menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg border

Ga naar meest recente reactie

svanma

Tekst aangepast

Svanma

Goedemiddag,

ik ben bezig met een border aan het aanleggen van ongeveer een 12 m²

het is de bedoeling dat er tussen de planten grind komt.

dit zijn de planten die ik zou gaan gebruiken:

fortunei trachycarpus
Gaura lindheimemeri ' White Dove
lavendula
Hortensie (weet nog niet welke soort)

phlox of campanula als bodembedekker vooraan in de border.

Ik zou dus tussen de planten grind (yellow sun) willen. Ik ben alleen bang dat de bodembedekker hierdoor niet toe zal gaan groeien?

ook heb ik gelezen dat het best is om geen anti worteldoek te gaan gebruiken (als je kleine plantjes gebruikt) omdat deze anders dood gaan en de grond onder de worteldoek ziek word.

Wie heeft een antwoord op mijn vragen en kan mij helpen?

alvast bedankt en vele groetjes.
zondag 9 juli 2017 - 12:14
Carib

Carib

Op de eerste plaats lijken de planten niet echt bij elkaar te passen. Lavendel houdt van zon en drogere, goed doorlatende grond, met als de Gaura, maar. Hortensia (Hydrangea) houdt van veel vocht. De palm Trachycarpus lijkt me een beetje vreemd tussen deze planten, maar wellicht is dat een kwestie van smaak. Of je planten in split mooi vindt, is persoonlijk, maar handig lijkt het me niet. De Gaura is niet de meest langlevende plant en zou wel eens vervangen moeten worden, net als lavendel. Daardoor raakt dan het split vervuild met grond. Ook zul je steeds handmatig moeten wieden, want door schoffelen zonder worteldoek raakt het split ook weer vervuild. Bovendien is split moeilijk te schoffelen. Zowel de bodembedekkende phlox als campanula zijn maar kortbloeiende planten.
maandag 10 juli 2017 - 10:44
zuurtje

Zuurtje



Ineke
maandag 10 juli 2017 - 12:52
pplakke

Pplakke

ziek worden planten niet onder een worteldoek.
het probleem is als er onkruid in groeit dit vast geraakt in de doek.
en je het onmogelijk uitgetrokken krijgt .
die doeken dienen eigenlijk om te zorgen dat de grond en de split niet mengen .

om onkruid makkelijk en doeltreffend te bestrijden in split heb je glyfosaat nodig.
maar dit gaat uit de handel over een paar maanden .

zonder doek en met een fijne maat 2/5 mm split .
zou er in hakken beter gaan dan in 16/22mm split.
maar je gaat steeds grond mengen en dan heb je geen puur split zicht meer.
en dan is het misschien mooier om gewoon de aarde te schoffelen



maandag 10 juli 2017 - 15:04
rivofa

Rivofa

Ik zou zeker geen grind aanraden en al helemaal geen geel grind, die blijft niet lang mooi geel. Ook de planten passen niet bij elkaar zoals Carib al zei, ze hebben andere omstandigheden nodig, de lavendel wil droog, zonnig en kalk, de hortensia wil schaduw en vocht...
Vertel ons eerst eens of het een zonnige border is of niet en welke grondsoort u in de tuin hebt, dan kunnen we u beter helpen.
maandag 10 juli 2017 - 19:44
svanma

Tekst aangepast

Svanma

Beste,

Het is een redelijk zonnige border. de hortensia komen tegen de afsluiting deze is dan halfschaduw/zon maar dit is geen probleem.

hier een lijst van planten die ik zeer mooi vind. wie kan er helpen om een mooie border samen te stellen die bij elkaar past qua grond en ligging van de border? (12m² - zon/halfschaduw) in de voorgrond moet er iets komen die heel het jaar door mooi blijft omdat dit de border afsluit naar het pad met grind.

Deze planten/bomen zijn wel een zekerheid: (maar alle tips en hulp zijn welkom)
Trachycarpus fortunei
Hydrangea

Dit zijn planten die ik heel mooi vind
Paeonia Sarah Bernhardt
Stipa tenuis. 'Pony Tails'
Trifolim rubens
Stokesia laevis 'Mels Blue
lavendel munstead
Imperata cylindrica 'Red Baron'
Calluna vulgaris 'Elsie Purnell'
Campanula 'Dickson's Gold'
Hebe Heartbreaker
hebe diosmifolia celina
Calamintha nepeta Marvelette Blue Cloud
Persicaria affinis 'Darjeeling Red
Aster alpinus
Stokesia laevis 'Mels Blue
Scabiosa columbaria Pink Mist
gaura
Salvia nemorosa 'Sensation Bright Rose
dianthus caryophyllus
echinacea
centaurea montana amethyst in snow
centaurea montana coerulea
centaurea montana alba
Margriet 'Felicitas'
Chrysanthemum rubellum 'Duchess of Edinburgh'
chrysanthemum rubellum clara curtis
Aquilegia vulgaris 'Clementine White'
aquilegia vulgaris clementine red
aster radula august sky
Aster 'Fellowship'
Doronicum orientale 'Leonardo Compact
Leucanthemum superbum 'Becky'
sagina subulata

alvast bedankt voor alle hulp
woensdag 12 juli 2017 - 13:54
rivofa

Rivofa

Om te beginnen is trachycarpa een zorgenkindje, zeker de eerste 5 jaar, beschutten tegen de koude (vooral het groeipunt) is geen overbodige luxe.
Hydrangea's zijn er in vele vormen, ronde bollen, schapenkoppen en schotels.
Pioenen zijn mooi maar bloeien niet lang en hebben steun nodig omdat de bloemen te zwaar zijn.
Stipa tenuis; een hele leuke plant !
Aanraders zijn :
-imperata red baron,lavendel,campanula, hebe's zijn niet allemaal even winterhard maar wel wintergroen hetgeen een pluspunt is,aster alpinus is een rotsplant,calamintha nepeta,salvia nemorosa,doronicum oriëntale. De sagina is een bodembedekker voor een zonnige plaats en het is moeilijk om het onkruid er tussen uit te trekken.Je kan het beste leren door te experimenteren, fouten maken we allemaal.
Ik zou niet te veel verschillende soorten nemen want dan krijg je een onrustige border tenzij je daar van houd natuurlijk. Maar aan te raden is voor een aantal soorten te kiezen en die per 3 of 5 bij elkaar te zetten(voor de vaste planten, niet voor de bomen en struiken). Oppassen met bodembedekkers want daar zitten soorten bij die uw andere planten overwoekeren !De border niet te vol zetten want de planten moeten kunnen groeien. Maar het allerbelangrijkste is dat je hemzelf mooi vind natuurlijk en smaken verschillen.... Veel plezier ermee en laat ons eens een foto zien als hij af is !
woensdag 12 juli 2017 - 20:37
svanma

Svanma

Beste,

Ok bedankt, ik laat zeker een foto achter wanneer deze borders af zijn.

groetjes
woensdag 12 juli 2017 - 21:46
rivofa

Rivofa

ik kijk ernaar uit !
groetjes
donderdag 13 juli 2017 - 11:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon