menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten waar coniferen hebben gestaan

Ga naar meest recente reactie

Brenda 1968

Brenda 1968

Ik heb een stuk tuin waar jarenlang coniferen hebben gestaan (zware kleigrond) Ik merk dat wat ik daar ook plant ze na een aantal maanden dood gaan ondanks dat ik er flink pot/tuingrond bij doe met het planten. Iemand advies? Welke planten zouden geschikt zijn?
donderdag 28 september 2017 - 10:30
Tuinprins

Tuinprins

Welke planten zijn er dood gegaan?
donderdag 28 september 2017 - 20:25
Brenda 1968

Brenda 1968

Van alles inmiddels, hortensia, zonnehoed, hosta, passiflora
vrijdag 29 september 2017 - 09:32
Carib

Carib

En de planten in de rest van de tuin doen het wel goed? Overigens stellen hortensia, zonnehoed en hosta wel allemaal verschillende eisen aan grond en lichthoeveelheid.
vrijdag 29 september 2017 - 15:43
Brenda 1968

Brenda 1968

Ja die doen het allemaal prima, Het is alleen op de strook waar jarenlang coniferen hebben gestaan
vrijdag 29 september 2017 - 19:12
Tuinprins

Tuinprins

Als het een redelijk zonnige standplaats is: o.a. Deutzia, Spirea, Clematis, Chaenomeles, Iris soorten die tegen vochtige grond kunnen.

Ik ben verbaasd dat die hortensia is doodgegaan, die doen het in de regel goed op de klei. Je moet wel een plant hebben die al verhout is en niet van die softe planten waarvan de stengels met stokjes overeind gehouden moeten worden.

Verder: ik zou bij zware kleigrond in het voorjaar planten en niet voor de winter. Klei kan in de winter behoorlijk nat zijn en planten die nog niet goed vast staan kunnen dan wegvallen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 september 2017 - 21:38
Brenda 1968

Brenda 1968

Oke, bedankt voor je reacties. Volgende lente nieuwe poging dan
zaterdag 30 september 2017 - 09:00
WiPe

WiPe

Bij kleigrond moet je ook goed opletten met het verbeteren van de grond. Klein laat geen water door. Als je daar een gat in maakt voor een plantput en plaatselijk de grond verbetert, gaat bij regen het water zich verzamelen in die plantput.
Als daar bomen hebben gestaan die uitgegraven, uitgefreesd, of weggerot zijn, heb je ook een plek waar het water beter in doordringt, maar ook niet weg kan. Als het dan wat regent, kunnen die planten gaan rotten.

Naar mijn idee kun je best over de volle oppervlakte een flinke laag compost aanbrengen en daarin planten. Bij voorkeur met de soorten die TP aanraadt. En plant ook naast de plek waar de coniferen hebben gestaan.
maandag 2 oktober 2017 - 09:54
Brenda 1968

Brenda 1968

Dat zou het dan heel goed kunnen zijn ja, dan ga ik dat ook proberen. Bedankt!
dinsdag 3 oktober 2017 - 14:49
sunjet

Sunjet

zware kleigrond kunt ge verlichten met scherp zand en championsmest in te werken
bij het aanplanten nog een beetje lavameel inwerken sucses ermee
vrijdag 2 februari 2018 - 10:30
Floris35

Floris35

Zou er nog genoeg voeding voor planten in die grond zitten ?
Wellicht heeft die coniferen haag alle voeding uit de bodem gezogen,dat helpt ook niet mee om wat nieuws te laten groeien
maandag 19 maart 2018 - 12:52
renate67

Renate67

Ik denk dat de jarenlang coniferen de grond erg zuur hebben gemaakt (door wat er eraf valt) ik heb dat hier in de tuin ook meegemaakt onder waar eerst grote naaldboom staat.
Misschien zuurminnende planten of flink kalk toevoegen??
woensdag 28 maart 2018 - 11:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon