menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onrkuid tussen kastanjeafsluiting en beek

Ga naar meest recente reactie

praet0rian

Praet0rian

Hey allemaal,

Situatie:
Achteraan onze tuin hebben we een beek lopen over de ganse breedte van de tuin (+-35 lopende meters).
Er is een kastanjeafsluiting geplaatst, en tussen de afsluiting en de beek is er 50cm ruimte gelaten (om overhanging van de afsluiting te vermijden + dat deel nog te kunnen onderhouden).

Wat kunnen we best doen om dit deel onkruidvrij te houden? Nu is er een wildgroei van vanalles en nog wat, en dat wil ik vermijden.

Ik had zelf al een aantal opties:
- Bodembedekker vanaf de voorkant tot aan de beek aanplanten, zodat de kastanjeafsluiting 'in' de bodembedekker zit (maar welke dan?)
- Klimplant laten groeien aan onze kant van de afsluiting, zodat dit naar de beek toe groeit (welke?)
- Schors (maar kan een vuil boeltje worden aangezien de beek regelmatig bezoek krijgt van muisjes of andere dieren)

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!
woensdag 2 augustus 2017 - 13:55
Patrikc

Patrikc

Wat is er aan de andere kant van de beek, een weg, een weiland, een veld, een andere tuin, een bos...?
woensdag 2 augustus 2017 - 14:16
praet0rian

Praet0rian

De andere kant is een graswegje van 2-3 meter breed, daarachter een draadafsluiting en daarachter de groenteveilingsite (geen buren dus achter ons).
woensdag 2 augustus 2017 - 14:20
LT

LT

Wat dacht je van wat grotere hosta's....Heb ik in Friesland langs een beek om een boerdeij gezien. Schitterende oplossing.
woensdag 2 augustus 2017 - 14:27
Patrikc

Patrikc

Ik ben een beetje bang dat de wildgroei het in de winter al vlug overneemt van de hosta's...

Alles hangt er van af hoeveel tijd en moeite je wil steken in het onderhoud. Het toegroeien van een grondbedekker is in die omstandigheden moeilijk door de hoge onkruiddruk, het onderhoud is niet gemakkelijk want op een helling, achter een afsluiting en ver uit het zicht...

Langs een gracht is het gebruik van onkruidbestrijdingsmiddelen verboden.

Ik zou me neerleggen bij de wildgroei.
woensdag 2 augustus 2017 - 14:37
praet0rian

Praet0rian

mja, ik denk dat ik nog wat verder opzoekwerk ga verrichten, zou er toch iets willen aan doen want zo is het niet echt een zicht...

woensdag 2 augustus 2017 - 15:01
satomi

Satomi

Je zou Darmera peltata kunnen proberen. Carex zal het daar ook goed doen.
woensdag 2 augustus 2017 - 15:21
Patrikc

Patrikc

Hoe is het bij de buren, dat kan al een indicatie geven van wat kan of niet kan en wat de problemen zijn in gelijkaardige omstandigheden.
woensdag 2 augustus 2017 - 16:00
satomi

Satomi

Ja, dat is een goed idee van Patrikc!
woensdag 2 augustus 2017 - 16:31
praet0rian

Praet0rian

Onze buur rechts trekt zich niet te veel aan en is een totale wildgroei.
De buur links heeft zijn tuin opgehoogd, en de boording van de beek verhoogd, en daarop een draadafsluiting met beton gemaakt (en heel veel geld ingestoken ), dus beiden jammer genoeg geen referentie.
woensdag 2 augustus 2017 - 16:49
satomi

Satomi

Verderop geen buren meer?
woensdag 2 augustus 2017 - 17:04
leerling

Leerling

Stukje bloemenwei maken?

Als je 'tuinadvies bloemenweide' intikt in je favoriete zoekmachine, krijg je zo een lijst van artikels die op deze website zijn verschenen.

Ook op http://www.ecoflora.be/media/docs/bloemenweide_brochure_NL_2016-2017.pdf vind je uitgebreide info over hoe je dat succesvol kan uitvoeren. Daar staan ook mengsels beschreven voor wat moeilijker plekken zoals voor natte en schaduwrijke gronden, voegen tussen tegels (ik zou er haast tegels voor gaan leggen), groendaken...
woensdag 2 augustus 2017 - 18:54
LT

LT

Leerling, een leuke leerzame link! Bedankt
woensdag 2 augustus 2017 - 18:56
pplakke

Pplakke

ik heb naast hoog gras klimop en dat onderdrukt onkruid zeer goed.
al is het niet honderd procent maar het is doenbaar .
nu het probleem met die plant is wel dat hij in je afsluiting gaat klimmen.
en dan heb je daar weer veel snoei werk mee.

je zou ook traag groeiend gras kunnen zaaien bv. barenbrug eco-onderhoud.
en dit dan een keer per maand met de benzine trimmer doen.
dan staat je gras iets hoger maar niet extreem hoog omdat het wat trager groeit.
en met een benzine trimmer maai en hark je dat op pakweg een half uur.





woensdag 2 augustus 2017 - 19:57
Patrikc

Patrikc

35 meter, dat is 1 minuut met een grasmaaier.

Ik zou gewoon een strook van de breedte van een grasmaaier naast de gracht maaien maar niet te vaak zodat bloemen die vanzelf komen ook een kans krijgen, en voor die strook een haag naar keuze.


woensdag 2 augustus 2017 - 20:10
Patrikc

Patrikc

En in de gracht zou ik lisdodde planten
woensdag 2 augustus 2017 - 20:12
pplakke

Pplakke

dat is waar maar ik ging er van uit dat het niet bereikbaar was daar mee.
ik heb zelf een zitmaaier en ook zo een strook van een halve meter breed.
die ik met de trimmer moet doen omdat het te smal is voor de zitmaaier.
maar als hij een poortje kan maken door het hek.
en over een grasmaaier beschikt die niet te breed is.
is dat inderdaad de simpelste oplossing.
woensdag 2 augustus 2017 - 20:24
praet0rian

Praet0rian

Het is bereikbaar via de zijkant.
De kastanjeafsluiting is aan de zijkant vastgemaakt met een lange ijzerdraad die ik los kan doen, dus kan erachter als het nodig is.

Het idee van een bloemenweide vind ik wel leuk, dan help ik ineens de natuur een handje!

Klimop zorgt er inderdaad voor dat die over de afsluiting groeit, en dan heb ik de charme van de kastanje niet meer.

Het is 50cm breed, moet net (of net niet ) lukken met de grasmaaier, ga dat eens proberen en nadien is kijken voor de bloemenweide, leuke link!

Is er een mengsel dat je aanraadt?
woensdag 2 augustus 2017 - 21:25
leerling

Leerling

Is er een mengsel dat je aanraadt?

Je hebt geen info gegeven over de standplaats (zon of niet) en grondsoort. Ik kan alleen vermoeden dat het tegen de beek aan vrij vochtig zal zijn.
'k Zou zeggen, lees de beschrijving die bij het mengsel staat en laat je daardoor leiden. En niets let je om meer dan 1 mengsel te gebruiken. Bv. als het bovenaan eerder droog is en onderaan meestal nat, dan zullen op elke strook andere bloemen het naar hun zin hebben.

Het Akkerrandmengsel/wildakker zou ik op die plaats niet gebruiken. Je hebt maar een strook van 0,5m en in dat mengsel zitten bloemen die veel ruimte vragen.

P.S. De webshop hier verkoopt ook mengsels voor bloemenweides, maar in veel gevallen staat daar niet bij welke zaden erin zitten. Ik vind dat lastig, maar misschien heb jij daar geen probleem mee.



woensdag 2 augustus 2017 - 22:20
pthomass

Pthomass

Heyla,
Ik heb ook een beek lopen over de breedte van de tuin.
Ik heb grassen gezet en boomschors ertussen

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 4 augustus 2017 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon