menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenweide zaaien

leerling

Leerling

Langs de kant van de weg ligt een stuk zijtuin van zo'n 25 m breed en ruim 10 m diep. Hier groeien wat lage fruitstruikjes. De grond rond de struikjes wordt vrij gehouden en bemulcht, maar op de rest gaat de natuur haar gang. Een paar keer per jaar gaan we er met de bosmaaier rond om te vermijden dat we de struikjes niet meer terugvinden.
Veel meer willen we daar voorlopig niet doen. De gemeente wil hier later dit jaar wegenwerken uitvoeren en ik heb geen idee hoe dat stukje grond er nadien aan toe zal zijn.

Ik ben wel teleurgesteld dat er zo weinig bloem in al dat natuur zit.
Een drietal jaar geleden heb ik dat deel helemaal onkruidvrij gemaakt (echt met de hand minstens 15 cm diep alle wortels weggehaald) en er - heel optimistisch - allerlei grondbedekkers geplant, maar je moet al goed zoeken om daar nog wat van terug te vinden. Er zitten, net zoals in de rest van de tuin, te veel andere zaden in de bodem om te hopen dat die plantjes, zonder veel hulp, de concurrentie kunnen aangaan.

Op pakjes met zaad voor bloemenweiden staat dat je die moet uitzaaien op een stuk grond dat onkruidvrij is gemaakt. Dat gaat dit jaar niet gebeuren. Heeft het zin om de boel goed kort te maaien en dan toch bloemenweidezaadjes uit te strooien?
Uiteindelijk gaat het in de natuur toch ook zo, lijkt me?
donderdag 22 maart 2018 - 00:04
c j de k

C j de k

Je kunt het altijd proberen aan een paar zakjes zaad zul je geen buil vallen
vrijdag 23 maart 2018 - 12:08
leerling

Leerling

@C j de k

Helemaal gelijk.
'k Was zo bezig met de vraag, dat ik het kostenplaatje uit het oog verloren was. En hier is dat inderdaad een 'baat het niet, dan het schaadt het niet'.

Bedankt om me weer met beide voeten op (in?) de aarde te zetten.
zaterdag 24 maart 2018 - 00:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon