menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oprit klinkers/blauwsteen

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Jipka

Wij gaan onze oprit in klinkers of blauwsteen leggen.

Gezien wij onze voortuin ook in hetzelfde willen leggen maar met een paar "plantvakken" zouden willen werken zijn we online op zoek naar een paar mooie voorbeelden.

Ofwel geef ik de verkeerde zoektermen in ofwel zijn er gewoon weinig voorbeelden te vinden.

Iemand die toevallig een leuke link heeft daarvoor?

Alvast bedankt.
woensdag 19 april 2017 - 19:16
pplakke

Pplakke

ik weet niet over welke totale beklinkerde operavlakte we spreken.
maar tegenwoordig is dit toch beperkt tot een bepaald aantal m² .

voor je garage en pad naar de voordeur is er geen probleem .
maar een ganse voortuin verharden in klinkers en enkele plantvakken.
weet niet of dit nog wel mag meestal word het resterende deel in split gedaan denk ik.
woensdag 19 april 2017 - 21:01
Jipka

Jipka

Eerste keer dat ik zoiets hoor ????
Bij mijn buur ligt trouwens ook heel de voortuin beklinkerd. Betreft + oprit ongeveer 100 m2.
Anders plaats ik wel eens fotootje ter verdere info...
donderdag 20 april 2017 - 07:31
Patrikc

Patrikc

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Beleid/Vergunning/Werken-aan-en-rond-de-woning/Oprit-zwembad-vijver

Voor de oprit zelf is er geen problem, altijd toegestaan.
In de zij-en achtertuin mag je in totaal 80m² verharden, zwembad maken, vijver, tuinhuis...
In de voortuin moet je strikt genomen een vergunning vragen voor bijkomende verharding, ik weet niet of die zou toegekend worden, ik vermoed van niet, controle is nagenoeg onbestaande denk ik.

Nu, we wonen in een vrij land dus iedereen doet wat hij wil, maar wat mij betreft, als je je tuin op die manier wilt aanleggen, dan moet je toch eens ernstig overwegen of je niet beter op een appartement gaat wonen, of een huisje in de stad, veel goedkoper en gemakkelijker.
https://www.google.be/search?q=voortuin+volledig+verhard&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjo_p7Yt7LTAhWSYVAKHRydAxsQ_AUICCgB&biw=1521&bih=867#spf=1
donderdag 20 april 2017 - 08:46
Jipka

Jipka

Bedankt voor het aanbod maar toch niet
donderdag 20 april 2017 - 16:53
TommyT

TommyT

En verharde voortuin heeft als groot voordeel dat je veel parkeerplaatsen kan maken.

Die zever van ruimtelijke ordening...
Dat ze dan voldoende openbare parkeerplaatsen maken, dan zal ik van mijn voortuin wel plantenborder maken
zaterdag 22 april 2017 - 18:42
Tuinprins

Tuinprins

Hallo Tommy,

Vermoedelijk ben jij zo'n jonge hovenier die meer geeft om geld verdienen dan het aanleggen van een mooie tuin (is toch iets anders dan aanleggen van parkeerplaatsen ). En die vooral Hedera en Waldsteinia aanplant en nog nooit gehoord heeft van Jeffersonia en Glaucidium. (Zo niet, dan mijn verontschuldigingen). Op dit tuinforum zitten vooral mensen die primair geven om planten in de tuin, niet om klinkers en grind. Er zijn veel huizen waar genoeg parkeergelegenheid is maar bewoners hun tuinen helemaal bestraten. Zo zonde. Bovendien is een geplaveide tuin slecht nieuws voor een hovenier want op de lange termijn minder werk.

Ik vraag mij af of je over 1 jaar nog steeds vragen beantwoordt op dit TUINforum ....


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 april 2017 - 06:52
TommyT

TommyT

Beste tuinprins,

Ikzelf ben zelfstandig boekhouder met een tuin van circa 1 hectare groot, natuurlijk opgedeeld in verschillende deelstukken en een grote vijver erbij.
Eerlijkheid gebied me te vertellen dat mijn echtgenoot en een tuinman een groot deel van het onderhoud op hun nemen.

Verder blijf ik bij mijn stelling, een voortuin dient om te parkeren.
Vele gezinnen hebben tegenwoordig 2 wagens aangevuld met wagens van hun (steeds langer) inwonende kinderen.
Die moeten uiteraard ergens parking vinden...
zondag 23 april 2017 - 11:29
Tuinprins

Tuinprins

De oprit dient om te parkeren en niet de voortuin anders zou die 'voorparkeerplaats' heten en niet voorTUIN! Verder zijn er zeer veel voortuinen waar alleen een mini of een Smart in is te parkeren maar niet de SUV

Wat ik tegenwoordig veel signaleer is dat mensen in een groene omgeving willen wonen maar zelf de voortuin bestraten en er een pot met een zielige hortensia in zetten. Vaak slaat in de achtertuin de verstening ook toe. "Tuinieren past niet bij onze huidige leefstijl" las ik nog niet zolang geleden op het internet maar ze hebben wel de tijd om de ganse dag hun Whatsappjes te lezen (zelfs achter het stuur).

In een aantal wijken in Londen hadden de bewoners een paar jaren geleden wateroverlast bij flinke stortbuien. Die overlast werd mede veroorzaakt doordat steeds meer bewoners hun voortuin bestraten en als parkeerplek gebruikten. Het water liep zo snel naar de straat en stroomde dan naar lager gelegen delen. Daarop is toen besloten dat het in een aantal straten niet meer is niet toegestaan om de voortuin van klinkers te voorzien. Deed men dat toch dan kreeg men een flinke boete en moesten de klinkers alsnog uit de tuin.


Gegroet, de tuinprins

zondag 23 april 2017 - 11:50
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Laat ons dit topic maar sluiten want worden ipv een antwoord op starttopic toch maar verwijten heen en weer gegooid. Bedankt voor de fijne reacties...
maandag 24 april 2017 - 08:25
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Voorzie niet meer bestrating dan je echt nodig hebt. Het onderhoud van een oprit met bijvoorbeeld klinkers of kasseien vraagt meer werk dan veel mensen op voorhand denken.
Onkruid moet regelmatig worden bestreden; manueel is dit een heel werk en ook met een onkruidbrander of de gifspuit ben je wel even en een paar keer per jaar bezig.

De redenering van TommyT begrijp ik wel; gezien in 2012 een Vlaams gezin gemiddeld 1,19 auto's had (Eén huishouden op zes heeft geen auto, terwijl ruim de helft van de Vlaamse gezinnen één auto bezit. Verder heeft zo'n 27% twee auto's en bijna 4% zelfs drie of meer.) wil dat ook zeggen dat de gemiddelde oprit niet groot genoeg meer is om al die wagens te parkeren. Openbaar vervoer of fietsen zou een oplossing zijn, maar zelfs ik, met mijn geuzennaam van "ecofundamentalist" slaag er niet in om op die manier overal te geraken waar ik wil of moet zijn. Vaak neem ik zelfs een kort stukje de auto om van daaruit met een sneller openbaar vervoer verder te reizen (Sorry! :0043; bijgevolg heeft ons gezin van vijf personen ook twee, vrij grote, auto's (en 't zijn nog diesels ook .... pffft!)

Als je echter je parkeerplaatsen (eventueel voor auto's, fietsen, ...) uittekent kan je daarnaast nog een heel vlak beplanten met makkelijke planten en dat hoeft niet saai te zijn.

Ik slaag er helaas niet in om een foto te maken van mijn oprit zonder mijn eigen huis en de huizen van mijn buren mee te fotograferen en bijgevolg mijn eigen privacy helemaal te grabbel te gooien of i.v.m. mijn buren een schending van privacy te doen. Ik vrees dat het ook om die reden is dat je niet veel mooie foto's op het internet gaat terugvinden.

Bedenk in elk geval heel goed wat de reden is om de verharding op een of andere manier door te trekken, als het gaat om onderhoud kom je in elk geval meestal bekaaid uit.

Ruimtelijke ordening kan voor sommigen misschien een pest zijn, maar bedenk wel dat deze regels er zijn. Je zal maar heel je voortuin betegelen of bestraten en het een paar jaar later allemaal terug mogen opbreken! Dan kost het je twee keer veel geld voor niets. Vraag dus goed na bij je gemeente wat mag en niet mag.

Groeten,
Pol
maandag 24 april 2017 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon