menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gazon

Ga naar meest recente reactie

wveraa

Wveraa

welke volgorde moet ik doen om mijn gras mat weer mooi te krijgen?
verticuleren en dan kalk en bijzaaien? of eerst kalk?
zaterdag 4 maart 2017 - 14:54
jdcoster

Jdcoster

Niets van dat alles. Gewoon ... twee keer per jaar bemesten en na de eerste bemestingsbeurt (nu dus) een laagje fijne compost (of een commerciële bodemverbeteraar) over de gehele oppervlakte tussen de grassprieten in harken.
zaterdag 4 maart 2017 - 15:40
Liesette77

Liesette77

Volgens het artikel https://www.tuinpraat.be/gazon-onderhouden/ dien je eerst te kalken (+/- februari), nadien te verticuteren (+/- maart).
dinsdag 7 maart 2017 - 12:46
jdcoster

Jdcoster

Aan het tuincentrum hier in het dorp staat er ook een groot bord dat de mensen oproept om dat te doen. Ze hebben er nog een hele voorraad van liggen immers.
Redeneer eens wat dieper ... .Het gras in natuurgebieden en in de wegbermen is onuitroeibaar. Wordt daar iedere lente kalk gestrooid denk je?
dinsdag 7 maart 2017 - 13:25
sjoerd63

Sjoerd63

@Jdcoster; Het gras in natuurgebieden is van een totaal andere orde dan een grasmat in een tuin. Waneer het gras in natuurgebieden een halve meter hoog staat, vol onkruid staat of voor 50 procent bestaat uit mos heeft niemand daar moeite mee. Gras als gazon heeft echter een grote sierwaarde en dan wil je bovenstaande zaken niet.

Om een zo mooi mogelijke grasmat te krijgen zul je toch een beetje moeten helpen. Mos bijvoorbeeld gedijt goed op grond met een wat hogere zuurgraad, vandaar dat je het ontstaan van een mosveld i.p.v. grasveld kunt voorkomen door de grond wat minder zuur te maken door het strooien van kalk in het vroege voorjaar.
woensdag 26 april 2017 - 18:01
sugar

Sugar

Gas als gazon heeft een grote sierwaarde. Really?
woensdag 26 april 2017 - 19:29
Polplastron

Polplastron

De logica achter het kalk strooien is de volgende; alle gronden worden steeds zuurder.
Of dat zo is? Geen idee! Wel vind ik het gek dat er één behandeling is die voor alle soorten grond bestaat, namelijk; kalken en daarna bemesten.

Ik heb geen idee hoe het met jouw grond gesteld is, maar ik tuinier zelf op zandgrond en die is in principe nogal neutraal van zuurtegraad. Bekalken heeft hier dus niet echt nut. Als je nu op veengrond tuiniert is het misschien iets heel anders.

Wil je het echt weten, laat dan de zuurtegraad van je gazon eens testen en dan weet je meteen wat je moet doen.

Overigens is het een misvatting dat mos een teken is van te zure grond; heel wat mossen gedijen net op kalkrijke grond. Mos is enkel een teken dat het gras niet goed groeit. Dat het gras niet goed groeit kan liggen aan veel oorzaken: ziekte, een foute plek in bijvoorbeeld schaduw, te natte grond, te droge grond, slechte doorlaatbaarheid van de grond, .... Pak de symptomen niet aan, maar het onderliggende probleem en je komt meteen tot een prachtig gazonnetje.

En als je toch wil bekalken; ik heb hier nog een zak staan van de tijd voordat ik hier veel wijsheid heb opgedaan!

Groeten,
Pol
woensdag 26 april 2017 - 20:29
sjoerd63

Tekst aangepast

Sjoerd63

@Sugar
Wie heeft het hier over gas?
Als je dan toch lullig commentaar wilt geven, schrijf het dan in ieder geval wel goed he?
Op deze manier komt jou lullig bedoelde opmerking wel erg knullig als een boemerang naar je terug.

@Polpastron

Het is een FEIT dat dat gronden steeds zuurder worden.
Dit komt door de verontreiniging van de lucht met de stoffen ammoniak en stikstofoxiden (=vermesting) plus zwaveldioxide (=verzuring). Landbouw, verkeer en de industrie zijn de belangrijkste bronnen van vermestende en verzurende stoffen.

Verzuring van bodem of water is een gevolg van de uitstoot (emissie) van de genoemde stoffen. Deze stoffen reageren in de atmosfeer met elkaar en worden omgezet in andere stoffen. Stoffen die ontstaan zijn onder andere salpeterzuur (HNO3) en zwavelzuur(H2SO4), welke samen met ammoniak reageren tot ammoniumsulfaten en ammoniumnitraten. Deze laatstgenoemde stoffen komen voor in aerosolvorm, het zogenaamde secundiar fijn stof. Alle genoemde stoffen kunnen nadat ze op de bodem of het oppervlaktewater zijn gedeponeerd, verzuring veroorzaken. Deze blootstelling kan leiden tot de aantasting van ecosystemen en materialen.

Aanvankelijk zal een hoeveelheid zuur die aan de bodem wordt toegevoegd worden geneutraliseerd door een aanwezige natuurlijke buffer van kalk, mineralen en organisch materiaal. Wanneer de grenswaarden van deze buffer worden overschreden dan daalt de zuurgraad van de bodem (verzuring).

In de volksmond wordt dit fenomeen 'zure regen' genoemd.

Zandgronden bevatten over het algemeen weinig kalk en het zuur kan er dus niet onschadelijke gemaakt worden; er bestaat een geringe bufferdcapaciteit.
De gevolgen van de zure neerslag zijn daar dan ook het duidelijkst en worden het eerst opgemerkt. Een van de manieren om de effecten van zure regen op de bodem te verminderen, is het strooien van kalk.

De mossen die over het algemeen in onze gazons groeien zijn de soorten die niet goed op kalkrijke grond gedijen. Dit tezamen met het feit van verzuring kan het dus wel degelijk een goed plan zijn om je gazon te kalken, juist wanneer je op zandgrond tuiniert zoals je in bovenstaande uitleg kunt lezen. En om dan maar in je eigen termen te spreken.
Verzuurde grond kan zeker een onderliggend probleem zijn van mosvorming dat je dus logischerwijs ook dient aan te pakken d.m.v. het strooien van kalk.


Met betrekking tot het gebruik van kalk ben ik het wel met je eens dat kalk niet altijd 'DE' oplossing is tegen mos, het helpt in ieder geval tijdelijk, vandaar dat je dit dan ieder jaar moet herhalen, maar daarbuiten zijn er ook andere maatregelen die je kunt/moet nemen, afhankelijk van de situatie.

Maar mijn reactie ging eigenlijk ook meer over de vergelijking die getrokken werd met gras in natuurgebieden en gras als gazon.

P.S.

Wees voorzichtig met zogenaamde 'wijsheid' die je op publieke plekken, zoals hier, op het Internet op doet. Vaker dan je denkt zijn het slechts (goedbedoelde) meningen en aannames die op een hele aannemelijke manier als feiten worden gepresenteerd maar dat niet zijn.
donderdag 27 april 2017 - 14:07
deHaan

DeHaan

Conclusie, zuurgraad meten en je weet het.
donderdag 27 april 2017 - 17:42
sugar

Sugar

Sjoerd : wat je schrijft is niet juist.
Kalk wordt in eerste instantie toegevoegd aan gazons omdat grassen niet al te goed groeien op zure grond, ze slagen er op zo'n zure grond niet in om de nodige voedingsstoffen efficiënt op te nemen. Je voegt dus kalk toe omdat het gras dan meer voeding kan opnemen, beter groeit en zo beter het mos kan tegenwerken. Dat is alvast de theorie. Want er zijn ook heel wat mossen die gewoon goed groeien op erg kalkrijke grond (om maar een voorbeeld te nemen, mijn tuin).

Die vreselijke kunstmatige engelse 'lawns' worden echt niet mosvrij gehouden door kalken, maar door het harken van het gazon met een bladhark en het beluchten van de bodem .

donderdag 27 april 2017 - 19:58
sjoerd63

Sjoerd63

Sugar

Wat ik schrijf is 100% juist.
Wat jij als tegenargument gebruikt om aan te geven dat mijn bewering niet juist zou zijn is ook juist.

Het één sluit het ander namelijk niet uit.

Ik heb trouwens nergens beweerd dat het strooien van kalk de enige remedie is tegen mos. Als je goed leest staat er ook duidelijk dat het niet DE oplossing is maar wel een deel van de oplossing kan zijn.

Het is erg kortzichtig om een stelling te bestempelen als onjuist alleen vanwege het feit dat een andere stelling ook juist is.
donderdag 27 april 2017 - 20:20
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik heb niet beweerd dat gronden niet verzuren en het fenomeen zure regen is mij bekend; hoe hard deze verzuring gaat hangt echter af van het gebied waar men woont en de aard van de bodem. En als ik schrijf dat ik niet weet of het zo is dat ALLE gronden verzuren, dan meen ik dat gezien ik mij nooit met de wetenschappelijke studies hier rond heb beziggehouden noch zelf als persoon bij enig onderzoek in deze kwestie betrokken ben geweest. Ik heb echter niet gezegd dat het niet zo is of dat ik het in twijfel trek. Mijn excuses als dat wel zo is overgekomen.

Je zeer wetenschappelijke uitleg staat mij wel aan en vooral de nuance dat kalk een oplossing kan zijn, maar niet dé oplossing.

Wat hier op het forum vooral honderden keren wordt herhaald is "meten is weten" en dat lijkt met een wetenschappelijk geheel verantwoorde houding.

Het probleem met het kalken is dat de commercie de mensen heeft aangepraat dat er jaarlijks moet gekalkt worden (ongeacht bodemsoort en andere variabelen) en dat je zoveel mg, g, ... per m², ... moet toepassen.

Die veralgemening is gewoon fout op zovele vlakken.

Empirisch onderzoek wijst uit dat je zonder kalken een mooi gazon kunt hebben; dat bewijzen heel wat mensen hier op het forum. Dat kalken dan onnodig is, is een andere veralgemening die hier echter niet wordt geuit:
Conclusie, zuurgraad meten en je weet het.



De mossen die over het algemeen in onze gazons groeien zijn de soorten die niet goed op kalkrijke grond gedijen.

Mag ik vragen uit welke bron je deze info haalt? Mijn kennis van mossen is zeer beperkt, dus leer ik graag bij. Een link naar enige betrouwbare info hier rond zou mij zeer welkom zijn.

Groeten,
Pol
donderdag 27 april 2017 - 21:16
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

mos houd niet van zuur want ik gebruik al een aantal jaar azijn.
tegen het onkruid in de klinkers en het mos gaat er juist van kapot.
en blijft weg tot in de herfst als ik in de lente doe.

heb nog nooit kalk gekocht heeft al iemand dit eens op klinker voegen gedaan .
om te zien of het mos dan verdwijnt ?

hoe dan ook nu alle chemische verdelg middelen van de markt gaan.
zal een onkruidvrij gazon toch moeilijk worden en is het beter enkel te maaien.
en verder niets meer te doen en te aanvaarden dat je op die grond woont en het zo is.
vrijdag 28 april 2017 - 04:51
jdcoster

Jdcoster

Wat mij vooral opvalt in al die topics in verband met gras, kalk, mos en verticuteren, is dat er praktisch nooit iemand van de probleemstellers verklaart dat hij of zij, het gras al regelmatig bemest heeft. Veel mensen denken dat onze grasmatten waar we zoveel eisen aan stellen, we vertrappelen het, zodra het wat langer wordt moet het gemaaid worden, er mogen geen anders gekleurde vlekken, laat staan eens een andere soort planten tussen zitten en ... vooral het moet vanzelf groeien.
Als dat gras er uiteindelijk maar armtierig begint uit te zien en een weinig eisend mos de bovenhand krijgt, gaat men het dan nog eens mishandelen door verticuteren ...
Ik blijf natuurlijk zweren bij de methode die ik hierboven beschreef en ik heb nooit mos in het gras. Ik zal dan wel zuurminnend gras hebben waarschijnlijk ...?
vrijdag 28 april 2017 - 18:40
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Sjoerd je schrijft dat mossen vooral niet goed op kalkrijke grond groeien. En je hebt je tekst trouwens aangepast.

Dan kan je misschien nog enkele fouten wegnemen uit je stukje over zure regen, dat ook met haken en ogen in mekaar zit, NOx en SO2 reageren niet mekaar, maar met water, om die zuren te vormen. En ammoniak kan in de lucht reageren met zuurstof en omzetten tot salpeterzuur, maar wanneer ammoniumsulfaten en ammoniumnitraten worden gevormd, dat zijn zouten.
vrijdag 28 april 2017 - 23:37
sjoerd63

Sjoerd63

@Sugar ik kan alleen maar zeggen je huiswerk even te doen i.p.v. hier vanalles te beweren. Er is meer dan voldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de vorming van zure regen en het effect op de bodem en flora. Ik zou zeggen Google er eens op, dan vind je vast voldoende informatie.
Maar tegen sommige betweters is niet te discussiëren.
zaterdag 29 april 2017 - 01:18
sugar

Sugar

Sjoerd, ik hoef niet te Googlen om over scheikunde te praten. Dat is tijdens mijn universitaire (ingenieur)studies voldoende aan bod gekomen.

* Ammoniumsulfaat en Ammoniumnitraat spelen niet direct een rol zure regen. Naast de 'natuurlijke' licht verzurende werking van koolzuur (reactie van CO2 en H2O), zijn het voornamelijk salpeterzuur en zwavelzuur die zure regen veroorzaken, niet ammoniumsulfaat en ammoniumnitraat.
* NOx en SO2 reageren niet met mekaar tot HNO3 en H2SO4, ze reageren allebei apart met water om die zuren te maken.

Tip: je kan je fouten nog eens uit je tekstje weghalen, net zoals je voordien deed.

zaterdag 29 april 2017 - 08:21
sjoerd63

Sjoerd63

@Sugar
Tsja, als jij het beter weet dan de officiële lezing van de Rijksoverheid, ik vind dat prima.
Ik ga in ieder geval niet met je in discussie.

@De anderen

Bronnen:

http://www.clo.nl/indicatoren/nl0178-vermesting-en-verzuring-oorzaken-en-effecten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen

zaterdag 29 april 2017 - 09:52
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Wat een zure reacties over en weer mannen. meningen kunnen verschillen ...
zaterdag 29 april 2017 - 11:54
sjoerd63

Sjoerd63

@Jaanse tuin project.
Precies, je zou bijna vergeten waar dit topic ook al weer over ging.
Je kunt je afvragen of het werkelijk van belang is om hier te discussiëren over de chemische verbindingen m.b.t. het ontstaan van zure regen m.b.t. mosgroei in een gazon en hoe dit het beste is te bestrijden.

Bezoekers van deze site zijn over het algemeen gewone tuinliefhebbers die op zoek zijn naar praktische oplossingen. Laten we het daar maar bij houden.
zaterdag 29 april 2017 - 12:20
sugar

Sugar

Sjoerd: in die tekst staat het net iets anders verwoord, je hebt de eerste alinea vergeten mee over te nemen.
Vanop het moment dat je die tekst inplakte was het voor mij duidelijk dat je dat tekstje ergens had gekopieerd en geplakt, want de tekst doet eigenlijk niets ter zake. Gewoon ergens een tekstje gezocht waarvan je waarschijnlijk maar de helft snapt, om de rest van je betoog zogezegd wat meer kracht bij te zetten.

Terug on topic: je voegt kalk toe aan gazon omdat gras dan beter en efficiënter zijn voeding uit de bodem kan halen. Mossen groeien even goed op zure als kalkrijke gronden, je geeft gras gewoon een klein voordeel om het mos te verdringen.
Je voegt dus geen kalk toe omdat mossen zure bodems verkiezen.

Ik reageer verder niet meer op dit topic, en ga verder werken in mijn tuin, die erg kalkrijk is en waar toch mos in het gazon groeit.
zaterdag 29 april 2017 - 14:56
Carib

Carib

Zonder chemische achtergrond dacht ik toch al vaker gelezen te hebben dat zure regen niet meer actueel is. Even googlen en vele sites bevestigen dit. Zomaar even een citaat van internet:

"Uit recent onderzoek blijkt dat ook zure regen nu echt definitief verleden tijd is. Het zuurgehalte in de neerslag is in 2016 bijna terug op het niveau van voor de industrialisatie in de jaren dertig van de vorige eeuw."

En ter info: op mijn kalkrijke kleigrond verschijnt iedere winter mos in het gras op de plaatsen waar met de wielen van de zitmaaier in het natte najaar de grond verdicht is. En ieder voorjaar verdwijnt dit weer vanzelf, zonder verticuteren of kalken.
zaterdag 29 april 2017 - 17:44
Dunya

Dunya

Wij hebben hier ook zware kleigrond en een intensieve landbouw van prei, kool, ajuin, selder, aardappel enz. Ik zie dat overal kalk gestrooid wordt op de akkers ieder jaar.
zondag 30 april 2017 - 08:36
Patrikc

Patrikc

Kan best zijn Dunya, maar op die akkers wordt geen gazon geteeld toch...
zondag 30 april 2017 - 09:21
sjoerd63

Sjoerd63

@Sugar
Je bent geweldig, een echte kenner, dat je direct al zag dat ik er geen verstand van had. En er dan toch zoveel energie in willen steken om gelijk te krijgen.
De ene keer zou ik de tekst later aangepast hebben(not!) en dan weer komt het omdat ik het eerste (niet relevante) stukje heb overgeslagen enz. enz.
En nu blijkt dat je geen gelijk had ga je in je tuintje zitten mokken. Pfff wat zijn sommige mensen toch vermoeiend. Maar gelijk heb je, je kunt beter in de tuin gaan zitten op zo'n mooie dag.

@Carib
Het klopt dat het zure regen probleem zo langzamerhand gelukkig tot het verleden behoort. Echter is de bodemgesteldheid vandaag de dag nog niet op datzelfde niveau. Dat herstel duurt langer dan de het niveau van neerslag uit de lucht. Ook dat kun je lezen op het Internet.

Maar genoeg zuur gepraat, ik sluit mijn aandeel in deze discussie hiermee af.
maandag 1 mei 2017 - 03:04
sugar

Sugar

Sjoerd : je herkent dat soort teksten die geschreven zijn om iedereen over zo'n materie in te lichten. Dat is geen stijl die iemand niet zo maar gebruikt op een forum (het is trouwens verre van evident om een complexe materie eenvoudig uit te leggen). En omdat meer dan de helft van de tekst totaal niet ter zake deed, was ik er zeker van dat je hem ergens had geplukt van het web.

En je hebt wel een relevant stukje weggelaten. In het artikel in je link staat eerst een alinea over vermesting, die je hebt weggelaten.

Daarna staat er : "verzuring van bodem of water is een gevolg van de uitstoot (emissie) van de hiervoor al genoemde stoffen plus zwaveldioxide (SO2). Deze stoffen reageren in de atmosfeer met elkaar en worden omgezet in andere stoffen. Stoffen die ontstaan zijn onder andere salpeterzuur (HNO3) en zwavelzuur (H2SO4), welke samen met ammoniak reageren tot ammoniumsulfaten en ammoniumnitraten" .
Aangezien in de alinea over vermesting al over water wordt gesproken, is de tekst wel correct (maar niet perfect). Jouw tekst is fout.

Ik heb gelijk, en besef dat jij gewoon onvoldoende van scheikunde kent om dat te beseffen. dat is voor mij genoeg.
maandag 1 mei 2017 - 17:37
sjoerd63

Tekst aangepast

Sjoerd63

Al weer uit de tuin zie ik.

Tjongejonge, wat zit je je druk te maken. Dat stukje was om in grote lijnen duidelijk te maken hoe het ongeveer zit. Dit is een tuin-site, geen wetenschaps- of scheikunde-site waarin allerlei scheikundige processen moeten worden uitgediept. Dat kan de gemiddelde tuinliefhebber namelijk geen moer schelen, daar zijn andere sites voor.

Door je reacties iedere keer kan ik opmaken dat je zo ontzettend graag wilt laten zien dat je iets van scheikunde weet dat je koste wat het kost je gelijk wilt halen. Zelfs door keer op keer degene af te kraken door te vertellen dat die er geen verstand van heeft, teksten achteraf zou wijzigen enz.

Volgens mij ben je bang geen waardering te krijgen voor jou kennis van zaken of je komt op een andere manier duidelijk iets te kort.

Ik ken geen enkel persoon met een hogere opleiding die zich zo kinderlijk vastbijt in zo'n flut onderwerp, zo enorm in de verdediging schiet en zo graag wil laten zien dat hij verstand van een onderwerp heeft. Daarom heb ik ook mijn twijfels of je daadwerkelijk een hogere opleiding hebt genoten. Je manier van reageren lijkt meer op die van een verwaand kind.

Maar goed beste 'Sugar', voor mij maakt dat geen enkel verschil hoor, wat je opleiding en achtergrond ook is, je blijft voor mij gewoon een mens zoals ieder ander.

Ik wens je dan ook het allermooiste toe en hoop dat je nu weer rustig kunt slapen.
dinsdag 2 mei 2017 - 10:32
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Wat een fijne intrede op het forum Sjoerd63, nog maar in 1 topic actief geweest, en al gegooglede info gedeeld die helaas niet helemaal correct is, een ander forumlid meermaals geschoffeerd, en je woord niet gehouden (discussie afgesloten - niet dus).

Ik denk dat je beter leuk in je tuin blijft.
dinsdag 2 mei 2017 - 11:04
sugar

Sugar

Was me ook al opgevallen, PatrickC, vandaar mijn reactie.
dinsdag 2 mei 2017 - 20:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon