menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierschors en bladeren.

Ga naar meest recente reactie

Dunya

Dunya

Ik heb sierschors in mijn tuin en vraag me soms af of ik afgevallen bladeren moet ruimen of gewoon laten liggen.
Kan dat kwaad voor de sierschors als de bladeren beginnen te verteren?
donderdag 23 november 2017 - 08:31
WiPe

WiPe

Het ergste dat er kan gebeuren is dat de sierschors ook gaat verteren. maar dat is eigenlijk alleen maar goed. Die verteerde schors verbetert de bodem waardoor het ecosysteem rond de planten zich kan ontwikkelen en die beter beschermd zijn tegen allerhande aantastingen.
donderdag 23 november 2017 - 12:48
Dunya

Dunya

Inderdaad de schors gaat verteren na enkele jaren.
Ik heb geluk gehad, de natuur heeft wat meegeholpen en alle bladeren op een hoop gewaaid na de felle wind van gisteren. Makkelijk om op te ruimen.
vrijdag 24 november 2017 - 08:46
leerling

Leerling

Meer bladeren die blijven liggen = meer insecten die schuilplaatsen vinden = meer vogels die ze komen zoeken.
Hier zijn het vooral merels die onder de herfstbladeren lekkers komen vinden.

Zelf ruim ik ze alleen maar op uit de dakgoot en op wat overblijft van ons grasveldje. (Mollen en woelratten gooien hier nog dagelijks nieuwe hoopjes op. Onze roodborstjes gaan daar dan ijverig op zoek naar hapjes die mee naar boven worden geduwd.)
zondag 26 november 2017 - 02:21
WiPe

WiPe

Meer bladeren die blijven liggen = minder kans op wortelaantasting als Verticillium, phytopthoraa en aanverwanten.
zondag 26 november 2017 - 22:38
Dunya

Dunya

Ik ruim ook niet alles op hoor. De tuin mag er wat rommelig bijliggen in de winter.
maandag 27 november 2017 - 08:32
Dany

Dany

Ik volg met veel interesse deze topic omdat ik dit jaar voor de eerste keer ook sierschors (goedkope van het merk v/d Makro) heb gelegd onder enkele struiken ( Caryopteris clandonensis, klein blijvende syringa's, blauwe bessen en druivelaars) in mijn tuin en niet goed wist wat ik met de afgevallen en aangewaaide bladeren van andere struiken en bomen moest doen.
Maar wat doe je met bladeren van Laurierkers (paplaurier) die niet verteren?
Mag je ook sierschors leggen onder een vijgenboom of anders gevraagd mag je onder alle planten sierschors leggen of zijn er planten die er niet van houden?
maandag 27 november 2017 - 10:06
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Sierschors is op zich waardeloos als decoratiemateriaal, in die zin dat dat spul verteert. Maar dat is daar ook het grote voordeel van. Doordat dat verteert, verhoogt het humusgehalte in de bodem. En daar zijn alle bomen en struiken mee gediend.
De enige die dar eigenlijk niet van houden zijn de typische droogteplanten die vaan nature op stenige hellingen groeien, zoals bv lavendel.
Wat paplaurier betreft, die bladeren kun je vermalen met een hakselaar. op het gazon kun je ze verzamelen met de grasmachine; Dat komt op hetzelfde neer. Wanneer die bladeren gemalen zijn, kun je die ook onder de struiken gooien.
dinsdag 28 november 2017 - 09:26
Dany

Dany

Bedankt voor de info, ik veronderstel dat sierschors en gehakselde takken ook onder buxus mag.
dinsdag 28 november 2017 - 10:13
WiPe

WiPe

Zo lang dat maar geen te dikke laag is.
woensdag 29 november 2017 - 15:14
Wannus

Wannus

Mijn voorkeur gaat naar houtsnippers , wat ik al jaren gebruik .
Ze verteren snel , wat goed is voor de bodem en planten en
zien er bovendien natuurlijk uit en verzuren niet . Wel af en toe
eens bij werpen . Vroeger ook sier of boomschors gebruikt en
zelf ondervonden een zeer traag verterings proces die bij lang
durige nattigheid ( veel regen ) soms wel een soort schimmel
kan vertonen . Schors van populier zou daarentegen niet verzuren !
woensdag 29 november 2017 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon