menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Huidige droogte juli 2018

Ga naar meest recente reactie

Marie Josée

Marie Josée

Ik spaar water, door zelfs afwas-water in de tuin aan bloemen te gieten, als het is afgekoeld s avonds:
maar er is Dreft afwasmiddel in, en ook een scheutje azijn,
zou dat kwaad kunnen voor de bloemen en boontjes?

Groeten,
dinsdag 17 juli 2018 - 22:32
leerling

Leerling

Heel blij dat je mee spaarzaam bent.

Ook hier staat onder elke kraan ondertussen een teiltje en in de buurt staat minstens 1 emmer.

We gebruiken zoveel mogelijk eco-zepen.

Zeepvrij water (groenten spoelen, aardappelen of pasta koken, spoelwater ...) gaat naar het beetje groententuin dat nog overlevingskansen heeft. (Onze hemelwaterput is nog niet leeg.)
Water met eco-zeep gaat naar vruchtdragende struiken en bomen.
De rest gaat naar 't toilet.

De reclame voor Dreft klinkt mooi: met 1 soeplepel kan je je hele vaat doen, en in vergelijking met een ander, ongenoemd, product kan je er zoveel meer vaat mee doen.
Geen idee wat hun vergelijkingsproduct is. Wij doen onze vaat met 1 koffielepel. En 'het water schuimt nog' betekent misschien eerder dat het schuimvormend product (dikwijls niet/minder ecologisch en dikwijls toegevoegd o.w.v. de perceptie) nog niet uitgewerkt is. Vaatwater kan nog perfect werken zonder schuim. (Mijn grootouders gebruikten soda. Schuimde helemaal niet, tenzij het echt vuil was.)

Azijn klinkt ook milieuvriendelijk. 't Is toch een natuurlijk product?
Salmonella, botulisme... zijn dat ook.
Azijn is en blijft een agressief zuur, dat heel wat schade kan aanrichten aan je bodemleven.

Misschien (tijdelijk?) overschakelen naar eco-producten?

woensdag 18 juli 2018 - 01:55
pplakke

Pplakke

met voldoende pure azijn krijg je onkruid dood.echt goed zal het dus niet zijn maar denk dat het te weinig is om schadelijk te zijn.maar ik heb me al dikwijls afgevraagd hoe is het mogelijk dat een voedingsproduct.dat al jaren met restjes bv. gepekelde haring in de beek beland.dat dit voor onkruid verboden is terwijl het dus zo wel degelijk in grote maten in onze beken terechtkomt.in de beken groeit het onkruid net het hardst dus verdunt lijkt het onschadelijk.

misschien voor de zekerheid nog wat extra water nemen dan word het nog extra verdunt.het verbruik is trouwens nu enorm aan het toenemen.ik zag op rtv dat het groente proefstation zijn regen buffer op is.en blijkbaar schakelen ze over op leidingwater dit is blijkbaar ook al de 3 keer op 10 jaar dat hun buffer op is.het verbaast me dat ze dit 3 keer meemaken in 10 jaar dan is hun buffer toch ontoereikend.of het bevestigd mijn vermoeden dat het hier vaak droger is.en zo hun berekening over hoeveel regenwater ze afvoeren van hun dak niet correct zijn.maar blijf het toch vreemd vinden iedereen weet dat tuinders grondwater gebruiken.dat net het proefstation leidingwater gaat gebruiken vind ik een zeer slecht signaal.




http://rtv.be/artikels/waterbassins-raken-leeg-door-droogte-a56860
woensdag 18 juli 2018 - 05:26
leerling

Leerling

https://www.velt.be/pers/persberichten/azijn-zout-tegen-onkruid-geen-goed-idee
In beken leeft meer dan alleen onkruid.
Er gaat meer kapot van herbiciden dan de planten die je weg wil.
woensdag 18 juli 2018 - 10:02
pplakke

Pplakke

vandaar dat ik het niet snap dat je daar nooit iets over hoort.kook je met zout water pasta giet je dit in de gootsteen. net als de azijn van gepekelde haring die je kwijt moet om de bokaal naar de glasbak te brengen.dit loopt allemaal in de beek en hier is geen gescheiden riolering.om nog maar over zeep en verf en javel en wat weet ik allemaal te zwijgen.ik kuis met een stoomreiniger en dit werkt perfect zonder dat je allemaal middeltjes in het milieu brengt.er bestaan ook ecologische middeltjes zo als je zegt.waarom zitten ze dan nu snel snel proberen alle rioleringen te scheiden wat nooit lukt tegen 2020.dan is het toch veel simpeler om alle giftige dingen die niet in de beek horen te vervangen door die ecologische die al bestaan.
woensdag 18 juli 2018 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon