menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droogte en hitte: hagen snoeien of toch maar niet?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Onze hagen staan wild en zouden een scheerbeurt kunnen gebruiken, maar is dat een goed idee met deze aanhoudende droogte en de voorspelde warmte (28 tot 30 graden)?

Kan nu licht snoeien eventueel wel? (Hoogste een breedste takken terugknippen, twijgen knippen om op de juiste plaats zijtakken te krijgen zodat gaten (beter) dichtgroeien.)

We hebben zowel taxus- als beukenhaag.
woensdag 27 juni 2018 - 00:37
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb mijn beukenhagen afgelopen week gesnoeid. Uit ervaring weet ik dat het meeste blad wat nog geen zon gewend is, te lijden zal hebben van de felle zon die we de komende week krijgen. De haag zal er daarom de eerste tijd minder mooi uitzien totdat de nieuwe groei begint. Als de droogte aanhoudt zal het echter wel even duren aleer de beukenhaag opnieuw gaat uitlopen. Licht terug snoeien is daarom te prefereren en pas echt in vorm knippen als het weer minder warm is.

Taxus kan beter tegen de zon maar een paar weken uitstel van snoei lijkt mij beter.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 27 juni 2018 - 05:59
Patrikc

Patrikc

Ik denk ook aan het comfort van de snoeier, dus ik wacht
woensdag 27 juni 2018 - 07:19
Pickey

Pickey

Intussen mogen taxussen al wel weer gesnoeid worden veronderstel ik?
donderdag 16 augustus 2018 - 20:58
Tuinprins

Tuinprins

Ja, tenminste als het goed geregend heeft.
vrijdag 17 augustus 2018 - 07:22
Ronny59

Ronny59

Ik wacht hier toch nog even tot de grond echt terug doortrokken is van vocht. Als je met een schopje een putje maakt, zie je dat de grond onder een diepte van 10 cm toch nog altijd kurkdroog is, zeker onder een haag...
zondag 19 augustus 2018 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon