menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin aanleggen. Welke planten/bloemen/,... voor bijen, kinderen,...

Ga naar meest recente reactie

xAnneliesx

Tekst aangepast

XAnneliesx

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier, en ik hoop hier een hoop advies van kenners te krijgen om ons tuintje om te toveren tot een gezellig, kleurrijk plekje voor ons, de kinderen en natuurlijk ook voor de bijtjes!

Wij hebben een erg klein tuintje (50m² max) wat volledig overwoekerd was. Vorige zomer hebben we bijna heel de tuin leeggehaald. Door de overwoekering helaas een heel deel mooie volwassen struiken moeten uitdoen omdat er door verwaarlozing niets meer van te maken was, maar we hebben zoveel mogelijk proberen recupereren.
Ik heb in een hoek nog een grote struik staan, waarvan ik niet weet wat het is (krijgt binnenkort hele mooie roze bloesems), een braamstruik en een volwassen Hibiscus (paars) (overige jongere Hibiscussen naar een border in de voortuin verplaatst).

Kleine beschrijving van de tuin:

Ligging, ik dacht Zuid West, in de zomer heel veel zon tot 20u.
Ik denk goede grond, want hij zit vol met regenwormen.

Nu hebben we gras gelegd, achteraan een klein terrasje aangelegd met zetels, en een caviahok.
Aan het terras wil ik in de hoogte werken door een soort van 'pergola' te maken. waar dus een plant aan moet groeien, haha!

In het gras wil ik nu enkele borders aanleggen met treinbiels, om diepte te creëren in de kleine tuin. Die border zou ongeveer tot de helft van de tuin komen.
Hierin wil ik een kleine appelboom plaatsen, die we al hebben, maar heeft overwinterd bij mijn moeder in een pot. Hier kunnen nog wel een aantal planten bij.
Ook heb ik me niet kunnen inhouden en reeds een blauwe bessen struikje en frambozenstruik gekocht)

De zijkanten van de tuin bestaan links uit betonplaten met siergaten vanboven. Deze omheining is qua privacy eigenlijk te laag. Hier zou ik wat aan willen doen.
Rechts deels betonplaat, waar een tuinkast tegen komt (waar ook de braamstruik tegen zal groeien) en deels houten schutting. Achteraan houten schutting.

eigenlijk had ik foto's moeten trekken

Maar goed, wat wil ik?
Gezien de planten die er al staan, zoek ik vaste bloemen/planten/struiken/klimmers die passen in het kleurenpallet van paars, roze,...
Ik wil in mijn kleine tuintje eigenlijk zoveel mogelijk bijtjes lokken. Dus graag planten die aantrekkelijk zijn voor de bijen en waarmee we de populatie dus ook kunnen helpen.

Verder heb ik 2 kindjes. Ik vind het fijn als ze in de tuin zelf hier en daar kunnen plukken (bessen), maar dus wel kindvriendelijk is (geen aantrekkelijk ogende dingen die giftig zijn). Een verticaal kruidentuintje had ik ook al in gedachte.

Ik zoek leuke planten om in de hoogte te laten groeien gezien de kleinere oppervlakte, enkele struiken die niet té groot worden, wat andere vaste planten die verschillende dieptes creëren.
Een oplossing voor de te lage scheiding met de buren (zonder dat er planten ongewenst naar de buren 'overlopen)
Maar het moeilijkste vind ik om erop te letten dat ik planten kies met verschillende bloeitijden, zodat wij en de bijtjes van voorjaar tot najaar kunnen genieten van leven in de tuin. En dat het allemaal een beetje bij elkaar past...
Ik hou van geuren en kleuren en een beetje 'romantiek' in de tuin.
BELANGRIJK! Bij klimmers geen planten die zich aan de muur hechten.

En dat allemaal binnen het juiste kleurenpallet

Deze laatste alinea is dus eigenlijk mijn grootste vraag.

Ik hoop dat er hier een paar mensen zijn die mij een beetje wegwijs kunnen maken in de jungle van planten.

Alvast bedankt!
dinsdag 21 maart 2017 - 14:09
sugar

Sugar

Alles hangt wel een beetje af van de soort grond die je hebt. Zandgrond, leem of klei? Dat heeft een invloed op de planten die je kan zetten.
Zorg voor bloeiende planten het hele jaar door.

Je hebt een kleine tuin, en zoekt dus in die kleine tuin de hele periode door bloemen voor de bijen aan te bieden. Je zoekt dus eigenlijk best langbloeiende planten die gekend zijn als goede drachtplanten. Hier een lijstje uit het vuistje

Krokussen. Bloeien niet lang, maar op dat ogenblik is er nog niet veel anders dat in bloei staan, en je kan die perfect in je borders zetten tussen de andere planten.


Geranium phaeum : een erg vroeg bloeiende geranium die een geweldige nectar- en pollenplant is.Zet de plant gerust aan de voet van je boompjes, die doet het ook goed in de schaduw. Bloeit niet lang, maar wel op een ogenblik dat er nog niet zoveel andere dingen in bloei staan
Geranium 'Rozanne' : een erg lang bloeiende geranium die 6 maanden aan één stuk door bloeit en het ook redelijk goed doet bij de bijen
Nepeta Walkers Low: bloeit erg lang en is een goede bijen- en hommellokker, verder zie ik er ook wel wat koolwitjes op foerageren hier
Calamintha nepeta : lukt niet op zware (klei)grond, moet in volle zon staan maar is een onwaarschijnlijk goede drachtplant voor bijen en hommels in de late zomer
Veronica en Veronicastrum : mooie hoge planten die redelijk vroeg bloeien
Asters: laatbloeiende vaste plant die het enorm goed doet bij vlinders en bijen. Hier zijn vooral Aster 'Barr's Pink' en 'Chloe' erg populair, worden op termijn wel flinke planten
Eupatorium is een zeer goede vlinder-, hommel- en bijenplant maar wordt wel groot. Er bestaat wel een klein blijvende variëteit Eupatorium maculatum JS® 'Humble'
Gaura lindheimeri : alleen de soort (dus geen cultivars) , zeer goed voor bijen
Lithrum salicaria : best op een wat vochtigere plek, zeer goede (inheemse) drachtplant
Verbascum chaixii : kortlevende vaste plant die zich enthousiast uitzaait
Het geslacht Campanula zijn ook allemaal dik in orde
Astrantia is voor de kinderen een dankbare plant. Die lokt allerlei andere insecten (rozenkevers, boktors, maskerbijen,...) Doet het alleen goed op redelijk zware grond, dus geen zandgrond
Stachys doet het ook goed bij mij in de tuin
Sedum (Herbstfreude) : een laat bloeiende vaste plant die zowel vlinders al bijen lokt
Plant ook nog enkele planten Verbena bonariensis aan, de ultieme vlinderlokkende plant die maanden aan een stuk bloeit. Hij zaait zich wel flink uit, maar wieden van de zaailingen is een erg makkelijk.
Verder zijn zowat alle kruiden een voltreffer. Salvia, Tijm en Oregano (rozemarijn) kunnen in jouw tuin perfect in volle grond worden aangeplant (maar dan wel in volle zon, en niet wanneer je op zware kleingrond tuiniert).

dinsdag 21 maart 2017 - 19:42
xAnneliesx

XAnneliesx

Bedankt voor je reactie. Straks tijdens een rustmoment even alles opzoeken.

Ik denk dat de grond vrij zanderig is. Klei alleszins niet en voor leem ook te los denk ik.
woensdag 22 maart 2017 - 08:09
xAnneliesx

XAnneliesx

Ik heb ze eveen opgezocht en er zitten een par planten bij waar ik wel wat mee kan. Ik zie alweer teveel waar ik niet genoeg plaats voor ga hebben, haha!

Als er nog mensen ideetjes hebben hoor ik het graag.

Ik zoek ook nog klimmers (slingerplanten, die zich niet in de muur hechten)

Ook staat er een.verdwaalde betonnen paal in de tuin van +- 2m hoog die ik heb laten staan om iets rond te laten groeien.

En missschien nog een leuke, niet te brrede, struik.
woensdag 22 maart 2017 - 08:43
sugar

Sugar

klimmers die zich niet vastzetten tegen de muur: Passiflora en Clematis. De derde mogelijkheid, Lonicera zou ik niet planten wegens giftige bessen.

Plant in een klein tuintje niet alleen kleine planten aan, enkele forse planten in een hoekje maken je tuin een pak mooier

Rond die betonnen palen kan je clematis laten groeien, of een klimroos.

En een niet al te brede, leuke struik : even nadenken.

Magnolia laevifolia : een zomerbloeiende kleine Magnolia. groeit hier redelijk opgaand en is wintergroen.
Viburnum plicatum 'Watanabee". Bloeit zowat van lente tot de herfst aan één stuk door

zondag 26 maart 2017 - 18:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon