menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Beplanting voor privacy

Ga naar meest recente reactie

Liesje82

Liesje82

We hebben als scheidingslijn met onze buren een muur van +/- 1m60 hoog (+/- 4m lengte). Aangezien we dit graag wat hoger zouden willen hebben (voor de privacy), zijn we aan het kijken of er een boom, struik,... is die we voor deze muur kunnen zetten (liefst groenblijvend of bladhoudend in de winter).
Enige nadeel is dat er maar een stukje grond van ongeveer 55 cm breed beschikbaar is om te planten. Hierlangs ligt onze oprit dus de beplanting kan ook niet erg in de breedte gaan groeien.
Is er een boom/struik die op zo'n smal stuk kan geplant worden?
donderdag 22 maart 2018 - 11:14
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Je zou hier leibomen kunnen plaatsen, coniferen of cypressen.
Gewoon intikken bij Google. Krijg je veel informatie.
donderdag 22 maart 2018 - 11:45
leerling

Leerling

Best wel rekening houden met de lichtinval. En met de wettelijke voorschriften. En met het onderhoud. En met de mogelijke overlast...
zaterdag 24 maart 2018 - 00:45
starrider

Starrider

Ik heb een "muur" van "Red Robin" geplant, niet veel werk aan, groeit mooi dicht, af en toe eens snoeien, wintergroen en mooie rode verkleuring bovenaan. Eens de gewenste hoogte kan je ze toppen en zetten ze in breedte uit. Ik heb ze gezet op een stuk van ongeveer een halve meter breed. Bijgevoegde foto geeft een idee van hoe het kan worden, deze staan 3 jaar.
zaterdag 24 maart 2018 - 16:25
starrider

Starrider

Een foto van de Red Robin.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 24 maart 2018 - 18:47
Tuinprins

Tuinprins

Photinia 'Red Robin' is iets wat ik niet zou planten. Deze plantensoort heeft de laatste jaren veel last van een bladvlekkenziekte (Entomosporium mespili) wat leidt tot ontsierende bladeren en bladval in het midden van het voorjaar. Verder moet je rekening houden met de winterhardheid. Heb de afgelopen weken diverse leiphotinia's gezien die hebben geleden onder het Siberische weer van een maand geleden (gevoelstemperaturen tussen de -12 en -18). Een onbeschutte standplaats is af te raden.

Voor andere bomen zit je met de beperkte ruimte voor de kluit. Bij 55 cm hebben de wortels ongeveer 25 cm naar voor en achter om uit te groeien. Voor bomen is dat veel te weinig.


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 maart 2018 - 08:30
Liesje82

Liesje82

Bedankt voor alle reacties. Dus richting boom iets zoeken is niet echt realistisch. Een struik dan? we hebben ook al gehoord over niet-woekerende-bamboe...zou dit een oplossing kunnen zijn?
zondag 25 maart 2018 - 13:15
leerling

Leerling

Geen ervaring met bamboe. Wel verhalen gehoord van vogels die erin nestelen en dan hun eieren/jongen kwijtgeraken bij een beetje wind.

Hoe hoog wil je gaan?

Is omheiningsdraad met daartegen een kimplant een oplossing?
zondag 25 maart 2018 - 13:28
renate67

Renate67

ik heb alleen ervaring met WEL woekerende bamboe
Er schijnt wel niet woekerende te bestaan, maar of die ook echt hoog wordt weet ik niet
woensdag 28 maart 2018 - 11:03
Liesje82

Liesje82

We zouden graag ongeveer zo n 2m hoog gaan
woensdag 28 maart 2018 - 22:48
Liesette77

Liesette77

Beukenhaag, taxushaag, liguster, prunus, ...
vrijdag 30 maart 2018 - 16:29
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Bepaalde soorten clematis en lonicera zijn afhankelijk van de ligging van die muur(veel of weinig zon) ook nog een optie.
Zijn net als jasmijn klimplanten,en als je die iets hoger wilt laten gaan en je kan bv wat draden spannen boven je muur,dan klimmen ze met wat hulp ook daarin.
Heb je gelijk een bloemen muur waar ook geurende bloemen inzitten.
maandag 23 april 2018 - 17:46
Mimo

Mimo

Bamboe lijkt me wel geschikt voor dit.
Je heb veel soorten die niet woekeren met verschillende maximale breedtes en hoogtes.

Bamboe heeft geen zijtakken in tegenstelling tot struiken en bomen en gaat niet voorbij de muur of je oprit groeien. Je hoeft dus niet in de tuin van je buren te komen om te snoeien.
Bamboe kun je ook in plantenbakken zetten maar dat zal behoorlijk prijzig zijn voor in totaal 4 meter.
Struiken moeten wettelijk gezien op min. 0,5 m van de scheiding staan en bomen op 2 meter.
Tenzij je met je buur overeenkomt om die dichter te planten is dat geen optie.
Klimplanten kunnen mooi zijn maar daar is veel onderhoud aan.

Ik heb zelf drie jaar geleden een Fargesia Robusta Pingwu geplant.
Ik heb die toen in de grond gestoken en verder niet meer naar omgekeken. Die is nu ongeveer een meter breed en twee meter hoog.
dinsdag 1 mei 2018 - 00:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon