menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaas langs haag

Ga naar meest recente reactie

Momble

Momble

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zit meteen met een vraag voor onze nieuwe tuin. Wij zijn sinds kort verhuist naar een woning met een grote tuin aan het water. De tuin is daarom nog erg kaal, dus daar is nog genoeg plezier aan te beleven.

Omdat we nog kleine kinderen hebben, willen we eerste jaren graag een goede afscheiding zodat de kinderen ook nog een beetje zelfstandig in de tuin kunnen spelen. Nu staat er als afscheiding met de buren al een kleine beukenhaag. De kinderen kunnen daar nog gemakkelijk doorheen, dus ik zit er aan te denken om daar iets van een hek of gaas langs te zetten.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van het uiterlijk van een kastanje hek, alleen is dat vrij duur en dat lijkt me de groei van de haag niet ten goede te komen. Daarom dacht ik dit langs de haag te doen met schapengaas en kastanje palen. Ik twijfel alleen of dat veilig genoeg is. Bij gaas met kleinere gaten ben ik bang dat het onkruidvrij houden onder de haag weer erg lastig wordt.

Hebben jullie daar misschien nog tips of ideeën voor?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 12 juli 2018 - 10:35
WielS

WielS

U kunt een strip worteldoek onder het gaas leggen.
donderdag 12 juli 2018 - 10:46
Momble

Momble

Ik had er nog niet aan gedacht. Maar een worteldoek onder de beukenhaag wordt over het algemeen ook niet geadviseerd ivm nattere voeten toch?

Ik zat zelf nog te denken aan:
- Het hek iets verder van de haag zetten zodat je er makkelijker bij kunt, maar daardoor maak ik de tuin ook weer een stuk kleiner. En wat doe ik dan met de strook tussen gaas en haag?
- Het gaas een aantal CM boven de grond houden, zodat je er nog onder kunt komen met je armen. Maar ik weet niet of dat werkbaar is.

Nog even voor de zekerheid, de bijgevoegde foto is niet onze tuin, dat was meer bedoeld als voorbeeld voor het gaas met palen wat ik in gedachte heb.
donderdag 12 juli 2018 - 13:43
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik heb zelf 250 m draad en sinds ik met de glyfosaat gestopt ben .is dat een stuk samen met verharding dat nog maar moeilijk proper te krijgen is.wat je veel ziet is dat ze de draad in de haag laten groeien.bij mij zijn al die stukjes tussen de draad en haag nu hoog gras dat ik een paar keer trim per jaar.maar als je een kleine tuin hebt kan je natuurlijk best geen halve meter tussen de draad en haag verliezen want is wel veel natuurlijk.en zo een onkruiddoek klinkt mooi maar daar groeit ook onkruid op .en dit zit dan vast waardoor je daar ook enkel glyfosaat op kan spuiten om dit onkruid vrij te houden.
donderdag 12 juli 2018 - 15:22
charlotje

Charlotje

Beste Momble,

Wij hebben precies zo'n situatie gehad, alleen hebben wij huisdieren die 'binnens-heks' gehouden dienen te worden.

Wij hebben een hek laten plaatsen zoals op uw foto en er idd een strip worteldoek onder gelegd ( slechts 30 cm aan beide zijden!) om het lastig te verwijderen onkruid een beetje binnen de perken te houden.
Natuurlijk dachten we niet dat we alle onkruid tegen zouden houden, maar voor 80% is het zeer effectief gebleken.

Tip: Uw hek NIET een aantal centimeters boven de grond plaatsen, want er zijn altijd katten of andere dieren die het nodig vinden om zich er onderdoor te wurmen, en uw kindjes kunnen dat dan ook gaan proberen.

Wens u wijsheid toe!!
m vr gr
zaterdag 14 juli 2018 - 12:17
pplakke

Pplakke

maar het onkruid dat wel nog groeit spuiten jullie daar dan nog glyfosaat op ?ik ben daar al meerdere jaren mee gestopt.en ik kan zeggen bij mij verdikken de onkruid wortels tussen die doek.en dan krijg je ze niet meer uitgetrokken.het was zelfs zo dat toen ik de doek uit miserie maar weghaalde.ik moest steken onder de doek met de spade omdat de doek echt als het ware vastgenageld was door het onkruid.

het internet staat trouwens vol met horror verhalen ervan.
https://www.youtube.com/watch?v=J8xZrolFyCk

iets wat wel werkt zonder gif maar dan enkel onder de draad. zeker niet onder de haag want dan verstikken de wortels.dat is rubber op rol dit bestaat in verschillende breedtes kost wel meer.natuurlijk net als de onkruiddoek is rubber eigenlijk iets dat niet in de tuin thuishoort.maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.
zaterdag 14 juli 2018 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon