menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg gazon +- 1500 m2

Ga naar meest recente reactie

Steph_V

Steph_V

Hi mede-tuinliefhebbers,

Ik kom even ten rade bij jullie aangaande de (her)aanleg van onze tuin.

Nu de verbouwingen van onze woning in de afwerkfase zitten, kunnen we beginnen met onze tuin. Zodanig we tegen de verhuis deze zomer toch al een mooi groen plaatje kunnen verkrijgen om in te vertoeven.

De foto in bijlage is de grasweide achteraan in zijn huidige staat.
Vroeger hebben hier steeds schapen op gestaan voor het ‘onderhoud’.
Met als gevolg een heleboel putten en bulten, tot zelfs een konijnenpijp hier en daar.
De totale grasoppervlakte (lees: mix van onkruid en klavers) is zo’n 1500m2, met de voortuin erbij. En we zitten in het Waasland met een vrij droge zandgrond en hoog grondwater.

Omdat ik via Google bij het ingeven van ‘aanleggen gazon’ vaak de strategie van het manuele omspitten tegen kom of de tractor met de pallet (wat we uiteraard voor deze oppervlakte fysiek niet zien zitten), hoop ik via dit forum tot andere oplossingen te komen.

Is het bv. aan te raden om alles eerst kapot te spuiten of net niet?
We willen natuurlijk het milieu niet onnodig vervuilen, maar het is ook niet de bedoeling om binnen de kortste keren opnieuw op onkruid te stoten.
Zijn er eventueel andere alternatieven?

Is de manier van het eerst omploegen met de tractor en nadien gelijktrekken met een rotoreg een goeie manier?

Of zijn er nog andere manieren mogelijk?

Alle tips zijn welkom!!!

Alvast bedankt!


Groetjes,

Steph

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 20 maart 2018 - 20:25
Ken M

Ken M

Shapengrond! Een schande moest je hier enkel gazon aanleggen.
fruitbomen, bessenstruiken, bloemen en moestuin is hier perfect voor. Geeft je ook minder werk als gazon en je krijgt er veel voor terug. Ik zie zoveel mogelijkheden hier.
Onderschat het ook niet, 1500m2 gras maaien ben je wel eventjes mee bezig hoor.

Wil je echt enkel gazon zou ik in ieder geval niets kapot spuiten zoals je zegt en omploegen gaat niet veel helpen tegen 'onkruid' en klavers.
Heb het in het verleden gedaan en telkens kwam het onkruid terug.
Het enige wat echt hielp raar maar waar, telkens we het gras maaide, werden de snippers verspreid over het gazon, een jaar later was er geen onkruid meer, enkel gras en wat klavers. Gras groeit en verspreid zich vrij snel.

Als er echt geen gras is kan je de bovenlaag wat los maken (niet volledig omspitten), zaad strooien, inharken en daarna een dunne laag grond strooien.
Als die putten en bulten je storen kan die apart bijvullen of weghalen.

Je kan het ook gewoon doen zoals je zegt, omploegen, gelijktrekken en inzaaien.

Ieder zijn idee natuurlijk maar ben altijd van mening geweest om zo weinig mogelijk het bodemleven te storen.

Ken
dinsdag 20 maart 2018 - 23:53
Steph_V

Steph_V

Bedankt voor de uitgebreide reactie Ken!

Het is uiteraard niet de bedoeling om enkel gazon aan te leggen, dat zou inderdaad verspilling van de ruimte zijn .
We zouden willen starten met een carte blanche en van daaruit de tuin verder aanleggen.

Momenteel is het nog wat zoeken naar hoe de tuin zijn werk doet en waar welke beplanting het beste tot zijn recht zal komen.
Dat kan je beter zien wanneer je er effectief woont.

Het gelijktrekken zouden we willen doen zodanig we ook kunnen genieten van de tuin zonder schrik te hebben om een been te breken .

Het maaien onderschatten we zeker niet, hier hebben we beiden al ervaring mee en voor mij werkt dat een beetje als therapie .

Het bespuiten met verdelger willen we sowieso vermijden, en we gaan het eerst eens proberen zonder.
Ik vrees er wel voor dat we alles zullen wegkrijgen, gezien het geen typische schapengrond is zoals je die meestal kan vinden.
Er komt steeds bordeauxkleurig onkruid door op de plaats waar men een put had gegraven als drinkplaats, zéér hardnekkig.
Ook staan er overal kattenstaarten en zijn er op verschillende plaatsen gigantische mierennesten te vinden.

Het zal een ware opgave zijn om er iets toonbaars van te maken, want het is geen mooi zicht wanneer al dat onkruid begint te bloeien. Het is nog geen tuin waar je blootvoets kan doorwandelen .

Alvast bedankt voor de tips!


Groetjes,

Steph
donderdag 22 maart 2018 - 09:01
Inge9198

Inge9198

En als de grond dan klaar is voor inzaaien en bemesting, zou ik kiezen voor de bemesting van Sana Flore. Deze producten gebruik ik nu twee jaar en wat een verschil met alle andere bemesting die ik hiervor gebruikt heb.
maandag 26 maart 2018 - 16:56
Steph_V

Steph_V

Bedankt voor de goeie tip Inge!!!

De reviews zien er inderdaad veelbelovend uit, gaan we gelijk uitproberen want hadden nog geen idee welke bemesting we gingen gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte!
dinsdag 27 maart 2018 - 11:24
minouke

Minouke

Inge, zonder toelating van Kurt (beheerder Tuinadvies) mag je hier geen reclame maken voor jouw producten.
dinsdag 27 maart 2018 - 21:02
Inge9198

Inge9198

Goedemiddag Minouke,

Het zijn niet mijn producten, ik ben enkel een zeer tevreden klant.
maandag 23 april 2018 - 16:44
Polplastron

Polplastron

Deze producten gebruik ik nu twee jaar en wat een verschil met alle andere bemesting die ik hiervor gebruikt heb.


Op welk vlak zie je dan verschil? En wat is het verschil in samenstelling met de andere bemesting? En welke bemesting gebruikte je hiervoor?
dinsdag 24 april 2018 - 08:59
Inge9198

Inge9198

Ik zie vooral een betere groei, erg mooie groene kleur en het werkt lang. Ik weet niet precies de samenstelling maar wel dat er de Zeogran formule in zit. (staat op het etiket)
Hiervoor gebruikte ik organische mest van culterra maar daar was ik niet erg tevreden over.
dinsdag 24 april 2018 - 09:52
Patrikc

Patrikc

Het zijn niet mijn producten, ik ben enkel een zeer tevreden klant.


Serieus, twee keer expliciete vermelding en 1 keer zelfs waar je het kan bestellen, en dat bij je eerste twee bijdrages aan het forum, zeer verdacht hoor...
dinsdag 24 april 2018 - 10:11
Polplastron

Polplastron

Ik zie vooral een betere groei, erg mooie groene kleur en het werkt lang.

Ik heb de meststof even gegoogled. NPK is 10+4+6+3MgO+10ZEO. Dat wil zeggen dat er veel stikstof in zit. Als voorjaarsmeststof lijkt het me dan ook geen slechte keuze, maar ik zie niet zo heel veel verschil met bijvoorbeeld een DCM Gazonstart o.i.d. die in aankoop toch wel wat goedkoper zijn.
Wat je groene kleur geeft is het stukje Mg wat echter in heel wat organische gazonmeststoffen aanwezig is. In Culterra zit dit, als ik mijn Google-resultaten mag geloven, niet. Dat maakt dat je gazon inderdaad minder "mooi groen" zal zijn.
Het 'Zeogran-gegeven' is voor mij wat schimmig; geen idee of dit inderdaad een speciaal effect geeft of dat het weer zo'n "wondermiddeltje" is dat elke tuinier in zijn tuin zou moeten strooien ...
dinsdag 24 april 2018 - 11:41
Inge9198

Inge9198

Kijk, dat klinkt als een echte kenner.
Ik gebruik het twee keer per jaar en ga nu het derde seizoen in. Mijn gazon is ervan opgeknapt en ligt er mooier bij dan voorheen. ik ben tevreden. Er zijn vast nog meer goeie meststoffen uiteraard maar ik ben met deze erg geholpen
maandag 30 april 2018 - 11:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon