menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veengrond draineren

Ga naar meest recente reactie

Diderik

Diderik

Hallo allemaal,

Ik hoop wijsheid te vinden over het volgende:
Wij hebben een woning gebouwd, de nieuwe tuin is erg nat en drassig.
Aangezien de nabij gelegen plaats Nijeveen heet zal de grond wel veen bevatten.
De veenachtige laag is ongeveer 70 cm tot 1 meter dik en daaronder ligt een zandlaag.

Geadviseerd wordt de tuin te draineren. Maar de HWA (hemelwaterafvoer) ligt vrij hoog onder het maaiveld. De HWA is dus niet een optimale afwatering voor de tuindrainage. Er is geen sloot op mijn kavel.

Nu stel ik mij het volgende voor en hoop dat iemand daar een verstandige mening over heeft:
Ik wil de tuin draineren middels de bekende buizen en deze aansluiten op ingegraven infiltratie kratten. Deze kratten staan in het zand onder de veenlaag en geven het water dus makkelijk af.

Zal dit werken? Heeft iemand tips?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 4 januari 2018 - 22:08
leerling

Leerling

@Diderik
Ik heb geen tips, maar ben wel nieuwsgierig naar je project.

Hier hebben we hele droge zandgrond. We hebben nog geen riolering. Afvalwater gaat een diepe gracht in. Zelfs na vele dagen regen staat die leeg, op het hoekje na waar het afvalwater terecht komt. Bij "zandgrond" denk ik dus automatisch aan erg waterdoorlatende, eerder droge grond.

Maar veel hangt natuurlijk af van hoe hoog het grondwater komt. Als je dan over een bovenlaag van veen spreekt, vermoed ik dat dat grondwater bij jullie behoorlijk hoog staat.

Tenzij er mensen met ervaring / kennis reageren, zou ik een paar proefputten graven tot op de zandlaag en zien wat er daar gebeurt. Als daar geen/weinig water in blijft staan, zou je project kunnen slagen. Als het water er vrij hoog blijft staan, zou ik op zoek gaan naar andere tuinideeën.

Hoe groot is je tuin? Misschien kan je een vijver uitgraven en met de uitgegraven grond een deel van je tuin verhogen? Een moerastuin is misschien ook een mogelijkheid.

En: ben je al eens bij je buren gaan horen welke ervaringen zij hebben met die grond?
donderdag 4 januari 2018 - 23:29
Diderik

Diderik

@leerling
Bedankt voor je reactie.
Goed idee van die proefputjes. Dat zal ik doen.
Een vijver is geen optie; in de eerste plaats heb ik er niets mee en in de tweede plaats zijn mijn kinderen nog jong en mij dierbaar.

De tuin is ongeveer 400m2
vrijdag 5 januari 2018 - 09:10
Patrikc

Patrikc

Geadviseerd wordt de tuin te draineren

Dat advies geven verkopers van drainagemateriaal altijd, nodig of niet...

Op het eerste zicht,zonder details van de situatie te kennen, lijkt het mij niet nodig om een veengrond bovenop een zandlaag te draineren.

Zie hier wat de kwalijke gevolgen van veen-drainage kunnen zijn:
https://www.deltares.nl/app/uploads/2015/01/Dossier-Bodemdaling-Delta-Life-3.pdf

Momenteel is het trouwens overal nat en drassig, ook op gedraineerde grond.

De tip van Leerling is super, informeer eens bij de buren...
vrijdag 5 januari 2018 - 10:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zo nat als het nu is heb ik in het begin gehad. Toen stonden er hier pas huizen. De grond moest nog even bijkomen. Veen met harde lagen leem onderin. Dus ik denk dat die zandlaag meer voordeel geeft. En inderdaad kijk eens in de omgeving. Ook wat er goed wil groeien. Wel is er hier later drainage aangelegd, maar op dit moment is het extreem en helpt het niet.
vrijdag 5 januari 2018 - 20:20
leerling

Leerling

Dat is een boeiend artikel, Patrikc.

Zo te lezen doe je dus beter niets en pas je je tuinwensen aan aan de omstandigheden. (Wat meestal het beste blijkt.)
zaterdag 6 januari 2018 - 13:37
WiPe

WiPe

Wanneer er onder die veelaag een laag droog grof zand zit, die alle water kan afvoeren, moet je je vooral afvragen wat er aan de hand is en waarom dat nu al niet gebeurd.

Je kan dus best een goed gat graven en kijken hoe de bodem opgebouwd is. Zitten er storende lagen? Hoe hoog staat het grondwater etc. Als je dat goed weet, dan kun je kijken wat je kan doen. Al de rest is puur giswerk.
zaterdag 6 januari 2018 - 16:07
LOBU

LOBU

Het is niet omdat er een ven in de buurt is dat je veengrond zou hebben ...
De ervaring leert me dat bij nieuwbouwwoningen de grondstructuur heel vaak volledig vernield is en dat dat er toe leidt dat de vochthuishouding helemaal zoek is ...
Die putten graven lijkt me een heel goed idee, wanneer er een onaangename geur vrij komt betekent dat vrijwel zeker dat er organisch materiaal te diep in zuurstofarme grond zit en er anaërobe gisting plaats vindt en wanneer de diepere lagen droog zijn is er bodemverdichting ontstaan ... drainage zal hier heel weinig aan verhelpen, diep spitten tot onder de verdichte laag, indien mogelijk het organisch materiaal in de bovenste grondlaag houden en terug een gezond bodemleven (bacteriën en zwammen) introduceren en geduld hebben zijn dan de enige oplossingen ...
zaterdag 13 januari 2018 - 17:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon