menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewatering haag

Ga naar meest recente reactie

TimGoossens1

TimGoossens1

Beste,

Ik heb begin November een nieuwe beukenhaag geplant. De vorige had heel erg geleden onder de droogte begin dit jaar. Het zijn nieuwe plantjes, 3 jarige, met kluit en een 150cm hoog. In het voorjaar wil ik graag zeker zijn dat ze steeds genoeg water hebben en niet uitdrogen. Hiervoor wil ik een bewateringssysteem aanleggen met een druppelslang.

Ik twijfel echter om een druppelslang of zweetslang te nemen. De druppelslangen zijn wel stevig, maar hebben maar gaatjes om de 30cm terwijl een zweetslang over gans de lengte water afgeeft. Aangezien er 4 planten op een meter staan wil ik zeker zijn dat elke plant in zijn omgeving genoeg water krijgt.

Wat zouden jullie zouden?

Vriendelijke groeten,

Tim
donderdag 4 januari 2018 - 13:53
Patrikc

Patrikc

Wat zouden jullie zouden?


Niks...

Uitgezonderd extreme omstandigheden in het eerste jaar na aanplant zoals vorig jaar heeft een beukenhaag geen bewatering nodig.
donderdag 4 januari 2018 - 14:26
Ken M

Ken M

Wat Patrick zegt.

Lijkt me wat extreem om een beukenhaag te voorzien van een bewateringssysteem.
Een dikke laag mulch( boomschors, houtsnippers en ander organisch materiaal) kan wonderen doen. Behouden van de vochtigheid is slecht 1 positief aspect van een goede mulchlaag.
Ik zou het in ieder geval zo proberen alvorens te investeren in een bewateringsysteem.

Ken
donderdag 4 januari 2018 - 22:48
Liesette77

Liesette77

Ik volg twee bovenstaande antwoorden. In geval van een extreem warme zomer kan je eventueel zelf besproeien. Ik zou er ook geen bewateringsysteem voor aanleggen.
vrijdag 12 januari 2018 - 10:36
LOBU

LOBU

Ik zou vooral zorgen dat het juiste bodemleven aanwezig is.
Dat kan door een beetje halfverteerd blad mee te nemen waar gezonde beuken groeien of EcoStyle Myco-haag te kopen en boven op de grond te strooien bij vochtig weer.
Ik gebruik het steeds bij nieuwe aanplant met een duidelijk merkbaar verschil!
zaterdag 13 januari 2018 - 17:40
TimGoossens1

TimGoossens1

Bedankt voor de reacties allemaal.

Zouden jullie extra meststoffen toevoegen in April/Mei of zou de haag al genoeg hebben door het feit dat ik ze met Vivimus heb ingegraven?

Mvg
Tim
maandag 19 februari 2018 - 15:28
leerling

Leerling

Heb zowel in de vorige tuin (leemgrond) als in deze (zandgrond) beukenhagen geplant.
Beide keren gleuven gegraven, uitgegraven grond goed vermengd met eigen compost, en daar de gleuven weer mee opgevuld.

Bij erge droogte een paar keer heel veel (hemel)water gegeven. (Vorige zomer hier maximum 1 keer per week.)
Beter de grond een paar keer goed nat maken, dan alleen het bovenlaagje vochtig maken.
De wortels moeten de diepte in. Anders krijg je oppervlakkige wortels en blijf je problemen houden bij droge zomers.
Als je wil weten of het water dat je geeft tot bij de wortels geraakt, graaf dan een klein kuiltje en voel hoe droog/vochtig de grond op worteldiepte is.

Verder de grond onder de haag bedekt met grasmaaisel en organisch kattenbakvulsel (na het verwijderen van de uitwerpselen). Dat helpt het onkruid onderdrukken, helpt tegen het uitdrogen van de grond, en verrijjkt de bodem, omdat de bodembeestjes dat materiaal afbreken en zo voor een humuslaag zorgen. ('t Is winter en al dat materiaal is al weer een tijd geleden verdwenen.)

Meer moet dat niet zijn.
woensdag 21 februari 2018 - 00:40
LOBU

LOBU

Beste Tim, ik ben er van overtuigd dat je een een siertuin zo weinig mogelijk moet bijmesten. Het doel is hier niet hetzelfde als in een moestuin of op de boerderij, namelijk zo veel mogelijk productie maar wel om mooie, evenwichtige planten te krijgen. Indien je plantkeuze is aangepast aan de omstandigheden moet je pas ingrijpen als er een duidelijk gebrek aan bepaalde voedingselementen optreedt.
Meer voeding geeft meer ziekten en insectenplagen, waarop dan meestal wordt ingegrepen waardoor de hele balans verstoord raakt en je in een straatje zonder eind belandt, namelijk meer mesten omdat het bodemleven zijn werk niet meer doet en dus ook weer meer behandelen ...
Enkel wanneer je de natuurlijke cyclus verstoort door voedingsstoffen weg te nemen, bv wanneer je je gazon maait en het maaisel afvoert of wanneer je bv gevallen blad verwijdert uit je tuin moet je dit verlies compenseren, liefst op organische manier.
Extra compost (verteerd plantaardig materiaal) kan meestal geen kwaad, tenzij je een natuurtuin hebt.
zaterdag 10 maart 2018 - 13:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon