menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud beukenhaag

Peterpadje

Peterpadje

Beste,

Graag had ik jullie advies / mening eens gekregen omtrent volgende:

Ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht, rond de tuin staat ongeveer 100m beukenhaag. De haag zelf is +-12 jaar vermoed ik aan het bouwjaar van het huis te zien.

Het huis staat op zeer zanderige grond (woning zelf op paalfundering) omdat de klei vroeger is afgegraven. Concreet wilt dit zeggen dat het zeer moeilijk om je gras mooi groen te houden in de zomer. Dit is ook de reden dat vele buren voor minder gras en meer siertuin of kiezel kiezen. Mijn gras is vorig jaar zelf ook helemaal opgedort maar heb ik in september min of meer kunnen redden door bij te zaaien. (iets wat ik elk jaar zal moeten doen denk ik)

Maar mijn vraag betreft de beukenhaag, deze heeft vorige zomer dus ook afgezien (door de droogte vermoed ik). De man die mij geholpen heeft met het snoeien afgelopen september zei me om maart dit jaar eerst wat organische mest te strooien (DCM hagen en coniferen) en dan een laagje DCM vivimus onder de haag te strooien. Dit heb ik eind maart uitgevoerd en hij zei met toen om rond eind april (rond de bloeiperiode) wat blauwe compo korrel onder de haag te strooien zodat de haag een beetje extra krijgt om te compenseren van het afgelopen jaar. Dit heb ik dus ook gedaan eind april.

Nu was er vorige week een tuinman bezig bij de buren en vroeg ik hem iets over die vivimus (is het goed voor de grond als ik dit regelmatig nog eens een laagje aanbreng?) Wat denken jullie hier trouwens van?

Hij zei me dat hij geen blauwe korrel zou smijten, dat dit misschien teveel van het goede zou zijn en het mogelijks overbemesting zou geven? Natuurlijk is het nu dus te laat en zit de blauwe korrel in de grond. Is er iets wat ik hieraan kan doen? Is een éénmalige overbemesting echt super schadelijk of ebt dit effect de komende weken weg? Is er iets wat ik kan doen om het bodemleven te verlichten, extra compost, bodemverbeteraar, … ?

Momenteel staat de haag er wel (zeer) mooi groen bij, en wel heel dicht/vol in tegenstelling tot vorig jaar (maar toen had ik geen mest gegeven).

Wat denken jullie er van?

Groeten
maandag 14 mei 2018 - 14:37
Dirk P

Dirk P

Een Beukenhaag is volgens mij een enorm sterke haag. Deze zal, naar mijn mening, niet snel last hebben van overbemesting. Het feit dat deze nu mooi groen staat betekent dat de grond nu voldoende gezond is.
dinsdag 29 mei 2018 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon