menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tuinschutting (oplappen)

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Hoi allemaal,

Door de stormwind van een paar dagen geleden is zowat mijn gehele tuinschutting tegen de grond gelazerd. Houten palen zijn onderaan gewoon losgewrongen of afgebroken.

Om problemen in de toekomst te voorkomen wil ik alvast een aantal zaken in orde maken:
1) Een betonnen voet gieten om het verankeren in de grond te verbeteren (nu stonden ze gewoon in stabilisé)
2) met daarin een ijzeren houder waar de palen in gezet worden => dit maakt dat (eventueel) houten palen de grond niet raken wat rotting zou moeten tegengaan, maar in het geval dat er schade zou zijn, zijn de palen alvast makkelijker te vervangen.

Nu twijfel ik er echter over om de steunpalen zelf te vervangen door kunststofpalen. Ik stel me echter de vraag over de levensduur van deze palen en het eventuele milieueffect (Al besef ik dat geïmpregneerde houten palen ook niet je dat zijn ...)

Groeten,
Pol

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 januari 2018 - 12:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als ik nu zou moeten kiezen dan ging ik voor betonpalen en aan de onderkant betonnen randpalen. Die betonpalen met groef waarin je de planken kunt zetten. Ze zijn 2.70 lang en gaan 70cm in de grond.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 januari 2018 - 12:48
zuurtje

Zuurtje

Dat is ook mijn idee. Volgens mij kan je zelfs het hout naar boven, eruit schuiven als er iets verrot is ....dan blijft het "geraamte" staan..
zondag 21 januari 2018 - 12:57
Polplastron

Polplastron

Ik had eerlijk gezegd ook al aan betonnen palen gedacht, maar de reden waarom ik hieraan twijfelde was omdat zo'n paal ook totaal niet "beweeglijk" is en bij een gelijkaardige storm eveneens zal afbreken, of zie ik dat verkeerd?
zondag 21 januari 2018 - 13:33
jdcoster

Jdcoster

Het is spijtig dat er nog steeds, en vaak opgelegd door de overheid, garages zo ver van de straat gebouwd worden. Wat een verspilling van bouwgrond toch.
Maar ter zake ... Ik, ik hé, zou op enkele plaatsen die palen langer kiezen en bovenaan dwars verbinden met de muur van het huis. Een soort pergola 's maken dus waar er ook nog planten kunnen aan vast gemaakt worden.
zondag 21 januari 2018 - 13:53
kristine 16

Kristine 16

Wj hebben overal betonnen platen min.50cm in de grond laten zetten.Houten palen ertussen omdat hier Z ZW wind is.Sommige palen zie je nu al dat ze door de wind schuiner staan dan in 't begin.(Is geplaatst maart 2015).De afscheiding met de buren is blijven staan.De onze staat er 20cm voor omdat ze 2,20m H is.Op scheiding mag het max.1,80mH en dan kijken alle buren hier binnen...
Foto's zijn van maart 2015.
zondag 21 januari 2018 - 14:07
kristine 16

Kristine 16

foto maart 2015

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 januari 2018 - 14:07
Polplastron

Polplastron

Het is spijtig dat er nog steeds, en vaak opgelegd door de overheid, garages zo ver van de straat gebouwd worden. Wat een verspilling van bouwgrond toch.

We hebben het huis destijds gekocht in deze staat ... en ik maak nu van de "nood" een deugd door op de oprit rotsvarens te planten ... hihi! Overigens staat de auto zelden of nooit in de garage want die staat vol fietsen!

Maar ter zake ... Ik, ik hé, zou op enkele plaatsen die palen langer kiezen en bovenaan dwars verbinden met de muur van het huis. Een soort pergola 's maken dus waar er ook nog planten kunnen aan vast gemaakt worden.

Dat zou mooi zijn, maar ik vrees dat we daar hier nooit een vergunning voor gaan krijgen ... Voor planten is er naast het huis overigens geen plaats want de auto past maar net tussen huis en schutting ...


Wj hebben overal betonnen platen min.50cm in de grond laten zetten.Houten palen ertussen omdat hier Z ZW wind is.

Dat was de bestaande situatie hier en dat heeft uiteindelijk 13 jaar lang z'n werk gedaan hoor!
zondag 21 januari 2018 - 14:13
kristine 16

Kristine 16

foto maart 2015

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 januari 2018 - 14:14
leerling

Leerling

@Polplastron

1) Een betonnen voet gieten om het verankeren in de grond te verbeteren (nu stonden ze gewoon in stabilisé)
2) met daarin een ijzeren houder waar de palen in gezet worden => dit maakt dat (eventueel) houten palen de grond niet raken wat rotting zou moeten tegengaan,


Die ijzeren houders heb ik al eens zien liggen, maar lossen die echt het probleem van verrotting van de palen op? Het lijkt me dat daar toch ook water in terecht komt en dat de palen dus nog altijd in het vocht gaan staan.

Gesloten schuttingen gaan scheef staan of waaien om omdat ze de druk van de wind niet kunnen weerstaan. Misschien zijn open (waar inkijk niet zo'n probleem is) of half open schuttingen een alternatief?
zondag 21 januari 2018 - 14:33
Polplastron

Polplastron

Inkijk is helaas wel een probleem ... dus daar gaan we niet zo veel aan kunnen veranderen ...

Die ijzeren houders heb ik gebruikt voor mijn kippenren en die lijken me wel soelaas te brengen.
zondag 21 januari 2018 - 14:44
deHaan

DeHaan

Ik zou gewoon azobé palen nemen en die met behulp van een grondboor en een slegge plaatsen.
Ik zou beslist geen ijzeren paalhouders gebruiken.
2/3 van de paal boven de grond en 1/3 van de paal onder de grond.
zondag 21 januari 2018 - 15:02
baron

Baron

dag Pol,
moest da voor mij zijn, dan dit:
*betonnen palen
*betonnen onderplaat
*beplanking: padoek met tand en groef

resultaat: het gaat langer dan uzelf meegaan
zondag 21 januari 2018 - 16:19
c j de k

C j de k

Een gewone houten paal zal altijd afbreken op de grens van grond (water ) en lucht.
Hoe je die ook plaatst gewoon in de grond , in beton of in een metalen houder .
Azobé palen echter rotten zelfs onbehandeld in geen jaren .
Nadat mijn schutting jaren geleden ook over gegaan is (waren Bankirai palen ) heb ik deze ook toegepast en alles staat nog even stevig en recht.
De planken zijn evenwel niet volledig aaneen gesloten maar met 2 cm tussenruimte.
Dus wel minimale inkijk maar wat zou daar bezwaarlijk aan zijn ??
Overigens zijn hier vlak in de buurt pas 3 schuttingen gezet en deze hebben allemaal betonnen palen met houten panelen daartussen op een betonnen plaat.
Het is m.i maar net wat je er aan uit geven wil
zondag 21 januari 2018 - 22:11
Polplastron

Polplastron

Veel stof tot nadenken; merci allemaal voor de reacties.
donderdag 25 januari 2018 - 08:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon