menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in Gazon Help

Ga naar meest recente reactie

Tom_il

Tekst aangepast

Tom_il

Hallo,

Mijn gazon is ingezaaid in oktober. Momenteel is het gazon voor het grootste gedeelte mooi dicht gegroeid. Het meest van het onkruid is dmv een onkruidverdelger voor het gazon verdwenen.

Alleen is er één onkruid wat totaal niet reageerd, ik weet niet wat dit is en hoe er vanaf te geraken. Ik op internet gezocht wat dit kon zijn maar niets gevonden.
Kan iemand mij hiermee helpen ?

Dank U

Hierbij foto's van het onkruid :
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 april 2007 - 16:45
hugo

Hugo

door het regelmatig kortmaaien zal dit vanzelf grotendeels verdwijnen,, niet te snel naar de spuitmiddelen grijpen

groetjes
zondag 29 april 2007 - 17:01
kurt

Kurt

Volgens de foto een of andere Matricaria (kamilleachtige).
Persoonlijk zou ik U aanraden hier voorlopig nog niet tegen te sproeien. Ik sluit me volledig aan bij Hugo. Wanneer je uw gazon een keer of vijf hebt afgereden zullen er vanzelf al heel wat onkruidsoorten verdwijnen zonder te spuiten (zeker deze kamilleachtigen). Kijk in het najaar nog eens welke soorten hardnekkige onkruiden de 20 maaibeurten hebben doorstaan (dat zullen er niet zo veel zijn).

Mvg,
Kurt
zondag 29 april 2007 - 17:16
Tom_il

Tom_il

Wow, bedankt voor het snelle antwoord, ben eens gaan opzoeken, idd zeer waarschijnlijk is het een kamilleachtige.

Het onkruid was het gras aan het overwoekeren dus heb ik toch het gras gesproeid. Het was niet meer om aan te zien. Het meerendeel is momenteel verdwenen, alleen dit blijft nog over in grote getallen.

Ik zal jullie raad in acht nemen en kijken wat er nog overblijft na een 20tal maaibeurten.
zondag 29 april 2007 - 17:38
Willemke

Willemke

Een eenvoudige oplossing voor onkruid te voorkomen in je gazon is BOFIX , ik heb hier al goed resultaat mee behaald : te koop in het AVEVE tuincenter , wel opletten : dit product mag enkel op gazons gebruikt worden die al enkele jaren oud zijn en de gebruiksaanwijzing respecteren !
zondag 29 april 2007 - 18:09
pascalm

Pascalm

Ik heb dus juist hetzelfde onkruid in mijn tuin, ik vraag mij ook af wat het precies is.
vrijdag 18 mei 2007 - 22:05
deHaan

DeHaan

Bij een jong gazon ga je eerst een jaartje maaien, dan ben je het meeste onkruid kwijt.
zaterdag 19 mei 2007 - 02:56
Tom_il

Tekst aangepast

Tom_il

Bij een jong gazon ga je eerst een jaartje maaien, dan ben je het meeste onkruid kwijt.


Ben toch blij dat ik het onkruid gespoten heb, het onkruid was het gras aan het overwoekeren.
De kamille was het enigste wat niet of nauwelijks reageerde. Maar je hebt gelijk na een paar keer meer maaien ligt het er vrij mooi bij.

PS de BOFIX reageerd maar matig op het kamille onkruid, zoals trouwens de meest insecticiden.
Primus zou beter helpen volgens de fabrikant maar ik heb het nog nergens gevonden. Waat iemand waar je dit kunt vinden ?
zaterdag 19 mei 2007 - 07:44
pascalm

Pascalm

dit is wat ik gevonden heb (www.innoseeds.nl):

Veel gehanteerde praktijkadviezen:
Bij kamille, muur, herderstasje, kleefkruid, paarsedovenetel en ereprijs spuiten met:
99 ml Primus/ha + 2- 2½ ltr Verigal D/ha + eventueel ½ ltr Starane/ha*.

Dus ik denk dat dit eerder een advies is voor landbouwers ipv particulieren die problemen hebben met onkruid in het gazon.
zondag 20 mei 2007 - 01:11
pascalm

Pascalm

De exacte benaming van het "on"kruid is reukloze kamille of Tripleurospermum inodorum.
zondag 20 mei 2007 - 01:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon