menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Binnenbekleding stenen bloembak

radem205

Radem205

In de tuin wil ik met stone walling (https://excluton.nl/product/stapelstenen-stonewalling-18x42x8-grijszwart) een bloembak maken (2,5m x 1m). Voor de zichtzijden verlijm ik deze stone walling tot een hoogte van om en nabij 60 cm. Voor de zijde die tegen de schuur aan komt, gebruik ik eenvoudige metselstenen. De bodem wordt gevormd door een betonnen plaat die al aanwezig is. Door deze combinatie zal het water in de bloembak niet eenvoudig weg kunnen.

Aan jullie de vraag of het verstandig is om de binnenzijde van de bloembak te bekleden met anti worteldoek of vijverfolie (zo ja, hoe kan ik deze aan de bovenzijde het beste bevestigen aan de stenen muur?). Ook ben ik benieuwd of het raadzaam is om onderaan de bloembak een aantal gaten in de stenen muur te maken, waarmee overtollig water weg kan lopen.

Alvast bedankt voor jullie advies.
vrijdag 21 april 2017 - 11:29
TommyT

TommyT

Gaten maken is zeker aan te raden, anders bij veel regen kans op rotte wortels.

De zijkanten kan je dichtmaken met bitumen of met lood
zaterdag 22 april 2017 - 18:36
radem205

Radem205

Dank voor je reactie. Ik neem de tips mee!
maandag 24 april 2017 - 10:41
Floris35

Floris35

Vijverfolie zou ik in zn geheel niet gebruiken,het is een dicht materiaal en laat dus geen lucht erin of overtollig vocht eruit.
Dat is bijna het zelfde als een conservenpot met schroefdeksel pakken ,grond erin met water en plant en dan de deksel er permanent op,ofwel t verstikt je wortels op de duur en daarna de plant.
Je maakt al een dichte niet bepaald "open" plantenbak door de steen en beton,dus van binnenbekleden met worteldoek alvorens je er de grond en planten in mikt lijkt me voor de planten wel de beste optie.
(buiten de gaten voor afwatering om, natuurlijk )
maandag 24 april 2017 - 17:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon