menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Nieuw terras aanleggen maar last van houttuynia cordata

Ga naar meest recente reactie

Lies19

Lies19

Goedemorgen,

wij gaan volgende week onze voortuin aanpakken en alles eruit halen en nieuwe bestrating erin leggen. Nu hebben we daar erg last van de sterk woekerende plant de "houttuynia cordata". Er groeien 2 soorten een roze (stinkende) variant en een groene. Ik ben al begonnen met het uitroeien maar ben bang dat het me niet helemaal gaat lukken om elk klein stukje wortel uit de bodem te krijgen... Het zit soms erg diep en ik heb er ene hard hoofd in dat dit gaat lukken.

Heeft iemand nog tips om deze plant aan te pakken?

En op de plek waar nu border zit komt straks bestrating (klinkers) en ik ben erg bang dat die tussen de voegen door gaat komen. Kan ik hier bijvoorbeeld worteldoek onder leggen? Of groeit hij daar gewoon doorheen?

Tips zijn welkom!

woensdag 19 juli 2017 - 11:39
Roeli

Roeli

Jaren geleden, toen het plantje nog relatief nieuw was, heb ik hem in de tuin gezet. En de afgelopen jaren geprobeerd er weer af te komen.
Nu heb ik geen borders waarin je de aarde ziet. "Gewone " planten en bodembedekkers.
Maar nog steeds komen er stelen van de houttuynia hier en daar op.
Als ze niet in de weg zitten laat ik ze staan tot ze uitgebloeid zijn en trek die stelen dan uit.
Ik heb geen idee of worteldoek helpt, maar de plant kennende vrees ik van niet.
Mijn zoon heeft jaren geleden een pol er van gekregen en in een grote pot gezet.
Komt ieder jaar prachtig op. Staat heel mooi op het terras. Maar zet hem wel op de tegels,want anders ontsnapt hij nog door de gaten aan de onderkant.
woensdag 19 juli 2017 - 14:06
pplakke

Pplakke

een worteldoek haalt niets uit.
maar als je bestrating legt moet je toch wel een deel uitgraven.
weet niet hoe diep die wortelt maar is geen equisetum arvense dus zal wel geen 3 m zijn.
dus normaal gezien gaat de plant weg zijn dan.

maar zelfs dan krijg je nog ander onkruid op klinkers en nu glyfosaat verboden is.
krijg je het niet in een twee drie meer weg .
eigenlijk is er maar een goede verharding en dit is gegoten beton.
alles met voegen is zonder gif een rot werkje om weg te krijgen.
woensdag 19 juli 2017 - 15:19
Roeli

Roeli

Hoe het in België is, weet ik niet, maar in Nederland gaan stemmen op om een soort, ja hoe moet ik het noemen, belasting te leggen op de hoeveelheid stenen die je in je tuin hebt liggen. Wel verhoudingsgewijs aan de hoeveelheid tuin die je dan nog hebt. Met het oog op de opname van het regenwater.
Bij al die "stenen" tuinen stroomt het regenwater regelrecht het riool in , met overstromingen tot gevolg. En aangezien de buien steeds heviger worden en er steeds meer straten en kelders onder water komen te staan, moeten er beslist maatregelen worden getroffen.
En Pplakke, beton is natuurlijk helemaal uit den boze.
woensdag 19 juli 2017 - 15:33
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

in belgie is dat toch wel anders ik zie hier nog steeds nieuwe huizen.
met oprit uit gegoten beton of asfalt of platines met cement voegen .
de meeste zijn uit klinkers uiteraard maar ik vermoed dat voor de prijs is.

het is zelfs zo dat klinkers hier vroeger vaak op een afwaterende beton plaat zijn gelegd .
dan denk je waterdoorlatend maar nee is dus niet waar op die manier.

maar elke manier heeft zijn voordelen en nadelen maar nu het gif er uit gaat.
zal er toch meer interesse gaan komen in onderhoudsvrije gesloten verharding denk ik.


zo een taks is op zich wel een goed idee om de verharding te beperken.
maar hier is het zo dat het pad naar de voordeur en oprit naar garage altijd verhard mag.
in de tuin mag je maximum 80 m² extra .
dus vol klinkers of beton als vroeger mag nu al niet meer


en zo een taks is wel complex want een boom zuigt heel veel water.
wat doe je dan als iemand enkel gras heeft wat veel minder water verbruikt.
of als je met een wagen over de grond rijd neemt die ook al minder op.
of een bezinkput of vijver of wadi waar je het water laat infiltreren .
dan moet je veel minder in de riool lozen.
je kan dus niet enkel op verharding alleen die taks invoeren.
vind ik en dan word het een heel complexe zaak om juist te berekenen.
hoeveel water een perceel in de riool brengt.
woensdag 19 juli 2017 - 20:15
Roeli

Roeli

Bij ons , in het dorp , zijn alleen toilet , douche en keukenwater op het riool aangesloten.
Het regenwater heeft een eigen afwatering op de sloot.
woensdag 19 juli 2017 - 22:23
leerling

Leerling

De enige reden waarom Houttuynia cordata hier (België) nog niet op de lijst van invasieve exoten staat, is dat die nog maar op een paar plaatsen in het wild werd gevonden. http://alienplantsbelgium.be/content/houttuynia-cordata#

Hij staat al wel vermeld in de Global Invasive Species Database (zie http://www.iucngisd.org/gisd/species.php?sc=854), omdat die elders al wel voor problemen zorgt.

Zowat 700 meter verder in de straat heeft iemand het gebruikt als bodembedekker in zijn voortuin, en sedert 2015 zijn er twee plaatsen in onze tuin waar de plant zich probeert te vestigen.
Geen idee hoe die hier is geraakt. Er lopen hier heel wat dieren rond, maar als dat de verspreiders zouden zijn, dan zouden er m.i. al meer meldingen moeten zijn van uitbraken.
Hoe dan ook, die plaatsen worden wekelijks nagekeken en gewied. De hele wortel uittrekken lukt me niet, en daar alles omspitten gaat niet lukken wegens teveel kiezel in de grond. Dus hoop ik maar dat regelmatig wieden de planten uiteindelijk zal uitputten. Of op zijn minst zal vermijden dat ze zich hier uitbreiden.
Ik wil zelf geen herbiciden gebruiken, maar tijdens mijn zoektocht naar die plant vond ik heel wat wanhopige berichten. Mensen die Round-up gebruiken, zeggen dat het hoogstens helpt om de plant onder controle te houden. De grond afdekken zou helpen als de oppervlakte die je kan afdekken groot genoeg is. Anders zoeken de wortels gewoon wat verder een plaatsje om weer boven te komen.
Worteldoek zou niet helpen. Vermoedelijk laat die nog teveel licht door.
Iemand had zijn schaduwtuin flink nat gemaakt vlak voor er strenge vorst was aangekondigd. Het jaar nadien leek de plant verdwenen. Maar het volgende jaar was hij weer terug van nooit weg geweest.

Je wordt er niet echt vrolijk van.

Is de bestrating uitstellen een mogelijkheid? Dan zou je eerst een paar jaar kunnen nagaan hoe succesvol je uitroeiingspoging is geweest.
Misschien kan je er eerst een grasperk van maken dat je wekelijks maait. Zolang je houttuynia vindt, gooi je het maaisel best bij het restafval.
Of misschien kan je grasdals gebruiken i.p.v. klinkers?
woensdag 19 juli 2017 - 23:23
pplakke

Pplakke

hier zijn ze volop straten aan het opbreken om riool te splitsen.
tegen 2020 krijgen ze boetes als grote dorpen hun vuil en regen water niet scheiden.
hier is dat nog niet gebeurt en dus gaat alles in de sloot vuil en proper water.
maar ik geloof niet dat ze alles gedaan krijgen tegen minder dan 3 jaar.
donderdag 20 juli 2017 - 02:17
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bij planten die zich verspreiden via uitlopers zoals Houttuynia werkt een herbicide als MCPA in de regel beter als RoundUp. Je kunt m.i. 3 dingen doen:

1. niets
2. nu de plant spuiten met MCPA
3. de plant en de wortels zo goed mogelijk verwijderen en als die later toch door de bestrating komt die met een kwastje aanstippen met MCPA (gronddoek houdt de worteluitlopers niet tegen).

Houttuynia is een hardnekkig onkruid (in de meeste gevallen). Ik heb wel eens vehalen gehoord en gelezen dat mensen ook na secuur wieden de plant na jaren nog niet kwijt raken. In zo'n geval vind ik de toepassing van een onkruidverdelger gerechtvaardigd.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 20 juli 2017 - 07:13
Wannus

Wannus

Worteldoek heeft als voordeel dat de onkruiden zich niet zo vast hechten . De meeste onkruiden kunnen probleemloos met wortel en al met de hand verwijderd worden. Slechts één keer per week de oprit controleren en dat vraagt bijna geen werk . Velen wachten te lang en grijpen dan in of vragen om hulp .
donderdag 20 juli 2017 - 08:07
Lies19

Lies19

Uitstellen van bestrating gaat niet lukken ze beginnen maandag en materialen zijn al onderweg...
Ik denk dat ik dan nu de rest van de week ga spitten en proberen elke wortel te vinden en deze weggooi bij het restafval. En vanaf dan dus mijn nieuwe tuin elke uitloper verwijder al dan behandel met MCPA.
Er is iig geen makkelijke methode helaas...
Bedankt voor al jullie reacties!
donderdag 20 juli 2017 - 09:17
Jojojo

Jojojo

Mcpa is regelrecht vergif

Mechanisch verdelgen heeft sterk de voorkeur
En anders thermische verdelging toepassen
maandag 24 juli 2017 - 12:02
Lies19

Lies19

Hoe doe ik dat thermisch verdelgen?
dinsdag 25 juli 2017 - 15:07
pplakke

Pplakke

is gewoon een ander woord voor onkruid branden.
maar weet niemand hoe diep die nu wortelt ?
want normaal moet je toch een deel uitgraven voor fundering en klinker zelf.
dan is de kans groot dat de houttuynia weg is tenzij hij diep wortelt.
dinsdag 25 juli 2017 - 19:02
leerling

Leerling

Thermisch verdelgen doe je inderdaad door te verhitten. Dat kan met een brander, maar kijk eerst of je bestrating dat verdraagt. Bedoeling is niet dat je de plant zwart blakert, maar dat je ze toch voldoende verhit zodat ze slap gaan hangen.
Je kan er ook kokend water overgieten (je kan bv. het kookwater van je aardappels/spagehtti... gebruiken).

Maar je zal er enkel het bovenste deel van de plant en een stukje van de wortel mee bereiken. Houttuynia wortelt diep en zal vanuit de diepte terug opschieten.
Je herhaalt de procedure best meteen wanneer de plant zich weer laat zien, in de hoop dat je hem uiteindelijk uitput.

Maar heel veel verschil met gewoon wieden zal er niet zijn. Misschien dat je wat minder snel moet herhalen, als je meer van de plant+wortel kan verwijderen of laten afsterven.

Ik probeer mijn twee kleine plaatsjes met wieden kwijt te geraken. Is tot nu toe nog niet gelukt (ze staan hier tussen kiezel, en het lukt me niet om diep te graven), maar de planten hebben zich in elk geval niet verder verspreid, wat wel zou zijn gebeurd als ik niets had gedaan.

Als ze nog niet weg zijn tegen de tijd dat ik te oud en stram ben geworden om ze in toom te houden, ga ik het advies van Tuinprins gebruiken en ze aanstippen met MCPA.

(P.S. Plantresten best bij het restafval gooien, maar dat zal je zo ook wel weten.)
dinsdag 25 juli 2017 - 23:41
Tuinprins

Tuinprins

Wortelonkruiden zijn in de regel moeilijk met branden / thermisch verdelgen weg te krijgen. Vanuit de wortels loopt die dan weer gemakkelijk uit. Zou thermisch verdelgen goed werken bij wortelonkruiden dan zou bijv. Japanse duizendknoop geen probleemonkruid zijn. Thermisch verdelgen werk wel bij zaadonkruiden.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 juli 2017 - 06:51
Lies19

Lies19

We zijn gister gaan graven en hebben zoveel mogelijk proberen te verwijderen. Alles bij het restafval gegooid. De wortels gingen wel 50cm diep. Op sommige plekken gingen ze onder de grond door de voegen van mijn gevel heen. De worstel bestreken een gebied van zo'n 6m2 en ik ben bang dat er echt nog wel ergens een stukje is achter gebleven... En er staat ook nog wel een stukje in de tuin van de buren waar ik niet bij kon...

Vanaf nu gaan we het gewoon bijhouden. Als er wat door de nieuwe bestrating komt weghalen misschien kokend water eroverheen/wegbranden en uitputten. Hopen dat we het gevecht winnen ))
woensdag 26 juli 2017 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon