menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Behouden oude planten

Ga naar meest recente reactie

Inge84

Inge84

Beste,

Onlangs zijn wij verhuisd naar een nieuwe woning. De tuin die hierbij hoort willen we volledig op de schop gooien. Er staan echter een paar planten in de tuin die we erg graag willen behouden. Het probleem is dat ze nog niet naar hun definitieve plek kunnen. En dat zou ook nog wel maanden kunnen duren. Het gaat o.a. om een hele oude rozemarijn Althans als ik naar de stam kijk denk ik dat hij heel oud moeten zijn (ik ben nog geen tuinkenner). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In een hele grote pot? Gaat hij dat overleven?

Hopelijk kunnen jullie me hierin adviseren. Alvast heel erg bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 14 juni 2018 - 13:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Om eerlijk te zijn. Rozemarijn is niet duur in aanschaf en heeft een aardige groeikracht. Je kunt ook stekjes van de oude struik maken.
donderdag 14 juni 2018 - 14:19
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Om eerlijk te zijn. Rozemarijn is niet duur in aanschaf en heeft een aardige groeikracht. Je kunt ook stekjes van de oude struik maken.
donderdag 14 juni 2018 - 14:20
Patrikc

Patrikc

Een exemplaar met al zo een stam zou ik toch ook de moeite waard vinden om te behouden.

Kan je hem niet tijdelijk ergens anders in de tuin zetten, het is wel niet echt het geschikte seizoen om planten te verhuizen maar als het niet anders kan... Met een zo groot mogelijke kluit, en zelfs dan zonder garantie op succes.
donderdag 14 juni 2018 - 15:14
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat zo'n oude rozemarijnstruik niet gemakkelijk te verplanten is. Als je dat ook nog eens in de zomer gaat doen dan is de kans van slagen heel erg klein.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 juni 2018 - 19:21
LT

LT

Als deze daar echt weg moet is er maar een optie: Op hoop van slagen oppotten in plaats van weggooien....Goed nat houden...
donderdag 14 juni 2018 - 21:56
leerling

Leerling

@LT
Waar komt dat 'goed nat houden' vandaan?

Als je weinig wortel mee hebt, wil je vermijden dat zo'n oude struik uitdroogt, maar als je het grootste deel van de wortelkluit kunt uitgraven, lijkt 'goed nat houden' niet zo best. Rozemarijn doet het beter op drogere grond.
donderdag 14 juni 2018 - 23:36
Tuinprins

Tuinprins

@ Leerling:

Als je een plant uit de volle grond haalt is het onvermijdelijk dat een deel van de wortels achterblijft. De plant kan daardoor minder vocht opnemen. Vooral als je verplant in een minder gunstig seizoen (zomer) is het belangrijk dat de plant vocht tot zijn beschikking heeft. Dit geldt ook voor planten die van nature van droogte houden. Dit wil evenwel niet zeggen dat je de plant moet verzuipen want dat is het paard achter de kar spannen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 juni 2018 - 06:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon