menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Grind

Ga naar meest recente reactie

Tag

Tag

Beste lezer, wij hebbn veel grind in onze tuin maar zakken er bij het lopen veel in weg. Onder de oprit liggen matten waardoor dat steviger is. Dat verklaart gedeeltelijk waarom we erin wegzakken op plekken waar geen matten liggen. Maar als we bij andere grindtuinen kijken valt ons toch op dat het vaak beter loopt. De hoeveelheid grind is aangepast nav onze klachten maar dat had weinig effect. Ik heb het gevoel dat het soort grind gewoon niet geschikt is voor looppaden. Het zijn kleine tot middelgrote afgeronde kiezels. Onder de kiezels alleen worteldoek op de looppaden. Is het een optie kleinere kiezels eroverheen te storten zodat het steviger wordt?

Dank

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 28 mei 2018 - 10:36
Marei

Marei

Grind op worteldoek kun je nauwelijks vastlopen doordat je de onderlaag niet in de bodem vastloopt.
Zelf hebben wij destijds tenslotte het worteldoek onder het grind weggehaald wat veel aangenamer bleek te zijn doordat het grind vast kwam te liggen.


maandag 28 mei 2018 - 10:49
Tag

Tag

Ik snap het , bedankt
maandag 28 mei 2018 - 11:35
zuurtje

Zuurtje

Hoekig grind bevalt ons beter, loopt fijner, en schiet niet zo snel weg.
Ineke

Wij hebben onze oude tegels er onder laten liggen.
maandag 28 mei 2018 - 11:45
Patrikc

Patrikc

Even de opmerking van zuurtje herhalen, ontdaan van alle diplomatie en nuance, en daarmee het probleem concretiseren:

het gebruikte grind is niet geschikt voor de toepassing, het is gewoon het goedkoopste grind.
maandag 28 mei 2018 - 15:44
Carib

Carib

Gronddoek eronder weg halen zou ik zelf nooit doen. Je loopt het weliswaar vast, maar het is dan ook nooit meer weg te halen omdat het mengt met de grond en veel gevoeliger wordt voor onkruid. Grind op doek is eenvoudig onkruidvrij te maken door te harken of schoffelen. Ofwel je plaatst hier ook grindplaten onder het grind of je vervangt het grind door bijvoorbeeld flachkorn. Ligt muurvast van zichzelf.
maandag 28 mei 2018 - 17:09
pplakke

Pplakke




mijn strook wegberm is split gemend met aarde en dit ligt beton hard.dit ligt zelfs zo stabiel dat het rietzwenkgras dat er gezaaid is kan overleven als er word over gereden.nu aarde zou ik niet aanraden want dan gaat er enorm veel onkruid komen.

wat misschien wel gaat is breekzand =zeer fijn gemalen steen er onder mengen.dit gaat ongeveer het zelfde doen als aarde maar houd geen vocht vast.het breekzand in deze link lijkt van kleurschakering sterk op jouw grind.ik weet niet hoe dik het ligt maar het mengen zal ook wel veel werk zijn.
https://www.zandcompleet.nl/product/brekerzand-losgestort/
maandag 28 mei 2018 - 21:29
Tag

Tag

Bedankt voor jullie reacties . We zijn uitgegaan van hovenier en tuinarchitect, geen van beiden hebben ons dan goed geadviseerd helaas
dinsdag 29 mei 2018 - 11:29
zuurtje

Zuurtje


Ineke
dinsdag 29 mei 2018 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon