menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxustrap werkt niet?

Ga naar meest recente reactie

Ronny59

Ronny59

Hallo iedereen,

Omdat ik nogal wat buxusperken heb staan en last heb van de buxusmot kocht ik vorige week een buxustrap zodat ik niet altijd met vergif moet werken.
Ik heb alles opgevolgd zoals beschreven en de val vorige woensdag geplaatst.
De buxusmotten bleken heel wat interesse te hebben, maar kropen niet in de val.
Intussen heb ik er nog geen enkele gevangen en ik zag daarnet dat er van het feronoom dat je in de capsules moet inbrengen niets meer te zien is, alsof het verdampt is. De val is terug zo proper als toen ik ze uit de verpakking gehaald heb.
Is dat wel normaal? Of wat heb ik verkeerd gedaan?

Groetjes,

Ronny
zaterdag 18 augustus 2018 - 13:45
leerling

Leerling

M.i. hebben zo'n vallen geen zin. (M.i. heeft gif spuiten nog minder zin.)
De feromonen lokken mannelijke vlinders, maar het zijn de vrouwtjes die de eitjes leggen. Hoeveel mannetjes heb je nodig om veel vrouwtjes te bevruchten? Zelfs als je 100 mannetjes zou vangen en er maar 2 ontsnappen, krijg je nog altijd eitjes en dus rupsen en dus vraatschade.
zaterdag 18 augustus 2018 - 23:31
Louisa S

Louisa S

Zie hier de feromonenval die ik gehangen heb .....
Het zijn inderdaad alleen de mannetjes die gevangen worden !
Ben benieuwd of de vangst van zo'n 1000 buxusmotten mijn buxusplanten
kunnen vrijwaren !!!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 19 augustus 2018 - 09:36
Louisa S

Louisa S

Nog een foto ...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 19 augustus 2018 - 09:37
Louisa S

Louisa S

Foto drie ...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 19 augustus 2018 - 09:38
Ronny59

Tekst aangepast

Ronny59

Wow, en is er bij jou dan nog iets te zien van het feromoon zelf? Hier is het compleet verdwenen, alsof het er nooit in is geweest...
zondag 19 augustus 2018 - 11:08
Louisa S

Louisa S

Beste Ronny , kan je dat misschien laten weten aan degene waar je de feromonen gekocht hebt .... zo kunnen ze wat uitleg geven . Hopelijk kan men jou helpen .....
Groetjes , Louisa
zondag 19 augustus 2018 - 12:48
Ronny59

Tekst aangepast

Ronny59

Beste Louisa, dat ga ik inderdaad best proberen. Ben benieuwd wat het antwoord zal zijn...
btw heb jij capsules? hier was het een soort pasta dat je vanuit een meetspuit in een houdertje bovenaan en binnenin moest aanbrengen
Ik weet niet of het toegestaan is dit hier te vragen, maar waar heb jij je feromoon gekocht? misschien kan ik daar nieuwe capsules bestellen en de val hier herbruiken...
zondag 19 augustus 2018 - 14:16
Ronny59

Tekst aangepast

Ronny59

Intussen zijn we een tijdje verder en ik moet zeggen dat de buxusmottenval na een tijd toch begon te werken en dat er een aantal motten in de val zijn geraakt, wel niet zoveel als op de foto's hierboven, maar hopelijk betekent dit dat ik er niet zoveel had om te vangen
Eind goed, al goed zou ik zeggen!

Bedankt voor reacties en de antwoorden hier,

Ronny
zondag 18 november 2018 - 18:49
Louisa S
zondag 18 november 2018 - 19:02
elise Lammens

Elise Lammens

Ik heb ook een feromonen val gezet ,maar al elke nacht op een andere plaats ,in grote buxus ,of naast kleine haagjes ,en heb nog geen enkele mot gevangen !
Betekent dat dan dat er geen zijn ,en hoef ik dan ook niet te vrezen voor mijn buxus ?
ik heb ook nog geen enkele rups kunnen vinden , dus ook niet nodig om te spuiten ?
zondag 19 mei 2019 - 11:30
Ronny59

Ronny59

Tot nogtoe heb ik in mijn na de winterperiode opnieuw geplaatste val ook nog niets gevangen.
Ik heb al wel gespoten om eventuele rupsen zeker ook op tijd verdelgd te hebben...
Hopelijk heb ik deze zomer geen last van die ondingen, want vorig jaar zag mijn buxus er serieus gehavend uit, maar hij is er intussen terug goed doorgekomen
maandag 20 mei 2019 - 14:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon