menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Specifiek onkruid tussen terrasklinkers

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Hoe geraak ik hier vanaf?
Vroeger krabden we de voegen, de laatste 2 jaar gebruikten we een onkruidbrander, maar het lijkt alleen maar erger te worden.
Is dit een mossoort?
Iemand een tip?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 21 april 2018 - 15:41
westy

Westy

schoonmaakazijn spuiten.
zaterdag 21 april 2018 - 17:12
Tuinprins

Tuinprins

Dit is liggend vetmuur (Sagina procumbens). Het is een vaste plant die een penwortel vormt. Als deze penwortel niet helemaal wordt verwijderd loopt de plant weer opnieuw uit. Bij een onkruidbrander dood je alleen het bovengrondse deel en in de regel niet de wortel. Ik weet niet of azijn echt effectief is tegen dit onkruid.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 april 2018 - 18:06
Carib

Carib

Keteltje water koken en uitgieten helpt uitstekend bij dit plantje.
zaterdag 21 april 2018 - 19:07
pplakke

Pplakke

ik laat het nu staan maar azijn is vrij effectief.ik deed in een gieter van 6 litter 4 liter azijn 2 liter water.en dit met de broes al wandelend uitgieten.op deze manier is het zo veel dat het de wortels vernietigd.als je dit doet als ze een week droog geven kan het werken tot het afbreekt.

nu het probleem met azijn is dat dit niet mag omdat niemand dure testen wil doen.in amerika is dit wel veilig bevonden.ik maai men verharding nu af met de trimmer.omdat dit naar mijn mening het enige is dat overblijft dat mag van de wet.branden werkt totaal niet gif mag niet maar heb vandaag wel veel mensen zien spuiten.
zaterdag 21 april 2018 - 20:00
Lino

Tekst aangepast

Lino

Bedankt!
Kokend water, en schoonmaakazijn zal ik allebei eens proberen.
Al denk ik dat de oppervlakte wat te groot is voor kokend water. Ik zal een stuk doen en zien wat het geeft.
zaterdag 21 april 2018 - 20:23
Lino

Lino

1 kan (1,7L) kokend water is al uitgegoten op 1 m2 terras.
Schoonmaakazijn koop ik maandag.
zaterdag 21 april 2018 - 20:45
pplakke

Pplakke

gewone azijn is ook goed kost 0,49€ per 1,5 liter in de meeste supermarkten.

kokend water lijkt te werken maar doet niets meer dan de bovenkant verbranden.zelfde resultaat als branden niet dood dus.ik heb in 2015 eens een enorme pot kokend water gemaakt.een halve zak pellets erdoor om na een uur te koken die pot.resultaat veel gietwerk en na een week schiet het opnieuw uit.er is ook nog javel maar dat heb ik nooit gebruikt omdat dit pas echt slecht is.azijn is zo als gezegd in amerika toegestaan.hier blijven enkel dingen over die niet werken.en wie weet waar dit gaat naar lijden bv benzine dood ook goed.eens de mensen door hun voorraad glyfosaat zijn gaan we nog iets zien.elk product dat dood gaat gebruikt worden. omdat er geen richting word gegeven.naar iets dat werkt en minst schadelijk is zijnde azijn.


zaterdag 21 april 2018 - 21:40
Carib

Carib

Ik gebruik gewoon de waterkoker en giet het gericht op het plantje. Hier werkt dat prima. Met een lading kun je toch flink wat onkruid ' koken' . Het plantje blijft weg, maar zaadjes zorgen natuurlijk wel voor nieuwe.
Ik weiger azijn te gebruiken, al was het maar vanwege de vreselijke stank. Onze buurvrouw gebruikt het en dan moet je van ellende maar binnen gaan zitten.
zaterdag 21 april 2018 - 22:55
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

de geur stinkt inderdaad erg maar toch word het veel gebruikt.op de website van kruidvat staan ook mensen die er succes mee hebben. hubo schrijft geschikt voor het 100% natuurlijk vrijhouden van paden, terrassen en opritten".nochtans is het echt wel verboden zie deze link https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170427_02854474
er moet een erkenning zijn van federale overheidsdienst volksgezondheid en die is er niet.soms vraag ik me toch af waarom ik met met die trimmer elke maand rondloop.blijkbaar trekken veel mensen dit zich totaal niet aan dat het niet mag.
zondag 22 april 2018 - 05:27
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is natuurlijk of een verbod ook gehandhaafd kan worden. Er zal een 'heterdaadje' moeten zijn, de geur op zich lijkt mij niet genoeg. Verder is er ook weinig urgentie qua toxiciteit voor mensen aangezien azijn ook in etenswaren wordt gebruikt. Wij gebruikten het vroeger vaak om jeuk bij muggenbulten te verminderen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 april 2018 - 06:46
Lino

Lino

Ik heb nu toch ook een m2 met keuken-azijn begoten.
Benieuwd wat het verschil zal zijn...

Misschien is het een idee om kokend water te gebruiken met een scheutje azijn erin? Mijn volgende m2 zal ik op die manier eens doen, dan weten we het snel.
zondag 22 april 2018 - 08:44
pplakke

Pplakke

het geen ze moeten doen is gewoon dit product testen en goedkeuren.maar kost blijkbaar veel geld en niemand wil dit ervoor betalen.om bv. topsporters of films te subsidiëren is er wel geld .maar om een product dat voor bijna iedereen met een klinker oprit van groot belang is.daar wil men niets in steken dit is toch niet te geloven zo iets.op hln.be stonden gisteren reacties op een artikel over glyfosaat.en daar stond een reactie bij.dat de minister nog nooit een voegenborstel heeft vastgehad .als je ziet hoe het nu is kan je dit goed geloven.
zondag 22 april 2018 - 11:24
Lino

Tekst aangepast

Lino

Zowel de plekken met kokend water als die met azijn zijn kapot.

De plek met azijn krijgt nu wel iets wits tussen de voegen ???

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 april 2018 - 13:51
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

dat wit verdwijnt nog zijn de laatste overblijfselen van hoe het gemaakt is.eigenlijk is azijn alcohol+ houtkrullen in een bepaalde temperatuur+ bacterien.voor natuur azijn wordt fruit alcohol gebruikt dit word al duizenden jaren gegeten .voor schoonmaak azijn word methanol gebruikt. .en toch is het verboden terwijl die giftige kankerverwekkende glyfosaat.nog steeds over ganse velden word gekapt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Azijn
maandag 23 april 2018 - 15:15
Lino

Lino

Het witte is idd al snel verdwenen.
maandag 7 mei 2018 - 15:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon