menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ploegen/frezen/...

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Onze nieuwbouw woning heeft ook een "nieuwe" tuin. Voorheen was dit waarschijnlijk een weide, die we nu willen omtoveren tot een tuin. Echter hebben we in onze tuin heel wat vrij diepe bandensporen van tractors en andere putten en bulten.
Daarnaast staat het ook vol kruipende boterbloem en distels. Dit hou ik deels onder controle door eerst alles om te leggen met de zeis, nu rij ik alles regelmatig af met de grasmachine.
Nu mijn vraag. Hoe pak ik dit het best aan om alles iet of wat effen te krijgen? Het moet absoluut geen biljartlaken worden, integendeel, maar nu zijn de putten wel heel rijkelijk aanwezig. Ploegen/frezen/...? Wat best te doen? Ook in het achterhoofd houdend dat het vol kruipende boterbloem staat?
Ik las al op het internet dat door het frezen je de kruipende boterbloem net meer verspreid. Ploegen zou dan weer rustende onkruidzaden wakker maken...

Ik zou het allemaal natuurlijk gifvrij proberen doen... Wie o wie kan mij van goeie raad voorzien?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 14 augustus 2018 - 16:02
deHaan

DeHaan

Wat voor grond heb je?
dinsdag 14 augustus 2018 - 22:27
Roeliee

Roeliee

We zitten op zandleem grond, streek van Sint-Lievens-Houtem
woensdag 15 augustus 2018 - 07:58
Dany

Dany

Je kan ook éénmalig alles dood spuiten, dan je tuin in orde zetten zoals je wilt en dan verder gif vrij werken. Ik heb dat ook zo gedaan 30 jaar geleden.
woensdag 15 augustus 2018 - 10:51
jdcoster

Jdcoster

Je kan ook gewoon ... diep spitten.
woensdag 15 augustus 2018 - 11:35
deHaan

DeHaan

Laat met een klein kraantje de tuin omspitten, ben je gelijk alle storende lagen kwijt.
Dan compost opbrengen en frezen.
woensdag 15 augustus 2018 - 12:36
leerling

Leerling

Alles dood spuiten heeft weinig zin als de tuin vroeger een weide was. Dan zitten er massa's zaden in de grond en die spuit je niet mee kapot.

Het advies van Jdcoster en DeHaan is een pak gezonder, ook voor je bodemleven.

Voor je er opnieuw wat op zaait of plant, wacht je best tot de zaden die aan de oppervlakte zijn komen liggen ontkiemen. Dan een keer hakken, terug een week of wat wachten en herhalen tot de meeste dingen weg lijken. (Helemaal weg zal nooit lukken, omdat de wind en dieren ook nieuwe zaden zullen aanvoeren.)
woensdag 15 augustus 2018 - 23:55
remoras

Remoras

Ik heb toevallig ontdekt dat mijn overbuur tuinaanleg doet. Ik heb hem een offerte gevraagd om mijn tuin om te ploegen en te egaliseren. Hij moet nog langskomen.

Zo kan je terug met een schone lei starten. hetgeen ik van plan ben. Ik heb ook te veel bulten en gaten in de tuin en op bepaalde plaatsen loopt het volledig scheef. Beter in ene keer meteen goed doen dan ben ik de komende jaren gerust en kan ik toekomstige putten makkelijker vullen met zand/grond
donderdag 16 augustus 2018 - 12:59
Roeliee

Roeliee

Oké, bedankt voor jullie tips! Aangezien het toch over zo'n 800m2 gaat, is handmatig omspitten misschien wat moeilijk... Is het nodig om er ook een laag compost op te doen? Aangezien het toch vrij vruchtbare grond is? Hoeveel cm zouden jullie dan aanraden?

Groetjes
Roeliee
vrijdag 17 augustus 2018 - 10:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon