menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slecht onderhouden gazon herstellen

Ga naar meest recente reactie

frankj91

Tekst aangepast

Frankj91

Hallo,

Sinds vorig jaar zomer woon ik in een huurhuis die meer dan een jaar leeg heeft gestaan. Nu zit er een gazon in vol onkruid. De eerste keer maaien was een hele uitdaging, aangzien al het spul erg hoog stond.

Vorig jaar had ik helaas geen tijd gehad voor mijn tuin aangezien ik druk binnen bezig moest, en de tuin heb ik puur gemaaid om het een beetje laag te houden.

Nu wil ik een poging wagen om de tuin iets vriendelijker in te richten. Ik wil er niet al te veel geld en tijd aan uitgeven, aangezien het een huurhuis is en ik binnen 2 jaar waarschijnlijk weer vertrokken ben.

Inmiddels heb ik al gazonkalk en gazonmest gekocht en ben van plan deze week te beginnen met maaien en vervolgens verticuteren. Alleen vraag ik mij af wat voor soort onkruid ik in mijn tuin heb en hoe ikn het gazon het beste kan herstellen?

Alvast bedankt.

Groet,
Frank

maandag 16 april 2018 - 19:57
frankj91
maandag 16 april 2018 - 19:58
frankj91
maandag 16 april 2018 - 20:00
Polplastron

Polplastron

Bekalken is enkel nodig als de grond te zuur zou zijn en bovendien is het nu eigenlijk niet het moment om kalk te strooien, dat doe je beter in het najaar omdat de wisselwerking tussen kalk en meststoffen minder gunstig blijkt te zijn.

Ik zou, gezien het een huurhuis is, aanvankelijk niet te veel kosten steken in de tuin. Als je nu verticuteert en vervolgens bemest met een stiksofrijke gazonmeststof (vb. DCM Gazonstart o.i.d.), dan zal het gras een goede start krijgen. Wekelijks maaien zal er alvast voor zorgen dat er heel wat onkruid door uitputting zal sterven alvorens de zomer halverwege is. Als je daarna nog kale plekken ziet, kan je deze eventueel in het najaar terug inzaaien met gazon.

Anderen zullen vast nog aanvullen of mijn bedenkingen bijsturen.

Groeten,
Pol
maandag 16 april 2018 - 20:14
pplakke

Pplakke

zo als pol zegt niet te veel doen een beetje mesten en eens maaien.om de twee weken is ook al goed.hier 2 huizen verder woont ook een huurder en die maait maar een keer in de maand.ik bedoel maar dan onderhoud je het nog goed genoeg.een gazon zonder onkruid is meestal een waar er met gif gewerkt word.zonder kan ook maar dan moet je gaan elk kruidje uitsteken met een mesje.gaan zorgen dat de drainage goed zit tegen het mos.kost veel tijd en dat kan niemand verwachten in een huurhuis.
maandag 16 april 2018 - 21:09
Quercus

Quercus

idd , starten met verticuteren met een "#" -motief. Wanneer er groter 'kale' plaatsen zouden ontstaan, kan je mss wat bijzaaien. Ik heb goede ervaring met een 'Recovery' gazon meststof om je gazon te herstellen. Duurt ongeveer 3 weken (afhankelijk van het weertype) en je kan al verschil zien. Gebruik de meststoffen op het goede moment (lees wanneer er enkele dagen regen voor de deur staan).
Er bestaan ook gazonmeststoffen waar wat onkruidverdelger bijzit.
Regelmatig maaien (komt automatisch door het gebruik van de meststoffen) zal ook helpen je gazon gezonder te maken. Beter wekelijks maaien in het begin dat 1x om de 3 weken.

Succes en laat ons mss weten wat je gedaan hebt en een foto met het resultaat.
maandag 16 april 2018 - 22:35
Wannus

Wannus

Is dat hier genoodzaakt reeds te bemesten , alles groeit al zo snel !!!
dinsdag 17 april 2018 - 11:59
frankj91

Frankj91

Dank voor jullie tips. Ik ga vanavond maaien en verticuteren. Mesten misschien morgen, maar misschien wacht ik het bemesten dan ook nog wel even, wordt geen regen verwachter nog. Of ik sproei nog even snel bij.

Ik had al mest gekocht van pokon zit 12% stikstof in. Probeer eerst dat wel even en dan bewaar ik mijn zak kalk voor het najaar.

Heb nog wel een andere vraag over een grote stronk van een struik. Vorig jaar struik (zo groot als mijn huis) gekapt, zoveel mogelijk uitgegraven en geprobeerd met een kraantje stronk eruit te tillen. Helaas braken alle stammen af en had ik op ten duur geen hefboom meer. Nu zal ik deze ook wel willen verwijderen, maar vraag me af wat het makkelijkste is. Zat er zelf nu aan te denken zo kort mogelijk in te zagen en grond eroverheen te gooien. vervolgens gras erover zaaien en bijmaaien. Dan zal deze op ten duur misschien dood gaan? Post vanavond wel even een foto van die stronk.
dinsdag 17 april 2018 - 18:36
pplakke

Pplakke

je kan een stronkenfrees huren het kan ook goedkoper.zie maar wat voor een kolos ze in dit filmpje verwijderen.




https://www.youtube.com/watch?v=KBZI434Nlw0
dinsdag 17 april 2018 - 21:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon