menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidbestrijding tussen siergrassen

didierb

Didierb

Hallo,

ik ben op zoek naar wat advies.

Wij hebben in onze tuin behoorlijk wat Hakonechloa macra staan. Helaas hebben de vorige eigenaars van onze woning in de nabijheid van deze grassen vroeger pepermunt geplant. Die heeft zich behoorlijk weten te verspreiden en het is een behoorlijke klus geweest om die uit te roeien. We hebben helaas enkele Hakonechloa moeten opgeven omdat ze volledig overwoekerd waren.

Ondertussen zijn er helaas weer enkele Hakonechloa die beginnen te overwoekeren. Het lijkt weer pepermunt te zijn, maar kan evengoed iets anders zijn.

Wij zijn geen voorstanders van herbiciden of andere dergelijke bestrijders, we doen dus zoveel mogelijk met de hand. Tussen de planten onderling is dat geen probleem, maar in de kluit van de plant is dat een onmogelijke klus.

Ik ben dus op zoek naar een herbicide waarmee we de Hakonechloa kunnen besproeien, zonder dat die de geest geeft natuurlijk.

Er is nog ander "onkruid" dat her en der in de kluit van het gras groeit dat we hopelijk met hetzelfde product kunnen verdelgen.

Wat kunnen we hiervoor best gebruiken?

Bijkomende vraag: in de plaats van de pepermunt staat er nu lavendel geplant. Zou deze ook kunnen woekeren en een probleem vormen in combinatie met de Hakonechloa?

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten,
Didier

dinsdag 27 maart 2018 - 12:07
leerling

Leerling

Lavendel woekert niet.

Hakonechloa houdt van vochtige schaduw. Lavendel vraagt een zonnige plaats op een droge tot normale bodem.
Lijkt me geen goede combinatie.

Je kan hier in de plantengids https://www.tuinadvies.be/plantengids nakijken welke kenmerken planten hebben. Als ze te ver uit elkaar liggen, is samenzetten meestal geen goed idee.
dinsdag 27 maart 2018 - 15:41
Carib

Carib

Eens met Leerling: Hakonechloa en Lavendel is geen goede combi.
Er bestaat volgens mij ook geen herbicide die dit doel bereikt, maar hakonechloa laat zich vrij goed scheuren. Ik zou de hele plant binnenkort oprooien, in stukken trekken en de wortels schonen van het onkruid en de buitenste delen op een geschikte plek herplanten. Hakonechloa groeit ook goed en heel sierlijk in een grote pot, mits je genoeg water geeft.
dinsdag 27 maart 2018 - 16:42
renate67

Renate67

Als de Hakonechloa er tegen kan om NU boven de grond gehaald te worden, zou ik op dit moment boven grond halen, voordat munt weer aan zijn heftige groeiseizoen begint.
De munt begint hier weer uit te lopen heeft nu mn stengels maar nog geen blaadjes en is dan juist heel goed herkenbaar (zn ruiken ook stengels en wortels ruiken onmiskenbaar naar munt)..
Staat hier in klein stukje border 90x90cm met aan 3 kanten tegels en verder flinke pollen tuin geranium(die houden de munt goed tegen hier) en een roos erin, dus ik hoef alleen aan 1 kant de uitlopers van de munt binnen de perken te houden en dat gaat al vele jaren goed.
En flink oogsten natuurlijk, verse muntthee.
woensdag 28 maart 2018 - 11:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon