menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wild gras?

Ga naar meest recente reactie

Swier050

Swier050

Hallo allemaal!
Ik heb voor een week of 2 terug mijn tuin opnieuw ingezaaid nadat alles gefreesd was. Nu komt het graszaad langzaam op maar zie ik ook een soort wilde gras/onkruid tussen groeien.. Hel is heel veel. Ik probeer het elke dag handmatig weg te halen maar is geen beginnen aan. Weten jullie wat dit is en of het kwaad kan?
Ik ben bang dat dit grassoort mijn gras in de verdrukking zet en de voeding opneemt.

Ik hoop dat jullie weten wat dit is en wat je er tegen kan doen.

Groeten
Swier050

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 10 juni 2018 - 17:09
lilyboskat5

Lilyboskat5

Zou het niet bij het graszaad horen wat je gezaaid hebt.
Zou je na kunnen vragen.
En anders zit dit zaad in de grond, dan heb je pech.
maandag 11 juni 2018 - 08:53
jdcoster

Jdcoster

Of ... de wortels zaten in de grond. Dan zijn ze met het frezen en veel stukjes gemalen die elk weer gaan uit schieten. Ik vind eenmalig omploegen of omspitten nog steeds een betere methode dan frezen, zeker voor mensen die ecologisch willen werken en niet eerst vooraf alles dood spuiten.

maandag 11 juni 2018 - 14:55
Swier050

Swier050

Het zat niet bij het graszaad, want het komt niet overal voor. Ik ben ook bang dat het al wortels/zaad was wat achter is gebleven.

Omspitten was in deze niet mogelijk omdat het dikke klei betrof en na het drainagegraven het onmogelijk was de dikke vette kluiten..

Hier nog een foto, net een preiplantje

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 11 juni 2018 - 15:47
remoras

Remoras

Hoe kan zoiets bij het graszaad zitten? Is dit geen vorm van onkruid? Zou schandalig zijn als ze dit bij het zaad steken. Dit neemt na het tijdje heel uw gazon over.
woensdag 13 juni 2018 - 13:19
Tuinprins

Tuinprins

Dat zit ook niet in het graszaad. Europese hanenpoot (zo heet dat gras) is een veel voorkomend onkruid dat in heel West Europa is te vinden. Het zaad bevindt zich in de natuurlijke zaadbank van de meeste gronden in NL en België. Als jij de grond gaat bewerken komt het zaad aan de oppervlakte en ontkiemt dan.

Europese hanenpoot is een eenjarig gras. Zorg er in ieder geval voor dat het gras niet in het zaad schiet want dan wordt het nog erger. Als dit gras in een gazon staat, heeft het door het maaien de neiging om horizontaal te groeien en zo ongemerkt toch nog zaad te produceren.

Er is bij mijn weten geen chemisch middel om dit gras in een gazon te bestrijden. Bij maisakkers kan worden gespoten met een middel dat het gras dood maar de mais met rust laat. In een gazon is dit niet mogelijk omdat je dan heel je gazon doodspuit.

Probeer zoveel mogelijk handmatig te verwijderen en zorg er in ieder geval voor dat de Hanenpoot niet in het zaad schiet.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 juni 2018 - 06:53
remoras

Remoras

Kom net weer van mijn tuin. Dat wild gras begint echt wel overal te groeien. Ofwel is het omdat ik ernaar zoek. Maar sommige plekken zitten ze goed samen. Waardoor ik nu gaten heb van 30 cm diameter omdat ik het leeggeplukt heb. Maar mijn tuin zit er nog vol van. Het is bijna onbegonnen werk. Monnikenwerk

Soms denk ik, alles weg en nieuwe grasmatten
donderdag 14 juni 2018 - 10:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon