menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Buxusmot bestrijden - ervaringen uitwisselen

Ga naar meest recente reactie

Japanse tuin project

Japanse tuin project

Hierbij mijn ervaringen met de bestrijding Buxusmot tot nu toe.

Dit voorjaar mij wat laten verrassen door hun aanwezigheid en daardoor chemisch ingegrepen met Decis 2,5cc per 10 liter water. Wel eerst de aangetaste plantendelen verwijderd en afgevoerd in gesloten plastic zak. Hierbij dien ik aan te geven dat ik een organische snoeivorm tracht te bekomen en geen strakke haag. Ik kan me inbeelden dat het weghalen van geïnfecteerde plantendelen in een strakke haag er serieus in kan hakken. Goed resultaat bekomen en eigenlijk paar maanden geen last gehad. Rupsen waren binnen het uur dood. Wel zorgen voor grote waterhoeveelheid zodat er een goede penetratie is.

Nu begon er een tweede cyclus op te komen en heb eerst weer een tik gegeven met Decis. Wederom goed resultaat. Na 10 dagen nogmaals behandeld maar nu met een bacterie Bacillus thurigiensis. Bacteriën produceren een kristal-toxine in maag-darm van de rups waardoor maag-darm geperforeerd wordt. Werkt vooral goed bij jonge rupsen (maar de volwassen rupsen had ik 10 dagen ervoor gedood), hetgeen logisch is doordat ze meer (vr)eten

Vandaag volgende stap die ik nog eens ga proberen nl. het uithangen van feromoonvallen. Zie foto. Had uiteraard veel eerder gemoeten/gekund maar wegens omstandigheden nog niet van gekomen. Ik hou jullie op de hoogte van de vangsten. Ik heb 2 vallen op een 150m2 geplaatst.

Verder laat ik de tuinverlichting ook uit 's avonds omdat dit de nachtelijke activiteit van de motten zou versterken.

Voorlopig ben ik er dus in geslaagd om de buxus motvrij te houden zonder storende schade.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 26 juli 2017 - 18:02
leerling

Leerling

Uit nieuwsgierigheid: in welke regio woon je?
woensdag 26 juli 2017 - 21:17
Carib

Carib

Ik heb een hele tijd geleden bij de eerste waarneming van vraat behandeld met de Bacillus thuringiensis. Nu voor een nieuwe vraatcyclus net weer een aantal planten behandeld. Een aantal grote ongesnoeide exemplaren die vol met rupsen zaten, heb ik gerooid. Te groot om steeds helemaal te spuiten. Ik heb besloten alleen nog een paar gesnoeide buxussen op opvallende locaties te behandelen en de rest maar onbehandeld te laten en te zien wat er gebeurt en of ze overleven. Ik heb geen zin in dat continue gespuit. Dan maar rooien. Ophangen van feromoonvallen sluit aanvullende bestrijding kennelijk niet uit en moet binnen 2 meter van de buxus. De planten staan hier allemaal tientallen meters uit elkaar dus dat zou een kostbare zaak worden. Begin ik dus niet aan.
woensdag 26 juli 2017 - 21:23
sugar

Sugar

IK vind het trouwens straf dat jullie Bacillus thuringiensis spuiten, want dat product wordt alleen aan professionals (toch in België).
Je buxus gaat na enkele jaren schade door de buxusmot zo verzwakt zijn dat de kans groot is dat de buxusschimmels ook gaan toeslaan. Ga je dan ook 4 keer per jaar spuiten om die tegen te houden (met een mix van producten die absoluut geen lachtertje zijn).
woensdag 26 juli 2017 - 22:05
Carib

Carib

Xentari is hier in Nederland gewoon te koop bij een groot en bekend internetbedrijf.
De buxussen die ik nu nog heb, zijn overgebleven nadat ik al jaren geleden 90 procent van mijn buxussen (honderden meters hagen en bollen) heb gerooid omdat ze cylindrocladium kregen. Kennelijk zijn de resterende planten net wat minder gevoelig, maar als er weer een ziek wordt, gaat hij er meteen uit. Spuiten tegen schimmels is voor particulieren zinloos. Xentari is geen gif en bij een paar 'ornamentals' vind ik het te doen, maar daar ligt dus ook mijn grens. Inmiddels weet ik dat alles vervangbaar is en het doet mij geen pijn meer om een plant te rooien. Overigens heb ik hier geen grote schade. De vraatschade is snel te zien en als je snel ingrijpt heb je dus weinig schade en dus ook geen verzwakking van de plant. Als je echter niks doet, dan verwacht ik dat er weinig overblijft van de plant, maar dat ga ik bij een aantal struiken dus nog zien.
woensdag 26 juli 2017 - 22:52
leerling

Leerling

@Carib
Als je nog maar een paar buxusplanten hebt, is met de hand wegvangen dan niet doenbaar?
woensdag 26 juli 2017 - 23:13
Japanse tuin project

Japanse tuin project

@leerling ben woonachtig in de Belgische Maasstreek

@Sugar ik ben in het bezit van een fytolicentie P3 waardoor ik gemachtigd ben om de middelen aan te kopen, toe te passen en zelfs advies te geven

Het ophangen van de vallen is voor mij ook een nieuw gegeven dus kan nog geen uitsluitsel geven over de effectiviteit ervan. Gaat het eerder fungeren als monitoring of gaat er ook een bestrijdend effect zijn? Ik vermoed eerder het eerste.

Dat je met een verzwakte buxus gaat achterblijven zou ik enkel bijtreden als deze bestrijding het enige zou zijn wat je zou doen om een gezonde buxus te krijgen. Buxus heeft een sterk regeneratief vermogen en kan wel wat hebben. Ik ben nu heel sterk aan het werken op een uitgebalanceerde bemesting en verhogen weerbaarheid van onder uit. Zo geef ik bijkomend bij iedere behandeling 100 gr/10l bitterzout mee. Verder verstuif ik regelmatig lavameel over de planten om het blad harder te maken en minder aantrekkelijk voor het penetreren van schimmelhyfen. Ook zorg ik voor genoeg organische stof aan de voet en heb ik meststoffen gebruikt die beënt werd met micro bodemflora.

In mijn geval gaat het om de oude verwaarloosde buxus uit de oude tuin die bij de aanleg verplant werd. Moest dus wel van ver terugkomen, maar het resultaat van mijn inspanningen is spectaculair. Op sommige plekken beginnen de beoogde massieven zich nu al te sluiten.
donderdag 27 juli 2017 - 08:29
Carib

Carib

@leerling: bij koolplanten is dat een prima suggestie en daarop druk ik een rups ook dood. Voor buxussen lijkt me dit geen reële optie. Zie je het voor je: uit een buxusbol moet je vlak bij de grond minuscule rupsjes uit webjes gaan peuteren. Liggend op de grond met een vergrootglas? Als ik geen baan had en geen tuin van 7000 meter te onderhouden had was dat misschien haalbaar. En die paar die ik wil behouden zijn toch altijd nog een stuk of 10 gesnoeide exemplaren.
@japanse tuin: feromoonvallen schijnen de mannetjes te vangen en zonder mannetjes geen bevruchte eitjes. Dus het is een vorm van bestrijding, maar werkt kennelijk niet 100% preventief. Althans volgens de website waar je ze kunt kopen.
In Nederland is dus geen licentie nodig. Xentari is gewoon overal te koop. Vreemd, want normaliter is er juist in België veel meer toegestaan dan in Nederland qua spuitmiddelen.
donderdag 27 juli 2017 - 12:54
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Inderdaad Carib, ik vermoed ook dat het geen sluitende bestrijding gaat opleveren. Maar ieder mannetje dat ik vang kan al niet verder voor problemen zorgen. Vanavond ga ik alleszins eens checken of er zich mannetjes hebben laten verleiden

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je aan feromoonverwarring gaat doen. Heb er al eens proeven mee gedaan in aanplanten van rode bessen en dat werkte uitzonderlijk goed. Principe was dat er feromooncapsules werden ingezet aan een hogere densiteit waardoor er een wolk van feromonen over de aanplant werd gemaakt. Hierdoor vonden de mannetjes en vrouwtjes mekaar niet meer en was er bijgevolg ook geen paring, geen eitjes, geen schade. Ging echt van zeer zware aantasting naar quasi niets meer.

Trouwens, in NL is er weldegelijk een spuitlicentie nodig indien GBM gebruikt worden maar het klopt inderdaad dat het middelenpakket in NL minder uitgebreid is dan in B.
donderdag 27 juli 2017 - 13:12
Japanse tuin project

Japanse tuin project

http://m.hbvl.be/cnt/dmf20170810_03012204/helft-limburgse-buxuseigenaars-kampt-met-buxusmot
Ik ben daar dus eentje van. Al heb ik geen rupsen meer gevonden tot nu toe. In beide feromoonvallen ook nog geen vangsten.
donderdag 10 augustus 2017 - 17:56
Carib

Carib

Hier zie ik inmiddels in ons hele dorp bruine buxushagen. Die buxusmot is wel heel serieus bezig.
donderdag 10 augustus 2017 - 22:42
leerling

Leerling

@Japanse tuin project
De titel van je topic heeft het over ervaringen uitwisselen.
Niet zeker of hier veel ervaringen uit te wisselen vallen. Jij kunt jouw massieven waarschijnlijk vrijwel motvrij houden, omdat je ze o.a. behandelt met producten die de meeste bezoekers hier niet mogen (en misschien ook niet willen) gebruiken.

Je verhaal was mooier geweest als je ervaringen kon delen die voor iedere buxusbezitter hier haalbaar zijn.

Naast buxusmot heb je ook nog schimmelinfecties door Cylindrocladium en Volutella.

Als ik alles bij elkaar optel lijkt me de raad van Natuurpunt uit het artikel waarnaar je verwijst de moeite om even te kopiëren:
Natuurpunt raadt het gebruik van chemische middelen af omdat deze ook andere organismen kunnen treffen. Naast het manueel verwijderen van de rupsen wordt ook het gebruik van feromoonvallen geadviseerd die de mannetjes van de buxusmot lokken en van biologische bestrijdingsmiddelen. Deze zijn echter enkel beschikbaar voor professionele tuinaannemers. Omdat buxus geen aanwinst is voor de natuur in de tuin, suggereert Natuurpunt ook om van de nood een deugd te maken en ze te vervangen door bijvoorbeeld lavendel of marjolein, gemengde hagen met liguster, meidoorn, sporkehout of veldelsdoorn die ecologisch interessanter zijn.

donderdag 10 augustus 2017 - 23:40
Carib

Carib

De feromoonvallen voor buxusmot zijn via een hele reeks van Belgische websites gewoon te koop voor particulieren. En ik vermoed dat ook Belgische klanten Xentari (is dus geen gif) gewoon kunnen bestellen bij een Nederlands internetbedrijf. Ik weet het niet helemaal zeker, maar het lijkt er op dat je in Nederland alleen een licentie hoeft te hebben als je het professioneel verwerkt. Maar ik begrijp iedereen die helemaal niet wil spuiten en de buxus rooit, heb ik zelf afgelopen week ook gedaan met weer een aantal forse struiken. Overigens vermoed ik dat niet veel mensen de raad opvolgen om geschoren buxushagen te vervangen door gemengde hagen van inheemse struiken.
vrijdag 11 augustus 2017 - 17:00
pplakke

Pplakke

op ebay staat het vol met xentari .
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=xentari&_sacat=0
mijn buxussen heb ik weg gedaan.
ik ga niet spuiten om iets in leven te houden.

maar het toont weer eens aan dat iets verbieden in 1 eu land.
geen zin heeft als je met een simpele klik het laat komen uit een ander eu land.
met glyfosaat staat ons dit ook te wachten vrees ik.

vrijdag 11 augustus 2017 - 19:24
leerling

Leerling

@Carib
De formulering in dat artikel is wat ongelukkig. Maar als je de rest van het artikel leest, wordt het duidelijk. Feromoonvallen mag je zonder problemen kopen en gebruiken. Biologische bestrijdingsmiddelen, zoals Xentari, mogen in België alleen worden gebruikt door professionelen.
Jan Eyckmans van FOD Volksgezondheid motiveert het verbod doordat middel het koud moet bewaard worden in een koelkast zonder voeding. En bij contact met het middel kunnen bovendien allergische reacties optreden.


Je schrijft (voor de tweede keer) dat Xentari geen gif is. Ik begrijp je daar niet. van Dale definieert (ver)gif als
stof die een schadelijke of dodelijke werking heeft op het lichaam

Als je de artikeldetails leest (bv. op http://www.fytostat.nl/ArtikelDetails.aspx?atlid=110004 is dat nochtans wat er letterlijk staat:

Veiligheid
Milieu-effect codes
Gevaarsymbolen
07 GHS07 - Schadelijk
R-zinnen
EUH401 Volg de gebruiksaanwijzing om gevaar voor de menselijke gezondheid en het milieu te voorkomen.
H319 Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
S-zinnen
P261a Inademing van stof vermijden.
P280 Beschermende handschoenen/beschermende kleding/oogbescherming/gelaatsbescherming dragen.
P302+P352b BIJ CONTACT MET DE HUID: met veel water wassen.
P305+P351+P338 BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten; contactlenzen verwijderen, indien mogelijk; blijven spoelen.
P363 Verontreinigde kleding wassen alvorens deze opnieuw te gebruiken.
P501b Inhoud/verpakking afvoeren volgens plaatselijke voorschriften.
O-zinnen
O 0055 Verkoop alleen toegestaan in onze ongeopende originele verpakking
O 0054 Droog en achter slot bewaren
O SP 2 Was alle beschermende kleding na gebruik
O 0171 Droog, koel, vorstvrij en goed gesloten in orginele verpakking bewaren.
O 0901R Na een gewas- of ruimtebehandeling uitsluitend herbetreden nadat de spuitvloeistof is opgedroogd en er in kassen gedurende 2 uur geventileerd is; werkzaamheden kunnen vervolgens worden uitgevoerd zonder gebruik van beschermende maatregelen.
O SP 1 Zorg ervoor dat u met het product of zijn verpakking geen water verontreinigt.
O 0211 Volg de gebruiksaanwijzing om gevaar voor de menselijke gezondheid en het milieu te voorkomen
O 0243 Signaalwoord: WAARSCHUWING
O 0281 Micro-organismen kunnen eventueel sensibiliserende reacties provoceren.


Op het veiligheidsblad (link te vinden op diezelfde pagina vindt) staan zelfs duidelijke kledingsvoorschriften.
En op de etikettekst (link eveneens te vinden op diezelfde pagina), staat uitdrukkelijk:

WETTELIJK GEBRUIKSVOORSCHRIFT
Toegestaan is uitsluitend het professionele gebruik als insectenbestrijdingsmiddel (...)
Daaronder staat zelfs een hele lijst van gewassen die met het product mogen worden behandeld, de dosering, het maximum aantal keren dat men het op een gewas mag gebruiken en met welk interval.

Je hebt gelijk, Pplakke: als er geen controle+bestraffing is, zullen mensen blijven kopen en gebruiken. Uiteindelijk kan je zelfs nog DDT kopen als je wil.

Carib heeft waarschijnlijk ook gelijk dat er maar weinig mensen hun buxus gaan vervangen door een gemengde haag van inheemse planten.

Je kan alleen maar hopen dat meer en meer mensen toch eens nadenken over datgene waar ze mee bezig zijn en zich realiseren dat een tuin ook helemaal anders kan.
vrijdag 11 augustus 2017 - 20:56
Carib

Carib

Ik begrijp hier echt niks van. Xentari is in mijn ogen geen gif voor mensen, want het is een bacterie die uitsluitend voor rupsen dodelijk is. Is een vogel, die een rups kan opeten, ook 'gif' in jouw ogen? Die is ook dodelijk immers. Op het menselijk lichaam doet het niks.
Al die veiligheidsvoorschriften die je toevoegt gelden voor de professionele gebruikers, bijvoorbeeld in de biologische landbouw. Het middel is (in ieder geval in België) niet toegelaten voor particulieren omdat toelating ook niet is aangevraagd door de producent. Kennelijk is onlineverkoop aan particulieren een soort omzeiling van de regels.

Ik begrijp niet waarom dit biologische middel zo negatief benaderd moet worden door o.a. een volkomen idiote vergelijking te trekken met DDT? Wil je liever dat mensen allemaal naar zwaardere middelen grijpen omdat ze denken dat biologische middelen onveilig zijn of verboden? Net zoals tuiniers zeggen dat ze geen gif willen spuiten en dan een simpele bladluis wel gaan bestrijden met spiritus en zeep (en dan ook nog afwasmiddel gebruiken in plaats van groene zeep). Alsof dat geen gifstoffen zijn voor planten.
Vanavond was in het Nederlandse journaal een item over de buxusmot en er werd ook gemeld dat de schappen met gif in de winkels leeg zijn.

vrijdag 11 augustus 2017 - 23:37
pplakke

Pplakke

ik denk dat het niet verkocht word omdat het een straatje zonder einde is.
die rups kweekt zich van enkele exemplaren op een paar jaar.
naar een gans land vol buxus rupsen .
zelfs ook het buitenland nederland en duitsland waarschijnlijk nog landen.
daar kun je niks aan doen het is alsof je met een zwaard ervoor moet staan.
maar ooit word je te oud en gaat dit niet meer en dan wint de rups toch.

er staat nog meer te veranderen dit jaar is zo droog.
ik heb dit voorjaar gesnoeid maar veel planten zijn amper gegroeid.
als het zo droog blijft gaan de planten van hier allemaal verdwijnen.
en de zuiderse soorten gaan ze vervangen.
de vliegtuigen brengen de rupsen en de opwarming van de aarde.

zaterdag 12 augustus 2017 - 05:12
leerling

Leerling

Oei, Carib. Ik vrees dat hier een misverstand dreigt.
Als je even de link volgt die ik doorgaf, zal je merken dat het de producent zelf is die waarschuwt voor de gevaren van Xentari.
Graag je pijlen ergens anders richten?

Het is niet omdat iets biologisch is, dat het niet giftig is. Het is ook niet omdat een middel niet dodelijk is voor een mens, dat het niet schadelijk is voor een mens. En een product kan (vrijwel) onschadelijk zijn voor een mens, maar wel een serieuze impact hebben op dieren of planten die we eigenlijk niet wilden treffen.

Al die veiligheidsvoorschriften die je toevoegt gelden voor de professionele gebruikers (...)

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Waarom zou Xentari schadelijk zijn voor een professioneel gebruiker en niet voor een particulier? Als je het goedje in je ogen/op je huid/in je longen krijgt, maakt het echt niet uit wie je bent.

Ja, het is misschien minder schadelijk dan andere producten. Maar minder schadelijk is niet meer dan dat. Nog altijd schadelijk.

Ik vergeleek dit middel helemaal niet met DDT. Pplakke wees erop dat mensen blijven kopen wat ergens beschikbaar is. De enige rede dat DDT nog beschikbaar is, is dat er nog altijd mensen zijn die dat willen kopen.
Wat voor mij net zo verbijsterend is als mensen die spiritus en afwasmiddel gebruiken om bladluis te bestrijden.

In de zeventiger jaren heerste er een absoluut vertrouwen in chemie. Elke ziekte zijn pil. Elk onkruid zijn herbicide. Elk ongewenst dier zijn pesticide.
Ik vermoed dat toen ook de droom van perfect egaal groene gazonnetjes ontstaan is. Goed voor de winsten van producenten van al die middeltjes.
zaterdag 12 augustus 2017 - 11:14
Carib

Carib

Leerling, ik heb de links goed gelezen. Er is geen sprake van een misverstand. Als je zelf alle gegeven links hier had gevolgd, dan had je gezien dat de aanwijzingen van de producent bedoeld zijn voor de professionele gebruikers en dat deze gegeven worden omdat het gaat om levende organismen, namelijk bacteriën, waarvoor je eventueel allergisch zou kunnen zijn. Vandaar de bescherming. En de landbouwuniversiteit van Wageningen geeft aan dat dit middel volkomen veilig is voor de mens. Je praat over een "goedje' dat schadelijk is. Allemaal insinuaties waardoor je lezers hier aanpraat dat het om een gevaarlijk iets gaat en daarmee schaad je de goede zaak, namelijk dat mensen minder gif gebruiken in hun tuin.
Overigens zag ik dat er ook al aaltjes te koop zijn tegen de buxusrups, maar dat is dan in jouw ogen waarschijnlijk ook een gevaarlijk 'gif' dat nog steeds schadelijk is voor de mens....
En zo jagen we de nietsvermoedende tuiniers allemaal naar de gifspuit van Bayer die zich in de handen wrijft.
zaterdag 12 augustus 2017 - 11:42
leerling

Leerling

???
Als je de link waar ik naar verwees had open gedaan, had je gezien dat Bayer de producent is van Xentari...
zaterdag 12 augustus 2017 - 14:00
Japanse tuin project

Japanse tuin project

@ Carib : je mag me eens doorsturen waar je de aaltjes tegen buxusmot hebt zien verschijnen. Sta hier zeker voor open!

@Leerling toch wel enkele dingen:
1) De definitie van 'gif' zoals jij die aanhoudt of moet opzoeken is zondermeer zéér eng. Als dit de maatstaf zou moeten zijn, is bvb azijn ook een gif. Azijn zie ik hier meermaals aanbevolen voor gebruik om 'milieuvriendelijk' onkruid te bestrijden. Als je de MSDS fiche van azijn er eens bijneemt zie je gelijkaardige voorzorgsmaatregelen verschijnen als diegene die je nu gebruikt om een biologisch middel onderuit te halen.

2) Ik kan ook niet begrijpen dat middelen op basis van Bt hier zo negatief worden weggezet, terwijl het weldegelijk een oplossing zou kunnen zijn als onderdeel van een beheersingsstrategie. Trouwens, uitgezonderd van het Bt preparaat (maar ik hoor dat het ook online te bestellen is) zijn alle dingen die ik gebruikt heb toegankelijk voor iedereen. Ik kan hier dus perfect ervaringen uitwisselen.

3) Vanuit de filosofie bij de aanleg van een Japanse tuin zijn materialen en planten uit de oude tuin indien mogelijk herbruikt, waaronder ook de oude buxusplanten. Zoals jij het doet overkomen word je bijna weggezet als een misdadiger omdat ik nog maar een poging doe om dit tot een goed einde te brengen. Mag het even? Mijn acties zijn beredeneerd en gericht, niet onbezonnen zoals jij doet uitschijnen. Ik wil je misschien nog volgen tot op het punt dat het voor veel particulieren dan weer niet gegeven is om beredeneerde beslissingen te nemen. De kracht van dit forum zou dan ook moeten zitten in het - jawel, hoor - uitwisselen van ervaringen zodat middelen beredeneerd worden toegepast

4) ik zie vaak discussies op dit forum uiteenvallen in een splijtzwam van chemisch vs biologisch terwijl ik nog maar weinig goeds heb zien voortkomen waarbij er fanatiek aan één van beide standpunten wordt vastgehouden. Daarom ook mijn titel van het topic: ervaringen uitwisselen. Laat ons van mekaar leren in plek van met de vinger te wijzen.

5) ik respecteer jouw standpunt en visie van hoe een tuin kan bijdragen tot een verhoogde biodiversiteit, maar het is niet altijd mogelijk in iedere situatie. Je begrijpt dat ik in mijn tuin niet zit te wachten op bloeiend onkruiden in mijn perken, en dat ik in bepaalde gevallen zal ingrijpen als er iets dreigt mis te lopen. Eerder dit jaar vroeg ik aan het forum welke nuttigen ik kon uitzetten tegenover bladluis, en heb uiteindelijk niets gedaan en afgewacht. Na enige tijd heb ik de larven van het OLH actief gezien en was het over. Verder maak ik insectenhotels van gerecupeerde bamboe in de tuin, hang ik nestkastjes op en verwelkom ik iedere vorm van leven in onze tuin (vissen, salamanders, padden, libellen, vogels, ...). Ik behoef dan ook geen vingertje als ik hier op het forum deel hoe ik toch probeer om van een moeilijke situatie iets te maken, zelfs al is dat voor een deel met chemie.
zaterdag 12 augustus 2017 - 14:37
leerling

Leerling

Vreemd. Ik doe weinig meer dan informatie doorgeven en wordt dan ineens allerlei dingen verweten die ik niet geschreven noch bedoeld heb.

Als ik niet begrijp waarom Carib het product geen gif noemt en dan de definitie van van Dale citeer, toch wel een erkende autoriteit als het op het verklaren van woorden aankomt, dan vind je die 'zondermeer zéér eng'. Maar je geeft geen andere.
Op de verpakking van XenTari staan een boel waarschuwingen. Op het veiligheidsblad zet Bayer zelf dat het product schadelijk is.

Het is niet mijn bedoeling om (biologische) bestrijdingsmiddelen 'onderuit te halen'. Wel om mensen erop te wijzen dat het niet is omdat ze biologisch zijn, dat ze zo onschuldig zijn als sommigen graag zouden/willen doen geloven.
Biologisch wil gewoon zeggen: gemaakt van biologische grondstoffen.
En wat je ook gebruikt/wil gebruiken, je informeren over wat dat dan is en wat het effect ervan is zowel op jezelf als op de rest van de omgeving, lijkt me ook zinvol, toch? Dankzij het Internet is die informatie gemakkelijk bereikbaar.

Zoals al aangehaald, staat op het etiket van Xentari uitdrukkelijk:
WETTELIJK GEBRUIKSVOORSCHRIFT
Toegestaan is uitsluitend het professionele gebruik als insectenbestrijdingsmiddel

Zie http://www.fytostat.nl/File.aspx?id=110004&type=BestandsnaamVeiligheidsblad
En ja, het is absurd dat je het als particulier dan wel kan kopen, maar niet mag gebruiken. Maar sommigen willen zich wel aan de regels houden, omdat die regels meestal een goede reden van bestaan hebben. Vandaar mijn opmerking dat je verhaal mooier was geweest als je ervaringen kon delen die voor iedere buxusbezitter hier haalbaar zijn.
zaterdag 12 augustus 2017 - 15:41
pplakke

Pplakke

er is maar 1 manier om er simpel van af te geraken.
zonder iets te moeten spuiten of het nu gif of biologisch is.
en dat is ilex crenata planten maar dan moet je wel van nul herbeginnen .

net zo als gegoten beton de oplossing is voor onkruid in verharding.
ook geen azijn, zout ,javel,glyfosaat,of eindeloos wieden.

soms zou je denken dat ze expres een rups uitzetten om middeltjes te kunnen verkopen.
en expres klinkers en split om glyfosaat noodzakelijk te maken.
of kalk minnend gras om zakken kalk te verkopen.
eigenlijk is het een grote commerce als je het bekijkt met de natuur als slachtoffer .
zaterdag 12 augustus 2017 - 17:03
Tuinprins

Tuinprins

In Nederland hebben bestrijdingsmiddelen met een werkzame stof of micro-organisme (bijv. aaltjes ter bestrijding van de larven van de taxuskever) een toelating nodig van het College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (CTGB). De fabrikant die zo'n middel op de markt wil brengen moet een onderzoek doen naar toxiciteit, schadelijkheid, millieu-effecten etc. van het middel. Deze onderzoeken zijn kostbaar en lang niet iedere fabrikant zoekt voor al zijn middelen een toelating in Nederland. Het gevolg is dat een middel dat geen toelating heeft voor de Nederlandse markt hier niet verkocht mag worden. Een ander gevolg is dat relatief onschuldige middelen als bijv. 'zeepspiritus' ter bestrijding van luizen niet officieel door professionele kwekers mag worden ingezet omdat het geen toelating heeft van het CTGB. 'Zeepspiritus' is gemakkelijk zelf te maken en kost weinig dus geen enkel bedrijf gaat hier een dure professionele toelating voor aanvragen.

Het bedrijf dat Xentari op de markt brengt is o.m. Bayer. Veel mensen verbinden Bayer automatisch met chemische middelen dus gaan ze er van uit dat er iets met Xentari niet deugt. Ten onrechte. Xentari is een bacteriepreparaat en heeft geen chemische maar een biologische oorsprong. Bayer ziet dat de wetgeving m.b.t. tot chemische bestrijdingsmiddelen strenger wordt en richt zich daarom ook op de productie en verkoop van biologische bestrijdingsmiddelen. Ze wil voorkomen dat andere bedrijven een (te) dominante positie op de biologische bestrijdingsmiddelenmarkt krijgt. Xentari wordt in NL veel gebruikt bij de biologische bestrijding van de eikenprocessierups en wordt ook toegepast tegen rupsen in de teelt van uien, sjalotten, knoflook, asperges en prei.

Als je de bijsluiter van Xentari leest krijg je de indruk dat je met een zwaar chemisch middel van doen hebt. De oorzaak hiervan is een juridische. Bayer wil voorkomen dat het voor van alles en nog wat wordt aangeklaagd door mensen die Xentari professioneel gebruiken. Zo'n bijsluiter wordt daarom op zijn scherpst geformuleerd om zich juridisch in te dekken tegen mogelijke rechtszaken. Hetzelfde kennen we van consumentengoederen (bijv. 'deze plastic verpakking moet buiten bereik van kinderen worden gehouden' en 'deze plant is ter decoratie en niet voor consumptie' ) en medicijnen (als je de bijsluiter leest krijg je soms de indruk dat het medicijn erger is dan de kwaal!).

Met de kennis die we nu hebben is Xentari een veilig middel. Een punt van kritiek zou kunnen zijn dat Xentari niet selectief is en ook andere rupsen dood. Bij de toepassing bij buxus lijkt me dit weinig bezwaarlijk aangezien in die plant weinig andere rupsensoorten zitten.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 12 augustus 2017 - 17:04
Carib

Carib

Mooi geformuleerd. Ik kan er enkel nog aan toevoegen dat men de juridische regelingen rondom de toelating van een middel niet moet verwarren met verbod op een middel en strafbaarheid daarvan. Schoonmaakazijn is formeel niet toegestaan als een onkruidbestrijdingsmiddel, maar er is nog nooit een particulier daarvoor beboet. De tuincentra die 10-liter tanks azijn verkopen en die naast de onkruidbestrijdingsmiddelen zetten, zetten er zeer verstandig niet bij dat je er onkruid mee kunt bestrijden, want als professionele verkoper zou dat niet mogen.
Overigens staat op mijn kleinverpakking Xentari dat het voor niet-bedrijfsmatig gebruik door de particulier is toegestaan als rupsenbestrijdingsmiddel. Het is ook niet vreemd dat op het etiket van Xentari voor de professional staat waarvoor hij het mag gebruiken.
zaterdag 12 augustus 2017 - 17:41
Carib

Carib

@japanse tuin project: aaltjes zijn o.a. te koop bij Ecostyle.nl of .be.
zaterdag 12 augustus 2017 - 19:21
pplakke

Pplakke

dan zal het wel veilig zijn maar zelf heb ik nu toch ilex crenata.
dus geen gedoe met spuiten nodig .

wat ik me afvraag stel je blijft spuiten en je red de buxussen .
word er dan verwacht dat eens de meeste buxussen weg zijn.
de rupsen dan ook weer verdwijnen .
of eten ze ook ander groen en overleven ze zo.
en zal het spuiten dan ook voor eeuwig nodig zijn.



nu die azijn ik heb met voedings azijn van 7% zeer goede resultaten gehad.
uit gieten verdund met water en het onkruid tussen de klinkers was gans dood.

ik snap niet waarom dat hier nog niet op de markt is als onkruid verdelger.
in duitsland en america is dit wel op de markt .
het is zelfs zo dat zelfs roundup ook al bussen azijn verkoopt.
zie ik op amazon hoe kan dat toch weer dat belgie weer eerst is om iets te verbieden.
en ze met zo een brander afkomen die totaal niet werkt.
terwijl in duistland waar glyfosaat nog niet verboden is azijn wel is toegelaten.
ik vraag mij af of diegenen die dit verbod heeft beslist.
ooit al eens een grote oprit heeft onkruid vrij gewied ik denk het niet.

hier wat linken over die ac van round up .



http://lactobacto.com/2017/05/23/roundup-made-with-vinegar-rather-than-glyphosate/

https://www.amazon.de/gp/product/B06VWBT7RP/ref=pd_sim_86_1?ie=UTF8&psc=1&refRID=20Q85B1QYT003GF2ZJVV


dit is niet wat je denkt het is azijn
zaterdag 12 augustus 2017 - 21:12
Dunya

Dunya

Moet je daar voor 37 Euro betalen voor een "pul" azijn???
In den Aldi heb ik er een hele vracht voor!
zondag 13 augustus 2017 - 08:50
pplakke

Pplakke

dat is gewoon de naam denk ik daar betalen de mensen blijkbaar graag te veel voor glyfosaat van round up koste ook veel meer dan panic glyfosaat van edialux .

de prijs van voedings azijn is ongeveer 0,49€ voor 1 en halve liter in de supermarkt.
dus eigenlijk zit er maar voor minder dan 2 euro azijn in die 5 liter bus.
dat is meer dan 35 euro winst voor hun maar daar draait het om .

500 ml glyfosaat van round up koste ook 36 €.
dus ze houden minstens dezelfde winst aan als vroeger.
maar aangezien azijn meer herhaalt moet worden.
gaat dit hun nog meer winst opleveren dus zo erg vinden ze het niet denk ik.

https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1274/roundup-extra-500-ml
zondag 13 augustus 2017 - 11:31
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Misschien toch even terug on topic komen? Ik hoor jullie verdere ervaringen met de beheersing van de buxusmot in het seizoen graag tegemoet!
zondag 13 augustus 2017 - 13:29
leerling

Leerling

@Japanse tuin project
Ik wil wel on topic blijven, maar m.i. zijn de gekende mogelijkheden beperkt, zoals je ongetwijfeld al weet als je een fytolicentie P3 hebt
- Je kan (laten) spuiten met middelen die wettelijk gezien buiten het bereik van de gewone tuinder liggen.
- Je kan feromonen gebruiken, waar een serieus prijskaartje aan hangt en wat weinig effect gaat hebben als je buur-buxusbezitter niet mee doet
- Je kan poppen en rupsenhandmatig proberen wegplukken, wat volgens Carib niet echt doenbaar is
- Je kan aaltjes inzetten, maar als ik de gebruiksaanwijzigingen lees, lijkt me de kans op slagen voor een gewone tuinder gering
- Je kan je aangetaste buxus rooien en het vervangen door wat anders (wat o.a. Carib schijnt te doen)
- Er begint blijkbaar al resistentie op te treden tegen Bacillus thuringiensis. Je kan hopen dat genoeg van je buren snel genoeg hun buxus rooien, zodat volgende generaties van de buxusmot van honger het hoekje om gaan, en jij je planten wat langer kan beschermen. Maar ik lees dat geen enkel product 100% bescherming biedt. Tenzij er andere bestrijdingsmiddelen op de markt komen, lijkt blijven bestrijden me een verloren zaak waar alleen veel tijd en geld in kruipt.

Ik mag hopen dat tuinarchitecten creatief genoeg zijn om japanse tuinen te ontwerpen zonder buxus?

@Carib
Jij schrijft: "Overigens staat op mijn kleinverpakking Xentari dat het voor niet-bedrijfsmatig gebruik door de particulier is toegestaan als rupsenbestrijdingsmiddel."
Volgens http://www.velt.nu/buxusmot:
Sinds 2013 is de erkenning van Bacillus thuringiensispreparaten voor particulier gebruik in België en in Nederland ingetrokken, als gevolg van de algemene strengere eisen voor bestrijdingsmiddelen voor particulier gebruik.

Enig idee hoe dat zit? Is jouw verpakking van voor die tijd? Heeft Velt het mis?
maandag 14 augustus 2017 - 13:28
Carib

Carib

@leerling: mijn verpakking is van oorsprong Duits, met toegevoegde Nederlands gebruiksaanwijzing. Ik heb nog niet ontdekt of het in Duitsland wel is toegelaten voor particulieren. Wat me in ieder geval duidelijk is, is dat online-verkoop kennelijk niet voldoende geregeld is. Vandaar de vele internet-verkooppunten.
En als toevoeging over de vervanging: ik rooi mijn buxus grotendeels maar vervang ze niet door een daarop lijkende plant. Ik ben een beetje klaar met die formele gesnoeide tuinvormen en het aanbod van vervangers vind ik ook nog niet overtuigend. De lonicera nitida heeft hier de winter van 2011 niet overleefd en de ilex crenata wil hier geen centimeter groeien.
maandag 14 augustus 2017 - 16:26
Carib

Carib

Voor de liefhebbers:http://www.hortipendium.de/Buchsbaumzünsler
Hierin worden ook nog andere methoden zoals stofzuigen en hogedrukspuiten genoemd. Ook wordt er gemeld dat er een onbekende ziekte is die de rupsen doodt. Ook late nachtvorst en veel neerslag werkt dodelijk op de populatie. Vooral dat laatste is dus ook interessant: hard sproeien is dan wellicht een optie, maar nattigheid bevordert ook weer schimmels.
maandag 14 augustus 2017 - 16:41
pplakke

Pplakke

ik heb hier een pagina gevonden over verkeer van goederen eens ze binnen europa zijn.
http://europa.eu/youreurope/business/sell-abroad/import-export/index_nl.htm

er is vrij verkeer van goederen staat er .
maar er kunnen wel beperkingen op grond van nationale regels zijn.


dus normaal gezien mag xentari niet verzonden worden naar belgie.
want hier heb je daar een phyto licentie voor nodig.
maar daar zit het probleem blijkbaar is daar totaal geen controle op.
je kan het ook ginder zelf gaan halen er is toch geen grenspost.

met glyfosaat hetzelfde .
bij reacties hier in de webshop bij round up extra .
posten de klanten het zelfs dat die straffe variant in nl niet te koop is .
terwijl hij via post uit belgie wel makkelijk verkrijgbaar is.
https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1274/roundup-extra-500-ml


maar stel dat ze webshops een lijst geven van producten
die niet verzonden mogen worden naar bepaalde landen omdat ze daar verboden zijn.
dan lost dat het probleem nog niet helemaal op want er is nog altijd de auto.
en zeker voor een doeltreffend product als glyfosaat.
willen mensen wel de moeite doen om te bevoorraden desnoods met de auto.




maar om nu terug op het probleem van de rupsen te komen.
die neerslag is een goede tip de zwenksproeier er een nacht op .
en dan zijn ze misschien verzopen zonder producten .






maandag 14 augustus 2017 - 20:25
sugar

Sugar

In Frankrijk is men een aantal alternatieve ecologische bestrijdingsmiddelen aan 't ontwikkelen.
In Frankrijk treft de buxusmot daar het ecosysteem (buxus is een inheemse plant in Frankrijk) , een verschil met Nederland en Vlaanderen waar het een tuinplant is die vanuit ecologisch standpunt weinig nut heeft (zeker niet wanneer de plant gesnoeid wordt en dus geen bloemen kan aanmaken).
Misschien redden zijn de buxus, misschien niet. Ik zal er eerlijk gezegd niet wakker van liggen, ik maak me veel meer zorgen over Drosophila suzukii en Xylella fastidiosa, twee andere uitheemse organismen die écht problematisch zijn en ons misschien moeten leren om te stoppen met de internationale handel in planten en plantgoed.
vrijdag 18 augustus 2017 - 18:08
pplakke

Pplakke

als ze al iets zouden vinden dat werkt.
dan is het toch onmogelijk om ganse franse bossen te besproeien .
of je moet al met zo een sproeiheli over het bos vliegen .
maar als de planten dan onder bomen staan lukt dit ook al niet.
dus volgens mij is dat een onmogelijk werkje .


die fruitvlieg ziet er gevaarlijk uit op wikipedia staat.
hoe snel het zich verspreid 2009 italië 2011 belgie 2012 nederland.
de handel stoppen heeft weinig zin denk ik het zit hier nu toch allemaal al.

maar hoe dan ook in azië overleven de mensen ook samen met die vlieg.
dus het einde is het niet misschien moeten we net meer uitheems importeren.
dan denk ik aan fruit uit azië dat de vlieg niet kapot krijgt.
ter vervanging van het fruit dat hier niet meer te kweken door die vlieg.

vrijdag 18 augustus 2017 - 20:13
Carib

Carib

Ik zag pas een artikel over een uitvinder die iets aan het testen was tegen de Suzukifruitvlieg. Als ik me goed herinner was het op basis van een bepaalde kleur licht.
Zoiets zou natuurlijk ook prettig zijn tegen de buxusmot, maar wie weet. Voor de huidige tuiniers komt dat waarschijnlijk allemaal te laat. Ik zag vandaag al weer drie tuinen waar de buxus op een hoop lag.
vrijdag 18 augustus 2017 - 20:45
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Wat een interessante link Carib! Ik was hem zelf nog niet tegengekomen, maar daar zal mijn gebrekkige Duits-mit-Haren-darauf wel voor iets tussen zitten Ik heb het met veel interesse doorgenomen.

Ik ga zeker de aaltjes eens proberen volgend jaar. Maar Leerling geeft terecht aan dat de toepassingspraktijk van deze middelen niet evident is. Maar niet geschoten is altijd mis.

Verder ben ik niet akkoord dat mijn strategie niet haalbaar zou zijn voor iedereen. Tot nu toe ga ik er van uit dat Decis het voornaamste bestrijdend effect heeft gehad in mijn aanpak. Bayer heeft ook voor de particulier verpakkingen beschikbaar die je gewoon in het tuincentrum kan gaan halen. Dit weliswaar aan een lagere concentratie, maar stellen dat het onbereikbaar is, of enkel via je tuinaanlegger is niet correct!

De aankoop van de deltaval kwam neer op 12 € en de capsules op 6 €/stuk (elke 6 weken te vervangen). Hiermee zou je een oppervlakte van 200 m² - al naargelang de omstandigheden - kunnen dekken. Als het een bijdrage kan leveren, vind ik dit niet overdreven. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.

Uiteraard kan een tuinarchitect tuinen ontwerpen zonder buxus, doch er waren op dat moment onaangetaste planten beschikbaar uit de oude tuin, vandaar de keuze. Ik denk dat het ondertussen duidelijk is dat ik mijn buxussen - gegeven de situatie - wil trachten te behouden en dat dit item bedoeld is voor collega-tuiniers die hetzelfde willen.


maandag 21 augustus 2017 - 15:58
pplakke

Pplakke

in frankrijk is het blijkbaar nog veel erger.
ze zitten daar zelfs binnen in een hotelkamer .
http://www.gva.be/cnt/dmf20170821_03027555/buxusmotten-palmen-hotelkamer-van-vlaamse-jobstudenten-volledig-in

maar dat is wel het beeld dat ik er van had.
ze waren hier enkele jaren geleden plots met veel.
en al mijn buxussen waren snel kaal.

maandag 21 augustus 2017 - 20:10
Dunya

Dunya

Wij waren jaren geleden in Gien aan de Loire en toen we uit het restaurant terug wandelden naar het hotel lag de stad wit van een soort lichtworm. Het was werkelijk een sneeuwtapijt.
Dat heeft zo wat de ganse nacht geduurd.
dinsdag 22 augustus 2017 - 08:46
PeterC

PeterC

Japanse tuinproject: je vraagt naar ervaringen.
Wij hebben aan de straatkant een buxushaag, ongeveer 50m lang, ongeveer een meter hoog.
In het voorjaar van 2016, vorig jaar, zag ik dat de haag verdorde plekken begon te vertonen. Ik heb dan wat zitten googelen en ofwel zou dat een schimmelaantasting kunnen zijn ofwel vraat door de buxusrups.
Het bleek om de buxusrups te gaan. De rupsen zelf zijn goed gecamoufleerd en moeilijk te zien maar hun spinsel is dat wel.
We, dat is dan mijn vrouw en ik, zijn de mogelijke alternatieven nagegaan: ofwel rooien en vervangen door een andere plant, ofwel bestrijden. Ik ben geen voorstander van bestrijden.
De plant die het best in aanmerking kwam als vervanger is de Ilex Crenata, hier al eerder genoemd. We zijn die plant gaan bekijken, maar voor mijn vrouw was het geen optie.
Dus bestrijden dan maar.
We zijn hier bij een lokaal boomkweker / tuinaanleg / tuinonderhoudsbedrijf te rade gegaan.
Daar bevestigden ze dat de vraat door de buxusrups in de hele streek voorkomt.
Ze deden ons het aanbod dat zij 2 tot 3 keer per jaar zouden langskomen om de mot te bestrijden. De buxusmot kent afhankelijk van de weersomstandigheden 2 tot 3 cycli per jaar.
In feite zouden ze dan onze haag gewoon toevoegen aan hun ronde door de streek.
Ze houden in de gaten wanneer er een nieuwe cyclus begint en doen dan hun ronde.
We zijn daar op ingegaan.

Ik heb die mensen nooit gezien en ik heb ook geen idee wat ze sproeien maar het resultaat is uitstekend. Onze haag is compleet hersteld en ziet er prima uit. Kostprijs is een 70€ per jaar.

Als je nu, één jaar later, hier in de omgeving rondwandelt en let op de buxussen dan is het beeld heel duidelijk: ofwel is de plant gezond, en dus wordt hij behandeld, ofwel is de plant compleet kaal en dood. In het voorbije voorjaar werden hier massaal vrachten dode buxussen afgeleverd aan het containerpark.

Hoelang gaan we dat moeten blijven doen? Ik weet het niet.
Als er alleen nog behandelde buxussen overblijven zal dat het leven van de buxusmot moeilijk maken. Dan las ik een tijd geleden een artikel in DS waarin stond dat de lokale vogels de rups beginnen te ontdekken als eetbaar.
We zullen wel zien.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 25 november 2017 - 16:54
leerling

Leerling

Ik heb die mensen nooit gezien en ik heb ook geen idee wat ze sproeien (...) Dan las ik een tijd geleden een artikel in DS waarin stond dat de lokale vogels de rups beginnen te ontdekken als eetbaar.


Simpele vraag: hoe giftig zijn die bestrijdingsmiddelen voor de lokale fauna (vogels, insecten, bodemleven, leven in de rivieren waar die middelen onherroepelijk in terecht gaan komen, mensen die uiteindelijk ook dat uit hun waterkraan gaan krijgen)?

Als je nu, één jaar later, hier in de omgeving rondwandelt en let op de buxussen dan is het beeld heel duidelijk: ofwel is de plant gezond, en dus wordt hij behandeld, ofwel is de plant compleet kaal en dood.

Een wezen dat alleen maar verder kan mits constante behandeling, is dat 'gezond'?
zondag 26 november 2017 - 00:25
sugar

Sugar

PeterC, je bent geen voorstander van bestrijden maar je laat iemand komen behandelen zonder te weten wat die gebruikt...

En wat betreft jouw toekomstvisie, droom lekker door, naast de buxusmot zijn er nog twee zeer agressieve schimmels in de omgang die de plant ook ten gronde richten.
zondag 26 november 2017 - 22:45
Carib

Carib

Nadat ik vorig jaar besloten had de buxussen dit jaar niet meer te behandelen, ook niet biologisch, stonden de buxussen er aanvankelijk best goed bij. Terwijl de overburen al een volledig kale heg hebben (en toen gingen spuiten ) waren hier de bollen en kegels mooi uitgelopen. Een paar weken geleden zag ik de rupsen verschijnen want er kwamen kale plekken in zicht. Maar de mussen hebben deze ontdekt! Steeds komt er een mus aan die geïnteresseerd de buxus bestudeert en de rupsen eraf pikt en smakelijk zelf opeet. Leve de mus!
zaterdag 5 mei 2018 - 16:54
janv52

Tekst aangepast

Janv52

Ik heb maar enkele buxusplanten, mijn oude tante heeft er heel veel. Die is sterk gehecht aan haar buxushaag met allerlei bollen. En sinds de buxusmot in mei vorig jaar ook in de Kempen aanwezig was, heb ik daarom wat geëxperimenteerd en veel gelezen.
Het besluit is dat je buxus niet moet opgeven, maar dat het verre van gratis is. Trouwens als jij je buxus goed behandelt zullen op de lange duur alle buxussen in een verre omgeving kapot zijn of gerooid. Dan kan ook de mot zich niet meer voortplanten en lost het probleem zichzelf op...ware het niet dat die beestjes ver en snel kunnen vliegen. Het zal dus even duren...
Wat ik toepas:
- in het najaar spuiten met DECIS-plus (ook goed vanbinnen in de plant en onderaan) tot de eerste nachtvorsten, om zeker geen overwinterende larven te hebben. Spuiten om de drie weken.
- tussendoor eens spuiten met Xentari (bacteriën die de larven en rupsen doden). Dit enkel spuiten als het een paar dagen niet gaat regenen, want het regent eraf. Xentari bevat een variëteit van de bacterie, waartegen de rupsen nog niet resistent zijn.
- in het voorjaar vanaf half-eind april spuit ik een eerste keer preventief met decis plus en hang ik zo’n feromoonval (uit de Gamma). Dit geeft me een idee wanneer de motten terug vliegen.
- dan begint het spuitseizoen. Om de drie weken decis plus (het moet een dag of twee droog weer blijven na het spuiten; nadien is er een lange nawerking omdat het product opgenomen is in de sapstroom).
- om de zes weken spuit ook ook nog eens met Xentari (dat ik bestel in Nederland via Internet).
- zo doorgaan tot de eerste nachtvorsten.
- de feromoonval is een goede indicatie dat er nog veel of weinig buxusmotten in de omgeving zitten. Die val vangt ook de mannetjes, maar niks garandeert dat er geen bevruchte motten van bij de buren kunnen overvliegen. Maar het is wel een goede indicatie. Want als de mannetjes op zijn, zullen er binnenkort ook geen rupsen, of vrouwtjes meer zijn.

In elk geval heb ik op deze wijze mijn kleine buxuscollectie en de meterslange buxushaag van mijn tante intact kunnen houden.

Alleen spijtig dat die producten zo duur zijn....

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 11 mei 2018 - 15:57
Tuinprins

Tuinprins

Mag Decis zo vaak per jaar worden gebruikt? In veel teelten mag Decis maar 1 tot 3 maal per jaar worden gebruikt. Dit om resistentie van insecten tegen het middel te voorkomen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 11 mei 2018 - 19:25
leerling

Leerling

Ik heb veel respect voor de oude buur van mijn moeder die zijn buxus gerooid heeft, omdat hij vindt dat zijn generatie al genoeg naar de haaien heeft gedaan. De buxus had zijn vrouw nog geplant.
vrijdag 11 mei 2018 - 22:28
janv52

Tekst aangepast

Janv52

Tuinprins. De bijsluiter van Decis meldt inderdaad voor een heleboel groenten 1-3 toepassingen per teelt, met een wachttijd van min. 7 dagen voor de oogst (en het nuttigen van de groenten). Ik denk niet dat dit met resistentie te maken heeft, maar meer op de periode in de teelt waarbij ongediertje de oogst kan vernietigen. Decis wordt blijkbaar vooral gebruikt voor eetbare teelten. Voor sierplanten is er geen wachttijd voor oogst opgegeven, want bvb een buxus gaan we niet opeten. Bovendien is het product expliciet geschikt voor amateurgebruik. Het is wel toxisch voor waterdieren, je moet het dus niet spuiten in de buurt van vijvers of beken.

Leerling: je had natuurlijk je buur ook wat advies kunnen geven om die buxusmot effectief te bestrijden. Dan had die oude man nog jaren geniet kunnen hebben van zijn dierbare souvenir aan zijn overleden echtgenote. Xentari is trouwens een volledig biologisch product...maar ik begrijp dat je volledig tegen gelijk wat spuiten bent en liever het noodlot ondergaat. Dat is je recht en ik respecteer dat.
En verder, de generatie van je oude buurman heeft helemaal niet veel kapot gemaakt. De gemiddelde leeftijd van de bevolking is alleen maar gestegen, dank zij de technologische, pharmaceutische, medische innovaties die zijn generatie heeft helpen verwezenlijken.

zondag 13 mei 2018 - 18:58
pplakke

Pplakke

in de zee ligt een berg plasticsoep van de grote van minstens 50 keer belgie.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/22/plasticsoep-blijkt-veel-groter-dan-tot-nog-toe-gedacht/


dan spreek je nog niet van giftige dingen in het grondwater. en puin en alenhanden vuil dat vermengd of begraven of gewoon op het land ligt.iets kapot gemaakt hebben ze dus niet ze hebben eerder dingen toegevoegd .de natuur gaat dit niet stoppen die past zich aan .de vraag is of de mens zich kan aanpassen.
zondag 13 mei 2018 - 20:54
leerling

Leerling

@Janv52
Biologisch is niet hetzelfde als ecologisch. Je kan de wereld perfect om zeep helpen met biologische producten.
zondag 13 mei 2018 - 21:35
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

@ Janv52

Resistentie heeft niets te maken met de eetbaarheid maar met de effectiviteit van het middel. Uit de praktijk weten we dat als een middel te vaak per teeltcyclus wordt gebruikt, insecten e.d. ongevoelig worden voor de werkzame stof in het middel. We kennen dit verschijnsel ook van bepaalde soorten rattengif waarbij ratten niet meer doodgaan als ze er van eten. Onlangs hoorde ik het verhaal dat bepaalde darmparasieten bij schapen ongevoelig waren geworden voor een veel gebruikt middel daar tegen.

Als je tegen een insect spuit blijven er altijd wel een paar over ('survival of the fittest'). Blijf je met het zelfde middel spuiten dan ontstaat er op een gegeven moment een ongevoeligheid voor de werkzame stof. Daarom staat ook in zo goed als alle bijsluiters van middelen tegen insecten dat dit middel maar een beperkt aantal malen per teeltcyclus mag worden gebruikt en afgewisseld moet worden met een middel uit een andere groep van werkzame stoffen. Het ironische is dat als jij blijft spuiten met alleen Decis tegen de buxusrups jij er toe bijdraagt dat deze ongevoelig wordt voor de werkzame stof in Decis.

Gegroet, de tuinprins
maandag 14 mei 2018 - 06:19
leerling

Leerling

Een collega had gehoord van een man die rondtrok met een stel ganzen om hen als ecologische bestrijders los te laten op buxus die aangetast is door rupsen.
Ze zouden heel efficient zijn.

Bijverdienste, iemand?
donderdag 24 mei 2018 - 21:24
Carib

Tekst aangepast

Carib

Bericht uit de krant: Is de Indische loopeend de oplossing tegen de buxusmotplaag? Uit de test die de Nederlandse tuinman Jeroen Laven deed: ja. “De eenden zijn echte vreetzakken. Zet ze bij een buxus met rupsen en ze eten de beestjes allemaal op.” Maar met eenden bij geplaagde buxuseigenaars langsgaan, zal hij niet doen. “Met een koppel eenden twintig klanten per dag afwerken: dat is teveel stress voor de vogels.”

Loopeenden zijn ook grote liefhebbers van slakken, dus 2 vliegen in 1 klap. Maar je moet ze dus wel zelf gaan houden, ze komen niet langs.
donderdag 24 mei 2018 - 23:12
leerling

Leerling

Net ook nog dit bericht binnen gekregen: http://vogelbescherming.be/informatiecentrum/persberichtenarchief/vogelsterfte-door-bestrijding-buxusmot

Er zitten jonkies in onze twee nestkastjes. Nu maar hopen dat ze niet teveel rommel binnenkrijgen vanuit de buurtuin. Schoonzoon van buur is professionele tuinier en helaas wordt er regelmatig rondgewandeld met de spuitbus.
donderdag 24 mei 2018 - 23:44
Japanse tuin project

Japanse tuin project

@ Janv52 Ik zet Decis ook in om een corrigerende tik te geven indien het uit de hand zou lopen. Ik blijf er van overtuigd dat een beredeneerde (!) inzet van gewasbescherming een bijdrage kan leveren in de beheersing.

Toch moet ik je wijzen op een aantal dingen:
- de frequentie waarmee je Decis spuit vind ik toch wel pittig en zal inderdaad leiden tot de opbouw van een ongevoelige populatie op termijn
- Decis is een contactmiddel en heeft géén preventieve werking - spuiten indien er geen aantasting is, heeft geen enkele zin - de nawerking waarover je spreekt heeft te maken met opname in de waslaag van het blad, dus dit is zeker eerder een bijwerking dan de voornaamste manier van werken van het middel
- Decis werkt niet systemisch en wordt dus niet opgenomen in de sapstroom zoals je aangeeft.
- je hebt je vallen te vroeg opgehangen. de eerste vluchten komen nu pas op gang

Ik heb me aangemeld bij www.sosbuxusmot.be, daar krijg je heel gerichte bestrijdingsinfo rechtstreeks in je mailbox op het juiste tijdstip.

Verder denk ik dat het van belang is om sterk op de weerbaarheid van de planten te gaan werken, tevens ook voor de schimmels. Ik ben dit jaar voor het eerst ook aan de slag gegaan met het verstuiven van lavameel.
vrijdag 25 mei 2018 - 10:54
janv52

Janv52

Ik ga mijn spuitfrekwentie aanpassen aan het aantal motten in de feromoonval.
Aangezien ik tussendoor ook met Xentari spuit, dat een heel andere werking heeft, is de kans op resistentie bijzonder klein.
zaterdag 26 mei 2018 - 15:39
Japanse tuin project

Tekst aangepast

Japanse tuin project

Gisteren had ik val teru gezet. Dit is het resultaat na 1 nacht. Die gaan geen kant meer op

Vorig jaar had ik een gewone deltaval met lijmplaat en ving ik er geen enkele!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 27 mei 2018 - 09:00
janv52

Janv52

Japanse tuin, zoveel te vroeg was ik toch niet met het uithangen van mijn val....heb er onderussen ook een stuk of 5 gevangen.
zondag 3 juni 2018 - 18:43
Japanse tuin project

Japanse tuin project

@Janv52 mijn reactie over het te vroeg ophangen refereerde naar je initiële post op 11 mei, hetgeen toen weldegelijk te vroeg was, maar ben zeker zelf ook nog zoekende hoor. En vermits de feromoondopjes vaak maar een 6-tal weken effectief zijn, hebben we er toch belang bij om het maximum eruit te halen.

Het is een mooie techniek om toch alleszins beredeneerd te kunnen bestrijden.
maandag 4 juni 2018 - 12:50
bimabi

Bimabi

Er is hoop voor plaag buxusmot , ik zat deze week s'avonds te genieten toen mijn aandacht werd getrokken door mussen die steeds iets als kleine wormpjes pikten uit een kleine buxus bol ,toen ik nader keek was gehele achterkant van de plant al kaalgevreten door de rups en nog vele eitjes te zien .Heb de plant uitgedaan en vernietigd , maar merk nu wel dat zelfs de mussen de rups op eet dus....

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 24 juli 2018 - 11:34
bimabi

Bimabi

Foto rups

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 24 juli 2018 - 11:34
buxuskenner

Tekst aangepast

Buxuskenner

Ook ik heb last van de buxusrups. Er zijn enkele zaken die ik nu elk jaar doe :

1. Preventief behandelen tegen de buxusmot met natuurlijke producten (Dit moet ik dan op geregelde tijdstippen herhalen). Ik gebruik namelijk Pyrethrum wat een natuurlijk product is en waar men zegt dat het niet schadelijk is.
2. Het ophangen van enkele buxusmot vallen. Maar dit doe ik dan ook niet in de buurt van mijn buxussen zelf. Het is een val met feromonen die die mannetjes motten lokken. Hierdoor kan er geen bevruchting plaatsvinden en kunnen er ook geen eitjes/larven in je buxussen komen.

Indien er dan toch een buxus aangetast zou worden zit er niets anders op dan deze grondig te inspecteren en al de rupsen manueel te verwijderen.

Er zijn veel websites met informatie over deze topic omdat het een echte plaag is :
- http://www.buxusrups.eu
- Deze website : http://www.tuinadvies.be
- http://www.horta.org

Veel succes alvast
vrijdag 17 mei 2019 - 08:55
leen3

Leen3

Ik heb zelf geen buxus en heb niet de hele draad hierboven gelezen. Het valt mij echter op dat sinds heel Nederland en België ( en waarschijnlijk nog wat landen) deze mot aan het bestrijden zijn ik minder bijen, hommels en ander beestjes zie. Daarom een quote van hierboven nogmaals:

Natuurpunt ook om van de nood een deugd te maken en ze te vervangen door bijvoorbeeld lavendel of marjolein, gemengde hagen met liguster, meidoorn, sporkehout of veldelsdoorn die ecologisch interessanter zijn.

Zo mooi is een buxus nou ook weer niet hommels zijn mooier.

Groet, Leen

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 17 mei 2019 - 12:31
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik gebruik namelijk Pyrethrum wat een natuurlijk product is en waar men zegt dat het niet schadelijk is.


Pyrethrum is een middel van natuurlijke oorsprong, doch elk insect dat je raakt zal afsterven. Het is dus weldegelijk wél schadelijk, en al zeker naar bestuivers.

Ik heb dit jaar nog niet moeten behandelden, intensief gemonitored en steeds de rupsen weg gevangen. Lukt voor het ogenblik nog aardig. Als ik zou moeten ingrijpen doe ik het met het specifieke rupsenmiddel Xentari.
maandag 27 mei 2019 - 10:05
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik heb dit jaar nog niet moeten ingrijpen voor de buxusmot. Er is wel wat schade geweest, maar zeker aanvaardbaar. Ik hoor van andere tuineigenaars dat zij het dit jaar ook als een minder grote druk ervaren. Hoe ervaren jullie het?

Dit zijn de maatregelen die ik neem:
- uitzetten mottenval
- introductie Trichogramma (iemand ervaringen mee, is de eerste keer - tips welkom)
- verstuiven lavameel
- bemesten met Topbuxus Grow en behandelen met Topbuxus Health Mix
- bij te grote aantasting zet ik Xentari in

Ik hoor jullie bijkomende tips/bemerkingen graag tegemoet.
dinsdag 2 juli 2019 - 11:06
janv52

Janv52

Hetzelfde hier. Dit jaar nog geen mot gezien of gevangen in de feromonenval. Ik heb nog niets moeten spuiten en heb geen enkele behandeling toegepast. Ik denk dat er in mijn wijde omgeving stilaan te weinig buxussen overblijven om de populatie van de mot stabiel te houden.
woensdag 3 juli 2019 - 11:38
Wannus

Wannus

Misschien zijn de Buxussen aan het uitroeien , want de sterfte is enorm . Is het een fabeltje of niet maar heb al gehoord dat ze in sommige Ilexen (crenata) ook al opgemerkt zijn . Dus vrees ik daarvoor .
donderdag 4 juli 2019 - 17:36
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb vanuit uit vak nog geen enkele informatie ontvangen dat de buxusrups ook te vinden is in Ilex crenata hagen. Lijkt mij dus een broodje aap verhaal. Waar Ilex crenata soms wel last van kan hebben is een mineerbeestje maar de schade is daar meer optisch/esthetisch van aard.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 juli 2019 - 05:55
jcatrysse

Jcatrysse

Buxusmot sterft niet volledig.

Ik stel de vraag even in dit draadje, ik weet niet of dit de juiste plek is.

Ik heb de buxus gespoten met KB Multisect, nu ongeveer 10 dagen later zijn de meeste rupsen dood. Ik vind er tientallen dood (al na 24h begon het), maar hier en daar vind ik nu toch nog een dikke of soms een kleine rups.

Het product zou systemisch zijn.

Moet ik mij hier zorgen over maken? Laat ik ze gewoon leven, of zullen ze nog sterven? Wacht ik nog even of behandel ik met een ander product?

Ik heb nu nog Conserve Garden staan…

Misschien nog een vraag. De buxus zit stampvol met een soort groene korreltjes… dat valt er nu ook uit. Wat zou dat kunnen zijn?

Dank,
Jan
vrijdag 9 augustus 2019 - 21:11
Carib

Carib

Poep
vrijdag 9 augustus 2019 - 22:33
janv52

Janv52

Multisect is goed, maar niet echt systemisch. Het blijft wat in de waslaag van de blaadjes hangen, maar komt niet in de sapstroom. Als de rupsen na 10 dagen niet dood zijn, is er toch een behandeling met een product met andere werking nodig, vrees ik.
zaterdag 10 augustus 2019 - 14:53
janv52

Janv52

Ik kan zeker Xentari aanbevelen, dat is biologisch (bacteriën) en normaal onschadelijk voor zoogdieren, vogels, enz...
Het is bijzonder efficiënt, maar enkel te gebruiken indien er effectief rupsen aanwezig zijn en het enkele dagen niet gaat regenen.
Enkel te verkrijgen in het buitenland (bol.com, ebay, .
Denk er ook aan de buxus niet alleen aan de buitenkant te bespuiten, maar ook grondig binnenin. En zeker ook onderkant van buxus grondig behandelen .
zaterdag 10 augustus 2019 - 15:00
sugar

Sugar

Je kan Xentari dan wel aanraden, maar het gebruik is verboden voor particulieren in B.
Net omdat het schadelijk is voor het hele eco-systeem.
zondag 11 augustus 2019 - 08:10
jcatrysse

Jcatrysse

Dank voor jullie antwoord.

Ik heb Conserve Garden gekocht, is dat goed om nu te behandelen?

120 g/l spinosad

Ik lees dat het wel systemisch is en goed werkt, geen probleen voor vogels. Wel voor bijen in natte toestand, maar ze raden aan daarom 's avonds te sproeien.

Gr
zondag 11 augustus 2019 - 10:53
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Het klopt dat Xentari niet particulier mag toegepast worden. Enkel als je een fytolicentie hebt kan het middel ingezet worden. Wordt trouwens al 15-20 jaar ingezet in de professionele land- en tuinbouw.

Net omdat het schadelijk is voor het hele eco-systeem.

@Sugar: geef je even linkje naar de info waaruit deze bewering waar blijkt? Thx!
maandag 12 augustus 2019 - 08:08
janv52

Janv52

Xentari is schadelijk voor alle rupsen, ook die van andere vlinders. Als je het onverstandig gebruikt is dat dus slecht voor het hele ecosysteem. Maar op de buxus zit enkel de rups van de buxusmot. Indien je er enkel de buxussen mee spuit bij windstil weder, zie ik niet in welke schade er aan het ecosysteem kan aangebracht worden.
dinsdag 13 augustus 2019 - 12:00
sugar

Sugar

@Sugar: geef je even linkje naar de info waaruit deze bewering waar blijkt? Thx!


Gewoon in google Xentari particulier intypen en je hebt 100-den linkjes.
HIer is er één https://www.velt.nu/buxusmot
Is trouwens ook in Nederland verboden voor particulieren

Xentari is schadelijk voor alle rupsen, ook die van andere vlinders. Als je het onverstandig gebruikt is dat dus slecht voor het hele ecosysteem. Maar op de buxus zit enkel de rups van de buxusmot. Indien je er enkel de buxussen mee spuit bij windstil weder, zie ik niet in welke schade er aan het ecosysteem kan aangebracht worden.

Het is verboden, bij wet. Jouw uitleg doet niet ter zake. Is het nu zo moeilijk om de wet te respecteren?
dinsdag 13 augustus 2019 - 19:05
Dany

Dany

Bij mij is het probleem met de buxusmot opgelost, na 2 jaar spuiten tegen de de rupsen heb ik nu besloten dat ze mijn buxussen mogen op eten.
Ik ga andere planten zetten.
dinsdag 13 augustus 2019 - 21:52
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Gewoon in google Xentari particulier intypen en je hebt 100-den linkjes.

Inderdaad, en je kan perfect de info uit het juiste kamp kiezen.
https://www.boomzorg.nl/upload/artikelen/xentari.pdf

Wat ik hiermee wil zeggen dat deze discussie over de buxusmot al zodanig gepolariseerd is dat je nog moeilijk betrouwbare info terug vindt. Jammer dat er geen discussie wordt gevoerd vanuit feitelijkheden. Ieder maakt zijn eigen waarheid, in alle 'kampen'.

Ik merk alleen op dat Xentari al 15-20 jaar gebruikt wordt in de land- en tuinbouw en dat er nooit een melding over extra vogelsterfte is geweest. Nu de buxus behandeld is vallen ze opeens allemaal uit de lucht hierdoor. Ik stel me daar vragen bij, maar wacht zeker het onderzoek van de mezensterfte af.

Wat betreft de wettelijkheid van toepassing door particulieren heb je zeker een punt. Dit zijn de soms onbegrijpbare kronkels in het Europese erkenningsbeleid.

Ik heb Xentari dit jaar 1x ingezet (heb een fytolicentie!) en ik kan je tuinfilmpjes doorsturen waar de mezen hun jongen aan het voeren zijn.
woensdag 14 augustus 2019 - 09:42
pthomass

Tekst aangepast

Pthomass

Ik heb het ook opgegeven.
Ik ga eerlijk zijn en zeggen dat ik soms middeltjes gebruik om ongewenste zaken in de tuin op te lossen, maar met die mot zat ik tot 3 keren per jaar te spuiten. Dat was mij teveel van het goede...
Ik heb alles eruit gedaan en gaat vervangen worden.
Ik had 2 hagen van 3 meter onder de ramen en een haag aan de zijkant van 15 meter
donderdag 15 augustus 2019 - 07:55
PeterC

PeterC

Ik heb het hier eerder al aangegeven: wij laten onze buxus jaarlijks behandelen door professionelen, een lokaal tuinaanleg- en tuinverzorgingsbedrijf hier uit de buurt.
Al van in 2016, nu het derde jaar op rij.
Zij kiezen het juiste moment om langs te komen en behandelen dan de tuinen van de aangeslotenen hier in de streek. Geen vraat aan de buxus en geen rups te bespeuren.
Ze wachten niet tot de rupsen er zijn om ze dan dood te spuiten maar behandelen de plant op het moment dat de eitjes beginnen uit te komen zodat er geen rupsen ontstaan.
Geen bedreiging voor bijvoorbeeld mezen dus.
Ik vind het nog altijd een goede oplossing.
vrijdag 16 augustus 2019 - 19:01
Dany

Dany

wij laten onze buxus jaarlijks behandelen door professionelen,

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel moet je daar jaarlijks voor betalen?
zaterdag 17 augustus 2019 - 15:20
PeterC

PeterC

Jaarbehandeling is 66€.
zondag 18 augustus 2019 - 10:29
Dany

Dany

Jaarbehandeling is 66€.

Dat valt goed want als je zelf moet spuiten en je hebt een 80 tal buxussen staan zoals wij ben je dat bedrag ook kwijt.
zondag 18 augustus 2019 - 13:08
pthomass

Pthomass

Ik denk dat je die 66 euro in vergelijking moet zetten met wat PeterC heeft staan. 66 zal niet voor eender welke tuin zijn...
maandag 19 augustus 2019 - 14:31
PeterC

PeterC

We hebben vooraan een buxushaag staan van ongeveer 30m lengte en achteraan nog een kort stukje van ongeveer 5m.
maandag 19 augustus 2019 - 20:41
janv52

Janv52

Heeft iemand dit jaar al buxusrupsen gezien? Vorig jaar heb ik ook al niets moeten spuiten. (Bacillus thuringiensis Xentari) . Misschien omdat iedereen in de buurt zijn buxus heeft laten doodgaan of uitgedaan. Zo gaat dat met epidemies...in het begin moet je er tegen vechten, nadien zijn er zoveel afhakers die de buxussen laten doodgaan, en dan sterft de buxusrups en -mot van honger uit....
Met Covid-19 is het bijna hetzelfde verhaal. Draag vooral geen mondmaskers dan zijn er vlug vele doden... en die kunnen geen 2x dood gaan....ldat was toch het aanvankelijk advies van onze virologen.

Hoe zit het in de japanse tuin dit jaar?
vrijdag 15 mei 2020 - 18:58
Dunya

Dunya

Ik heb er gehad in een grote buxus bol die alleen staat. Het waren nog kleine rupsen en ik heb ze er met de hand uitgepikt. In de voortuin waar de meeste buxusplanten staan heb ik nog geen rupsen gezien.
Kort snoeien zou ook een remedie zijn omdat er dan niks meer te eten valt.
zaterdag 16 mei 2020 - 08:53
Tuinprins

Tuinprins

Kort snoeien = tot de grond terugsnoeien? Zolang er blad aan de buxus zit heeft de rups te eten.

Buxus is over en uit. Als de buxusrups niet op bezoek komt dan is het wel Cylindrocladium. De afgelopen 2 jaar waren de zomers droog en dus minder gevallen van Cylindrocladium maar zodra we een natte zomer hebben slaat die weer in volle hevigheid toe.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 16 mei 2020 - 18:08
Dunya

Dunya

Heb ik al allemaal gehad Tuinprins. Het is gewoon de buxus goed in de gaten houden en op tijd in actie schieten zonder echt naar de chemische middelen te grijpen.
Andere planten moet je trouwens ook waken. Er zijn haantjes die je haag opvreten, luizen die aan je rozen of dahlia's zitten....enz.
zondag 17 mei 2020 - 09:01
PeterC

PeterC

Wij werken nog altijd met hetzelfde systeem: een tweetal keer per jaar en op het juiste moment maakt het lokale tuinaanleg-, tuinonderhoudsbedrijf zijn ronde hier in de streek en sproeit de buxussen. Geen enkele buxusrups te zien.
Onze buxusplanten doen het zeer goed, groeien zeer goed en hebben nergens last van.
zondag 17 mei 2020 - 12:21
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Vorig jaar is de infectiedruk hier heel erg meegevallen, stond er zelf van te kijken hoe laag de druk was. Ook dit jaar was er slechts een beperkte aantasting tot nu toe. Mijn strategie blijft nog altijd behouden, al ben ik sinds vorig jaar ook de Health Mix tabletten en de Grow meststoffen beginnen te gebruiken. Ik heb hier tot nu zeer goede ervaringen mee, ben nu al toe aan de tweede snoeibeurt van het jaar. Xentari pas ik enkel toe in de haarden dus niet meer algemeen.

Het is zeker zo dat het behouden van een vitale buxus inspanningen vraagt van de tuinier en is zeker niet (meer) voor iedereen weggelegd. Maar ben er wél van overtuigd dat als je de nodige inspanningen levert het wél mogelijk is.

Hierbij een foto zoals de buxusmassieven er enkele weken geleden bij stonden.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 19 mei 2020 - 10:45
pthomass

Pthomass

Ik had vorig jaar een groot deel buxus verwijderd en een klein deel met de grond gelijk afgezaagd. Die zijn dit jaar opnieuw beginnen schieten en daar zat zelfs de rups in. Een grote buxus achter ik de tuin die ik wilde houden vanwege een speciale vorm heeft geen rups. Schoonvader die 2 straten verder woont heeft last van rups. Wij wonen in Belgisch Limburg te Kinrooi
zondag 31 mei 2020 - 19:48
janv52

Janv52

Dit jaar nog altijd geen enkele buxusrups gezien, maar toch had ik vraat aan buitenste blaadjes. In een kleine bolvormige buxus bleken zeker 15 huisjesslakken (grote en kleine) te zitten, die zich in de dag naar de binnenste droge takken terugtrekken. ,maar blijkbaar ‘s nachts actief zijn. Heeft iemand al ervaring met buxus etende slakken?
dinsdag 2 juni 2020 - 18:16
Dunya

Dunya

Huisjesslakken vreten niet. De buxus werd waarschijnlijk bezocht door rupsen maar de vogels hebben ze eerst gevonden. Maak de vogeltjes tot je vrienden en je vaart er wel bij in de tuin.
woensdag 3 juni 2020 - 09:11
PeterC

PeterC

Huisjesslakken verkiezen papier boven buxus.
Dat kan ik hier elke dag ervaren. Onze brievenbus is voor huisjesslakken een geliefde verblijfplaats waar ze zich tegoed doen aan onze post. Vooral witte enveloppen zijn geliefd. Zijn die er niet dan is de krant een alternatief.
Onze buxushaag wordt afgeboord door de brievenbus. In de buxus zijn ze niet geïnteresseerd.
woensdag 3 juni 2020 - 19:11
Eva122

Eva122

Ik merk toch dat ik weer last krijg van de buxusrups....
Wel merk ik ook dat een middel van de dierenwinkel goed werkt hier tegen.
Had het gekocht tegen de teken bij mijn hond maar werkt verbazingwekkend ook tegen die rupsjes! 't heet tick of combispray, ik ben dr blij mee!. Meer mensen die dit gebruiken?



donderdag 4 juni 2020 - 09:42
janv52

Janv52

Als huisjesslakken geen buxus lusten, waarom zitten er dan 20 in een klein struikje?
donderdag 4 juni 2020 - 16:15
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Janv52
Welke soort(en) huisjesslakken zie je er?

Heel wat soorten huisjesslakken zijn je helpers, niet je vijanden.
Als je je helpers bestrijdt, profiteren je vijanden daarvan.

Wat die slakken in je buxus doen?
Misschien schuilen ze er tegen de uitdrogende zon. Misschien eten ze er algen of (buxus)schimmels. Misschien eten ze zelfs de eitjes of de rupsen van je buxusmot.

Als slakken buxus op hun menu hadden staan, zou dat allang een veel besproken onderwerp zijn geweest.

Oh, niet vergeten, in Vlaanderen zijn er minstens 15 soorten landslakken tot uitsterven bedreigd tot ernstig bedreigd. (Zie
https://www.inbo.be/nl/zoek-de-rode-lijsten-vlaanderen )

Voor Nederland vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_Lijst_(weekdieren) een lijst met soorten waarop 16 soorten onder die categorieë vallen.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2020 - 13:41
Carib

Carib

Slakken wonen gezellig in de buxus en in andere groenblijvers, is mijn ervaring. Zowel naaktslakken als huisjesslakken. Buxus en hosta is dus geen goede combinatie.
vrijdag 5 juni 2020 - 14:04
leerling

Leerling

@Eva122
De werkzame bestanddelen in Tick Off Combispray zijn permethrin en pyriproxyfen. Andere anti-teken/vlooienmiddelen bevatten fipronil en imidacloprid.

Allemaal producten die schadelijk tot dodelijk zijn voor voor heel wat meer dieren dan jouw buxusrupsen.

bijen: https://edepot.wur.nl/172038
niet-schadelijke insecten en kleine zoogdieren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin
mezen: https://www.sosmezen.be/2019/09/12/36-verschillende-pesticiden-in-dode-mezen/
(...)
vrijdag 5 juni 2020 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon