menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zandkering verbeteren

Plantje1978

Plantje1978

Ik ga even een lang verhaal kort houden, want ik plaats dit op diverse fora. Weet niet hoe actief men hier en daar is.

Ik heb in de achtertuin een jaar of 8 geleden een zandkering gemaakt en voor een bestaande zandkering een wandje gezet.
Het basis idee van de zandkering is:
-Hardhouten palen van 3 meter om de 50 cm
-Golfplaten er tegen om de druk op te vangen en verdelen over de palen
-Staaldraden aan een betonbalk bevestigd om de palen te verankeren

Foto's heb ik hier staan:
https://1drv.ms/f/s!AgVLhGawbMWNl-wMv9JF7TrqvzcfqQ

Dat zat op zich best redelijk allemaal, maar de twee binnenste palen zijn wat naar buiten gekomen. Op zich ziet alles er nog best netjes uit ware het niet dat één draadeind is doorgeroest en stuk gegaan. Nu ben ik nu weer bezig met de tuin en ik wil het graag beter doen. Ik hoop dat mensen zin hebben om mee te denken.

Ik hoop de palen te kunnen laten zitten. Het idee nu is: de betonbalk verder vrij graven, betonijzer in de betaande balk boren en een nieuwe betonbalk er overheen storten en daar de kabels weer aan vast maken.

Wie heeft er zin om mee te denken? Bij voorbaat dank!
dinsdag 1 augustus 2017 - 17:28
leerling

Leerling

Het hoogteverval bij jullie is moeilijk in te schatten. Het is ook niet duidelijk of het terrein erachter van jullie is of niet, noch over hoe breed het terrein is.

Hier eindigt de achtertuin, relatief dicht bij het huis, op een val van 2m. De vorige eigenaar had met veel knoeiwerk geprobeerd om afkalven te voorkomen. Wij hebben al snel gekozen voor de korte pijn en er betonnen L-profielen laten plaatsen.

't Prijskaartje viel mee, al werd het wel vertroebeld door de rotzooi die we, dankzij die grondwerken, ook vonden.
woensdag 2 augustus 2017 - 00:10
Plantje1978

Plantje1978

Excuses... al een hele tijd geleden dat ik deze vraag gepost heb. Vanalles tussendoor gekomen.

Ondertussen heb ik alles weer open gegraven en zo licht het er nu al maanden bij.

Ik heb opties bekeken om beton elementen te gebruiken, maar dat gaat een dure bedoening worden!
Verder zijn opties met (roestvrije) staaldraden en draadeinden me te flexiebel. Daar kan te veel beweging in komen.

Ik heb dan ook uitgedacht om een constructie van hardhouten palen te maken welke ik veranker achter de betonbalk en voor de andere kering in de grond.
In plaats van de golfplaten ga ik werken met Azobé of kunstof steenplaten. Dat kost me dan een paar honderd euro en dan zou het goed moeten zijn.

Bij ons is een hoogteverschil van meer dan 2,5 meter te overbruggen.
donderdag 4 januari 2018 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon