menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kapot gazon

Ga naar meest recente reactie

Elise151

Elise151

Zoals bij velen is ook bij ons het gazon serieus beschadigd door de droogte. We hebben de woning net gekocht en wonen er nu 2 weken. De vorige eigenaars hadden niet zo'n groene vingers... ikzelf heb zeer weinig ervaring, gezien het de eerste keer is dat ik een tuin heb Na enkele dagen regen zien we dat er opnieuw veel plekjes zijn met nieuw groen gras, maar op veel plaatsen is het gras echt dood. Ik zou graag die plaatsen opnieuw bezaaien. Het gaat toch over een 50m2 in totaal... Nu was ik op zoek naar het juiste gereedschap om de grond voor te bereiden... het oude gras te verwijderen en de grond klaar te maken voor het nieuwe zaad. Ik zou liever geen machine gebruiken, maar bv wel een soort hark of frees. Kunnen jullie mij iets aanraden?

Bedankt, Elise
woensdag 15 augustus 2018 - 20:58
pplakke

Pplakke

Ik zou daar mee wachten tot september-oktober .Het is nu veel te droog en sproeien is verboden. Je weet ook nog niet zeker of het echt kapot is het kan even duren eer het herstelt.
woensdag 15 augustus 2018 - 21:31
Elise151

Tekst aangepast

Elise151

Na 18u mag je op zich wel sproeien, maar de grond is inderdaad nog droog. Heeft u advies op gebied van het gereedschap?
woensdag 15 augustus 2018 - 21:49
Roeli

Roeli

Wacht nou maar op de regen. Die komt heus nog wel en gras is bijna onverwoestbaar.
woensdag 15 augustus 2018 - 22:09
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Eigenlijk weet ik niet zo zeker of een particulier wel mag sproeien. In deze link hebben ze het over

: Waterverspillingsverbod:
Een verbod voor particulieren op het wassen van de wagen, het besproeien van gazon en tuinen, het vullen van zwembaden (>100l) en vijvers, … .
Een verbod voor publieke diensten voor het reinigen van voetpaden, besproeien van parken en sportterreinen en het vullen van vijvers en fonteinen, … .
Sproeiverbod voor land- en tuinbouwondernemingen tussen 08.00u en 20.00u.
Captatieverbod uit alle onbevaarbare waterlopen.


https://lv.vlaanderen.be/nl/nieuws/alarmfase-code-oranje-voor-droogte-heel-vlaanderen-droogtecommissie-adviseert-beperkende

Zo als ik het begrijp is het voor particulier altijd verboden met welk water dan ook. Een boer mag snachts wel sproeien . Maar zeker durf ik het niet zeggen ze zeggen precies altijd iets anders op het nieuws.
donderdag 16 augustus 2018 - 05:21
Elise151

Elise151

Volgens de website van onze gemeente mag het... Maar dit was niet echt het topic... Ik kan gerust wachten tot meer regen of september... Ik vroeg me eerder af welk tuinmateriaal jullie aanraden? Ik moet namelijk nog veel aanschaffen en maak dan graag meteen juiste keuzes ????
donderdag 16 augustus 2018 - 10:03
remoras

Remoras

Hey Elise,

Je kan een verticuteerhark kopen:
https://www.bol.com/nl/p/gardena-combisysteem-verticuteerhark-tweezijdig-metaal-werkbreedte-35-cm-aanbevolen-steellengte-180-cm/9200000010826555/?suggestionType=browse&bltgh=hFIzESf2qZ--vKwVhydNJg.1.3.ProductImage

Hiermee kan je het doodgras wegharken/lostrekken en je maakt dan ook meteen groeven in de grond om bij te zaaien.

ivm het al dan niet mogen sproeien. Op bepaald moment was het zelfs verboden om eigen regenwater te sproeien. Hetgeen totaal absurd is. Na de regenbui was mijn ton vol en tis te gek om dan het regenwater in de riool te laten gaan omdat uw eigen ton vol is. Dus ik sproei het dan liever in mijn tuin en laat de volgende regenbui mijn ton weer vullen.
donderdag 16 augustus 2018 - 12:54
Elise151

Elise151

Bedankt voor het advies Remoras!
donderdag 16 augustus 2018 - 13:50
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Als je bij u mag sproeien dan zou ik eerst al eens 24 u sproeien. Nat werkt makkelijker en dan is de grond in de diepte al goed nat voor het zaad. Dan een dag een beetje laten drogen dan wat los harken zo als Remoras al zei. Dan het zaad smijten lichtjes in harken desnoods met wat extra potgrond of teelaarde . En dan eerder met een nevelsproeier werken. want een zwenksproeier geeft al snel veel water en voor je het weet spoelt het zaad op hoopjes.


donderdag 16 augustus 2018 - 14:53
Elise151

Elise151

Bedankt Pplakke
donderdag 16 augustus 2018 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon