menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos tussen Cerastium biebersteinii - Viltige hoornbloem

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Mos tussen Cerastium biebersteinii - Viltige hoornbloem

Zowel in de vorige tuin als hier is het behoorlijk mos wieden tussen de Cerastium biebersteinii. 'k Ben hier nochtans gestart met nieuwe plantjes (mogelijk wel van hetzelfde tuincentrum).

Toeval?

Tips om die plant (eventueel op een andere plaats) mosvrij te houden/planten?
(Ik ben geen liefhebber van herbiciden.)
woensdag 28 maart 2018 - 02:17
Polplastron

Polplastron

Mos krijg je volgens mij niet kapot met herbiciden en al zeker niet tussen andere beplanting.
Zou het kunnen dat je planten niet goed groeien en dat daarom het mos zoveel kans krijgt?

Als ik me niet vergis houdt Cerastium van een zonnige, eerder droge standplaats. Dat lijkt me niet echt de meest geschikte plek voor mos om te groeien. Ik vermoed dus dat er iets fout zit aan de standplaats of aan de afwatering van de bodem.

Misschien kan je eens een foto posten?

Groeten,
Pol
woensdag 28 maart 2018 - 09:24
renate67

Renate67

Ik heb dit voorjaar (en mijn moeder in haar tuin ook) ook heel veel mos, veel meer dan andere jaren.
Ik raap het nu zo veel mogelijk de grote hoeveelheden van de grond op (gewoon rapen met mijn vingers) en mijn ervaring in eerdere jaren is dat als de zon meer gaat schijnen het vanzelf weer veel minder wordt (tot volgende vroege voorjaar).
Hier ga ik echt geen gif voor gebruiken.
woensdag 28 maart 2018 - 11:17
c j de k

C j de k

Hier op sommige plaatsen ook veel mos in de tuin , voornamelijk tussen vaste planten die nu er bovenuit komen .
Ik kan en wil het daarom niet weghalen en heb daar verder ook geen enkel probleem mee.
Storend vind ik dit niet en op de plaatsen waar mos groeit heb je geen last van onkruid
woensdag 28 maart 2018 - 12:04
leerling

Leerling

Dit deel van de tuin ligt op het zuidoosten en krijgt behoorlijk veel zon.

Het probleem doet zich niet alleen dit jaar voor. Er zit wel wat meer mos daar, maar om een of andere reden schijnt dat mos echt wel een voorkeur te hebben voor die Cerastium biebersteinii, ook in de vorige tuin.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 28 maart 2018 - 14:38
c j de k

C j de k

We hebben natuurlijk een flinke natte periode gehad en daardoor ook veel mos dit voorjaar.
Ik vraag me alleen af of de hoornbloem hier wel op zijn plaats staat daar die zo als Pol ook al naar voren bracht toch een behoorlijk droge bodem verkiest .
Dat het mos nu direct deze plant speciaal uitzoekt om zich hier tussen te vestigen lijkt me sterk .
Of het nu wel of niet de goede plaats is voor deze plant is natuurlijk moeilijk te beoordelen maar ik zou in elk geval eerst eens een poging wagen met wat kalk toe te passen .
Ik denk niet dat de genoemde planten daar een hekel aan hebben of je moet al een behoorlijke kalkrijke grond hebben maar dat lijkt me gezien de hoeveelheid mos niet het geval .
Verder neem ik aan dat de planten als ze eenmaal goed doorgroeien het mos toch wel zullen verstikken .
woensdag 28 maart 2018 - 22:27
leerling

Leerling

Is echt wel een zonnige en droge plaats. (Deze zomer was het er zelfs een spade diep poederdroog.)

De grond daar lijkt een mengeling van zandgrond met wit zand en veel kiezel. Ik had er al wat compost gestrooid, maar mogelijk is de grond te arm voor die plant.

Als niemand anders problemen heeft met mos tussen Cerastium biebersteinii, dan ga ik dat stuk eens uitgraven er van elders uit de tuin grond in doen en daar goed wat compost en bentoniet onder mengen. En dan nog nog eens proberen.

Bedankt voor jullie antwoorden.
woensdag 28 maart 2018 - 23:35
Polplastron

Polplastron

of je moet al een behoorlijke kalkrijke grond hebben maar dat lijkt me gezien de hoeveelheid mos niet het geval .

Hmm ... er zijn toch genoeg mossen die groeien op kalkrijke bodems hoor ...
donderdag 29 maart 2018 - 09:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon