menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboehaag in tuintje

Ga naar meest recente reactie

WimVHämelen

Tekst aangepast

WimVHämelen

Beste tuinvrienden,

Ik wil in ons tuintje een bamboehaag zetten (Fargesia Nitida 'Great Wall') in een sleuf van 50cm breed en 50cm diep, begrensd door wortelbegrenzer langs 2 kanten van de sleuf, 70 cm diep, in 1/2e bodemverbeteraar 1/2e oorspronkelijke grond. De haag wil ik op 20cm van de gemeenschappelijke muur zetten (ik weet het: eigenlijk moet ie 50cm maar ssst) en aan de zichtbare kant een 15cm hoog cortenstalen randje aan hardhouten paaltjes voor de esthetiek. Is dit een goed idee? Iemand ernstige bedenkingen?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 augustus 2018 - 09:55
Dany

Dany

Om alle miserie te voorkomen zou ik hem toch maar op 50 cm zetten. Hij woekert wel niet maar wordt toch ongeveer 1 meter breed en je weet op voorhand niet of je wortelbegrenzer wel sterk genoeg zal zijn om hem te stoppen.
donderdag 23 augustus 2018 - 10:58
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Hier een aangelegde Japanse tuin met heel veel bamboe Mij lijkt een rhizoombegrenzer voor deze soort niet nodig en zou ik enkel gaan voor de sierboord vooraan. Aan de muurzijde zal hij begrensd worden door de fundering. Ik zou toch ook wel adviseren om wat verder van de muur te gaan zitten.
donderdag 23 augustus 2018 - 11:35
WimVHämelen

WimVHämelen

Ik zou 1 plant/m² plaatsen. Is een wortelbegrenzer dan niet handig om de planten te 'leiden' zodat ze na een paar seizoenen een haag vormen en geen 'bos'? Of zie ik dat verkeerd?
donderdag 23 augustus 2018 - 11:52
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Alles hangt er van af hoe snel je resultaat wil hebben. Besef dat plantmateriaal van bamboe's best prijzig is en te dicht planten ongewenste concurrentie zou kunnen geven. Om je een idee te geven. Ik zal enkele foto's posten van ontwikkeling op zeer korte tijd. Opgelet: de soort in kwestie bij mij is wél woekerend en heeft wel een rhizoombegrenzer gekregen.

Jouw soort zal als ze op 1 lijn geplant worden een dichte pollenrij gaan vormen. Je kan bamboehagen ook perfect scheren, al ben ik er minder fan van.

Foto in jaar van aanleg (2016)

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 augustus 2018 - 12:49
Japanse tuin project
donderdag 23 augustus 2018 - 12:50
WimVHämelen

WimVHämelen

Wauw. Mooi! U weet duidelijk wat u doet...

U denkt dus dat 1plant/m wat veel is?

En dus: om de bamboehaag te 'leiden' hoef ik geen wortelbegrenzer te plaatsen, maar gewoon vertrouwen op de cortenstaalgrens en ongewenste nieuwe scheuten knippen?
donderdag 23 augustus 2018 - 12:55
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Als je geduld hebt, lijkt me 1 pl/m² wat veel te zijn ja. Op de foto hieronder zie je ook een bamboehaag van een pollenvormende soort, heeft ook geen begrenzer gekregen. Deze is nu een 4-tal jaar oud en je ziet perfect dicht gegroeid.
donderdag 23 augustus 2018 - 13:08
Japanse tuin project

Japanse tuin project

bij deze nog de foto

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 augustus 2018 - 13:09
pplakke

Pplakke

Uw fargesia ziet er nog goed groen uit japans tuinproject. Elke fargesia die hier in de buurt staat ziet er nu zo uit door de droogte . weet niet waar de topic starter woont maar kijk even uit in je buurt. Om te zien hoe de toestand daar is met fargesia want de droogte heeft echt alles verandert. Phyllostachys wortelt dieper en daar is niets mis mee hier. Het is echt een ramp op de hoge gronden zo veel planten die afzien niet normaal.


mijn fargesia rufa
donderdag 23 augustus 2018 - 15:51
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Laatste foto is ook van vorig jaar Pplakke. Op een foto van dit jaar zou je wat schade in de azalea’s zien door de droogte en 1 rhododendron die de geest heeft gegeven ook de bamboe staat zeker niet meer zo groen als,op de foto maar de haag is op zich goed door de droogte gekomen.

Denk jij dat het met de jouwe nog goed gaat komen?Mij lijkt het dat je deze met de grond gelijk zal moeten zetten en volgend jaar opnieuw opbouwen?
donderdag 23 augustus 2018 - 19:12
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Eigenlijk weet ik het nog niet goed de uiterste bovenste topjes zien er vrij doods uit. Midden in de stengel lijkt er nog leven in te zitten als je hem breekt. Ik vermoed dus dat er nog gedeeltelijk herstel mogelijk is. Volledig afsnijden is ook een optie maar dan zal het een paar jaar er vreemd uit zien denk ik. Maar het echte probleem is dat de droogte zich hier 2 jaar heeft herhaalt. Het is gewoon zo erg dat bepaalde planten hier gewoon wegkwijnen. Als dit weer patroon van maart tot november amper regen zich blijft herhalen. Dan zit er niets anders op dan al die planten te verwijderen.

Deze link toont het ook nog eens allemaal coniferen hagen en nog van ales kapot. En volgens mij gaan we deze herfst ook nog dingen zien afsterven.


https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2322375/Droogte-slaat-toe-op-begraafplaatsen
donderdag 23 augustus 2018 - 20:32
WimVHämelen

WimVHämelen

Ik woon zelf in Antwerpen.. Aangezien al het gras in de buurt zo bruin als wat was neem ik aan dat het voor bamboe inderdaad ook een moeilijke zomer was.. Ik hoop dat uw plant het redt!

Zo'n Rufia ziet er wel heel dik en vol uit.. is die geschikt voor hagen?

Wat IS eigenlijk de beste Fargesia voor een -relatief- strakke haag?
vrijdag 24 augustus 2018 - 08:43
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Dag Wim,

Een website die ik altijd heel handig heb gevonden is de volgende: http://www.kimmei.com/ Hier ga je zeker nog antwoorden vinden op de vragen of bedenkingen die je hebt. Gr, Sven
vrijdag 24 augustus 2018 - 09:01
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Als je plaats hebt is alles geschikt als haag. Maar de rufa is wel een brede lage variant. Maar de fotos kunnen ook wat misleidend zijn. deze fotos vind ik van Fargesia Nitida 'Great Wall'.






Zijn beiden great wall maar om zo strak te zijn als op foto 1. Moet je wat bij snoeien en ook wat dieper nieuwe scheuten die schuin groeien afknippen. Het is dus zeker niet dat een bamboe geen onderhoud nodig heeft.
vrijdag 24 augustus 2018 - 14:54
WimVHämelen

WimVHämelen

Voor het onderhoud ben ik niet bang! Zoals foto 1 zou een droom zijn..

Mag er schors rond de bamboeplanten als bodembedekker?
vrijdag 31 augustus 2018 - 12:04
pplakke

Pplakke

Schors kan geen kwaad al hoeft dit na een paar jaar niet speciaal meer. Want het blad die van de bamboe valt bedekt de bodem dan ook.
vrijdag 31 augustus 2018 - 14:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon