menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin na de verbouwing

AD_Kor

AD_Kor

Het is zover en ik heb al heel wat inspiratie opgedaan hier op het forum maar geraak er voorlopig niet 100% uit. Elke tuin is blijkbaar anders .

Onze woning is gebouwd op kleigrond. Ik heb gisteren een elektriciteitskabel 40cm diep ingegraven (daarbovenop moet nog 20cm verse aarde komen zodat hij 60cm diep zit). Na een goede 40 cm zit ik op pure klei, je kan er werkelijk mee boetseren;

Nu staat er uiteraard heel wat onkruid die we blijven kort maaien en af en toe spit ik het uit maar er komt gewoon teveel aan. Hoe begin ik aan mijn gazon op een fysiek verantwoorde manier? Ik wil er gewoon gras op zaaien .

vrijdag 25 mei 2018 - 09:32
weijandmari17

Weijandmari17

Ik ben zeker geen expert Ad. Ik heb hier ook een diepere laag van wat ik smurfenklei noem. Lichtgrijs, bijna blauw. Heel vet. Er zit vrijwel geen leven meer in en is sterk samengeperst. Volgens mij zit het wel vol mineralen dus als er es n homp omhoog komt door grondbooractie, laat ik het drogen en vergruis het daarna met straathamer en verdeel dan over mn grond of compost. Je kunt ook pottenbakkenhobby gaan overwegen.
Als de laag dik is en niet hier en daar onderbroken wordt, schijn je wateroverlast/ zompigheid te kunnen krijgen omdat het niet wegkan. Maar dat soort extremen heb ik al helemaal geen verstand van, dat is meer ergens opgepikte feitologie.
Verder ben ik nu zelf bezig om mijn kleigrond die zeer vruchtbaar is, van mijn graspaden te verarmen door zand en stro omdat ik de pest heb aan kweekgras dat van voedingsrijke (en natte) grond houdt. En nare dichte plakkaten weeft vol engerlingen.
Maar: als jij zo n type bent dat zin heeft in een strak gazon en daar heel veel energie en werk in gaat steken, en mogelijk ook onkruid en ongediertebestrijdingsmiddelen toepast, en minimaal 1× per week zorgvuldig maait en ook alles zorgvuldig afvoert, en voorts alle gazonregels netjes opvolgt; dan heb jij wellicht heel andere zorgen aan je kop dan ik.
Het ligt ook een beetje aan de schaalgrootte denk ik. Zelf ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat gras voor kleine lapjes veels teveel werk en sjachrijn betekent en de opbrengst de input niet rechtvaardigt. Ik ben er alleen nog niet over uit wat het beste alternatief is als je geen zin hebt in asfalteren. (Of straten natuurlijk)
Je hebt hier weinig aan. Ik had gewoon even zin om wat voor me heen te kletsen. Ik ga ervan uit dat je hier zonder twijfel ook gefundeerde zinvolle antwoorden krijgt hoor !
En tenslotte: niet de mollen doodmaken hoor, die zijn zo schattig. Groet, Marina
vrijdag 25 mei 2018 - 10:03
lilyboskat5

Lilyboskat5

Als het een probleem is met jouw grond en onbetaalbaar in tijd en geld en je wilt toch een groen grasveld....
Dan is er ook nog zoiets als kunstgras, tegenwoordig net echt, het blijft er mooi uitzien en je hebt er niet zo’n werk mee.
Als dat een paar jaar ligt dan zijn de onkruiden daaronder helemaal kapot.
Je staat voor een dilemma, sterkte daarmee.
vrijdag 25 mei 2018 - 11:07
Polplastron

Polplastron

Hoe hebben je buren het destijds aangepakt? Dat kan altijd een goede inspiratie zijn gezien zijn hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde soort grond tuinieren.
vrijdag 25 mei 2018 - 13:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon