menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Talud bedekken?

Ga naar meest recente reactie

boeleke

Tekst aangepast

Boeleke

Dag allemaal

we hebben zopas een tuin gekocht met echt wel een redelijk mooie tuin.
De vorige eigenaars hebben een talud aangelegd van toch zeker 2-3m diep en 8-10m breed.

Opzich vinden we het echt wel mooi, maar omdat er niets op geplant staat is er best veel onderhoud aan. De vorige eigenaars hebben er ook niets meer aangedaan dus het onkruid eruit trekken duurden wel even (je ziet dat er nog staat op de foto rechts en vanachter).

Het laatste wat we willen doen is daar onkruidverdelgers op spuiten omdat er hier veel bijen zitten en we ook een hond hebben die er graag opzit.

We waren aan het denken aan bodembedekkers en/of grassen?
De hulst willen we verwijderen maar hebben geen idee hoe we het erna kunnen bedekken. We hebben niet echt veel ervaring met tuinen maar willen deze talud toch onderhoudsvriendelijk maken (of hebben jullie een ander gedacht?).

Is het volgens jullie aangeraden om er ook bodemdoek op te leggen , samen met bodembedekkers of grassen? We weten het echt niet!
En onze woef ligt (zoals je op de foto ziet) graag vanboven op dat plekje dus misschien moeten we daar ook nog iets voorzien voor hij alle planten daar kapot maakt .

Ik ben echt benieuwd naar hoe jullie deze talud zouden inrichten en hoe ik dit het beste kan doen. We hebben amper ervaring , daar we pas samenwonen maar willen er wel graag iets van maken.

Bedankt alvast!!!!!
Hier de link vann de foto's :
http://i67.tinypic.com/nobv48.jpg
http://i66.tinypic.com/p7fvk.jpg
http://i68.tinypic.com/5nt4w1.jpg
vrijdag 11 mei 2018 - 12:51
boeleke

Tekst aangepast

Boeleke

Hier even nog een foto - met het nodige onkruid.
In het topic zelf staan nog drie links van foto's voor beter overzicht

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 11 mei 2018 - 12:55
Dany

Dany

Phacelia zaaien,is een groenbemester met mooie paarse bloemen die bijen aantrekken, je hebt er geen werk aan en bedekt alles zeer vlug. Is éénjarige maar zaait zijn eigen uit volgend jaar.
vrijdag 11 mei 2018 - 13:27
boeleke

Boeleke

Moet ik eens bekijken. Dat wordt wel hoog vermoed ik?
Hoe zit het met de bodemdoek? Moet die dan nog gelegd worden?

En wat als je een variatie aan bodembedekkers wil? Tips?
vrijdag 11 mei 2018 - 14:25
pplakke

Pplakke

Symphoricarpos chenaultii 'Hancock zal ook groeien daar.je zit met schaduw en berg dus veel keus is er niet.iets laag misschien Geranium macrorrhizum .klimop gaat ook goed gaan maar is wel wat inperk werk aan.
vrijdag 11 mei 2018 - 14:41
boeleke

Boeleke

Klimop liever niet.
We willen graag meerdere kleurrijke zaken. En bodembedekkers zijn daar wel handig in, maar de vraag is welke ? En wanneer moeten die dan best geplant worden?
vrijdag 11 mei 2018 - 16:10
Carib

Carib

Ik zou eerst eens een zomerseizoen afwachten voordat je hierin gaat investeren. Het gedeelte in de schaduw lijkt me een kurkdroge plek, zowel door de regenschaduw als door de verhoging. Het gedeelte naast de boom heeft meer mogelijkheden.
Sterke heesters met een mulch van houtsnippers is hier wellicht een optie. Bodemdoek voegt niks toe. Overigens is het, als het onkruid eenmaal weg is, ook zonder mulch eenvoudig bij te houden door te schoffelen. Een half uurtje per week is voldoende.
vrijdag 11 mei 2018 - 20:51
pplakke

Pplakke

planttijd is inderdaad al voorbij best einde herfst winter.je kan altijd eens zoeken in de plantengids hier: https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_191-192_143-149&name=_Droge_bodem_Bodembedekkers&search=&pic=1
heb al droge bodem en bodembedekkers ingesteld zon en schaduw nog niet.iets wat ook nog leuk kan zijn voor dit jaar is oost indische kers.is een makkelijke plant die je snel weg harkt nadien.
vrijdag 11 mei 2018 - 21:08
boeleke

Boeleke

Let wel op, de foto bedriegt misschien wel.
Links (onder de boom) is al het onkruid al getrokken - rechts nog niet. (Dat is juist pas gebeurd :P ) Daarom dat links misschien droger lijkt dan rechts.
vrijdag 11 mei 2018 - 21:58
boeleke

Boeleke

@Pplakke , bedankt voor het idee!
Het probleem is dat ik niet weet welke bodembedekkers je naast elkaar zou kunnen zetten of hoe je dit het beste indeelt op zo een talud. Ik 'zie' het niet echt direct .
vrijdag 11 mei 2018 - 21:59
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben het helemaal eens met Carib.

In de zomer wordt het in de buurt van die boom gortdroog. Dat er nu onkruid heeft gestaan komt doordat de onkruidzaden vroeg in het jaar zijn gekiemd (dan is het op die plek nog niet droog) en aanvankelijk snel groeien. Zodra de boom in het blad komt en meer water nodig heeft zie je dat de meeste onkruidplanten het moeilijk gaan krijgen. Alleen enkele overjarige wortelonkruiden houden het op een plek met 'droge schaduw' uit.

Verder is het een misverstand te denken dat als je een bodembedekker plant dat je dan niet meer hoeft te wieden. JUIST als je een bodembedekker plant zul je de eerste tijd alles goed moeten bijhouden want als wortelonkruiden zich eenmaal hebben gevestigd tussen de bodembedekkers dan kun je het zaakje net zo goed weer rooien. Zelfs met worteldoek moet je alles goed bijhouden. Na verloop van tijd zie je toch dat er onkruid gaat verschijnen. Veel onkruiden hebben namelijk maar weinig nodig om te kiemen en zich te handhaven op een beplanting waarbij worteldoek is gebruikt.

Tot slot: als je in de tuin een lastige plek hebt qua groei-omstandigheden dan moet je realistisch zijn. Ik kom zoveel mensen tegen die heel de zomer bloei willen hebben op bijv. een schaduwplek. Als je dan zegt dat dat lastig is, zijn ze vaak teleurgesteld en veelal krijg ik het gevoel dat ze mij dat kwalijk nemen (kan aan mij liggen natuurlijk )


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 12 mei 2018 - 06:36
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Wil je nog een mooi taluud zien kijk dan eens naar -een dijk van een tuin- Van Marei. De dames zijn er gestopt maar het taluud was prachtig groen met cotoneaster. En aansluitend een hele mooie rotstuin.
zaterdag 12 mei 2018 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon