menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robot maaier

dj1

Dj1

Ik heb onlangs de reclames en handleidingen bekeken van diverse robotmaaiers. Zijn er onder forumlezers die gebruik maken van een robotmaaier. Graag hoor ik hun voor- en nadelen, vooral bij smalle doorgangen op het terrein en voldoet de maaier aan uw verwachtingen.
groetjes en dank
Dj1
woensdag 23 mei 2018 - 10:48
PeterC

PeterC

Wij hebben 6 jaar geleden in 2012 een robotmaaier aangeschaft.
Een Robomow RL2000.

Onze gazon is zo een 800m² groot. Er werd mij gezegd: neem een toestel dat minstens in staat is om het dubbele van de oppervlakte te maaien, vandaar de RL2000, waarbij de 2000 staat voor de oppervlakte die hij aan kan in m².

Het doel van de aankoop was om mij te verlossen van 2 problemen: de wekelijkse maaibeurt en de massa grasafval. Voor beide problemen is de Robomow effectief een oplossing gebleken. Sinds de aankoop heb ik op een uitzondering na nooit meer het gras gemaaid en er is geen grasafval want de maaier heeft een mulch functie.

De bedoeling is om het apparaat vaak te laten werken zodat er steeds maar een kleine hoeveelheid gras wordt gemaaid. Ik laat hem 4 keer per week werken. Elke maaibeurt duurt ongeveer 3 uur.

De machine kent verschillende manieren van maaien: semi-parallel of at random.
In modus semi-parallel bootst hij zogezegd baantjes naast elkaar na, maar in de praktijk kwam het vaak voor dat hij hetzelfde baantje keer op keer opnieuw maaide, dus laat ik hem op at random werken.
Dat is niet zo efficiënt en je kan je eraan ergeren dat hij weer maait waar hij al gemaaid heeft en dat stukje gazon weer overslaat waar het gras lang staat. Ik heb geleerd me daar niet aan te ergeren, want de volgende keer neemt hij dat wel mee.

Onze gazon bestaat uit 2 delen: het grootste deel achter het huis en een kleiner deel voor het huis. De verbinding tussen de 2 delen is op zijn smalst ongeveer 1m. Het is een kwestie van toeval dat het apparaat van achter naar voor geraakt. Dat gebeurt vaak niet. Maar dan breng ik hem op zondag naar het stuk voor het huis en laat hem daar maaien.

Technisch is het een heel goed toestel. Hij maait 52cm breed met 3 messen die in driehoek geplaatst zijn.
De onderhoudskosten vallen ook best mee.
De dealer raadde aan om elk jaar de messen te wisselen. Ik vernieuw ze elke 2 jaar (kostprijs: 70€)
De dealer raadde aan om elke 2 jaar de batterij te vernieuwen. Het gaat om eenvoudige loodaccu's voor motorfietsen.Nu na 6 jaar moet ik ze echt wel vernieuwen. Hij rijdt maar ongeveer 1,5 uur meer per sessie ipv 3 uur. (kostprijs: 180€)

Het grootste probleem is de service van Robomow.
Robomow centraliseert al het onderhoud aan hun apparaten in één bedrijf ergens in Nederland. Dealers zijn verplicht om alle apparaten door dat bedrijf te laten herstellen. Wij hadden een probleem met onze Robomow, iets met de stuurmodule, en in dat reparatietraject is ons apparaat gewoon zoek geraakt. Er werd ons wel een identiek apparaat aangeboden, dat het tot op heden zeker even goed doet als het oorspronkelijke, maar dat zijn zaken die gewoon niet mogen gebeuren.
zondag 27 mei 2018 - 21:28
dj1

Dj1

Bedankt voor de reactie.Ik denk dat ik ook een probleem heb met smalle doorgangen. Sommige zijn maar 0.75 tot 1 m breed. Zal het eens goed moeten bekijken.
groeten
dinsdag 29 mei 2018 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon