menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bodembedekking; Welke is het best?

Ga naar meest recente reactie

Smurffie

Smurffie

Beste tuinvrienden,

Ondanks diverse pogingen om de kat van de achterburen uit de tuin te houden (en mijn eigen kat, jaja ) zie ik dat ze toch steeds graafactiviteit in de tuin.... Nu wil ik volgend jaar misschien de open ruimtes vullen met bodembedekkers maar voor nu zoek ik een alternatief. Er zijn meerdere soorten bodembedekking, zoals cacaodoppen of boomschors, etc. Wat zouden jullie aanraden en waarom? En is het überhaupt verstandig om te doen?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 24 september 2016 - 12:28
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Zo weinig mogelijk schoffelen en bodembedekkers wil ook iets helpen. Maar dan bedoel ik laagblijvende planten. Alhoewel hier jonge katjes rondlopen die er bovenop poepen. Die weten niet wat een kattenbak is.
zaterdag 24 september 2016 - 13:10
LT

LT

Er bestaan ook korreltjes "kattenschrik". Helpt misschien ook.
zaterdag 24 september 2016 - 13:47
LT
zaterdag 24 september 2016 - 13:48
Smurffie

Smurffie

Bedankt LT en Joukje Ik zie dat de werkzame stof ik kattenschrik lavendelolie is... ondertussen vind ik uitwerpselen direct naast mijn lavendel in de tuin
Als ik bijvoorbeeld een laag boomschors strooi..is dat niet meteen bescherming voor de planten tegen bevriezen van wortels ?
zaterdag 24 september 2016 - 13:57
LT

LT

De buren hebben dit in hun voortuin...Hun poes loopt er altijd gewoon overheen

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 24 september 2016 - 14:14
Smurffie

Smurffie

Zolang ze er alleen over lopen vind ik het geen probleem, als ze maar niet graven opzicht vind ik het ook wel wat mediteraans hebben, zo om de planten heen. Bovenstaande foto is een beetje saai. Jeuken je handen niet om daar iets moois van te maken bij de buren LT?
zaterdag 24 september 2016 - 15:01
LT

LT

De buren zijn vaak weg...Geen interesse voor de tuin
zaterdag 24 september 2016 - 15:36
pplakke

Pplakke

hier durven de katten maar vooral de kippen toch graven in de boomschors.
maar ik heb liever dat de dieren blij en vrij zijn.
split ligt hier ook en daar graven ze niet in.
maar misschien verschilt dat kat per kat .
en ook wat ze ter beschikking hebben als er niets anders is dan split .
gaan ze misschien wel proberen er in te graven.
zaterdag 24 september 2016 - 16:38
c j de k

C j de k

Kattenschrik helpt alleen je beurs leger te maken , de katten lachen er om
zaterdag 24 september 2016 - 21:23
deHaan

DeHaan

iederéén de katten binnen houden, probleem opgelost
zaterdag 24 september 2016 - 23:27
Smurffie

Smurffie

Die van mij blijven netjes in eigen tuin en zijn alleen buiten als wij buiten zijn Maargoed, dat kan ik niet van iedereen verlangen... Ik ga van de week wel eens langs het tuincentrum en kijken wat er allemaal is. Misschien iets multifunctioneel wat ik eerder schreef
zondag 25 september 2016 - 12:38
Dunya

Dunya

Sierschors zoals pin maritime is redelijk grof. Daar houdt hun fluwelen kontje helemaal niet van!
zondag 25 september 2016 - 21:15
leerling

Leerling

Open zandplekjes zijn erg aanlokkelijk voor katten.

Plaatsen waar ik geen kattenuitwerpselen wil vinden (zoals zaaibedden) bescherm ik met snoeihout dat ik vertikaal, vrij dicht bij elkaar, de grond in duw. (Scherpe punten de grond in. Mijn bedoeling is katten te weren, niet ze te verwonden.) Helpt ook tegen grotere vogels.

Je zou ook een paar cm boven de grond een gaas kunnen spannen.

Best is inderdaad om zo snel mogelijk voor begroeiing te zorgen.
maandag 26 september 2016 - 00:58
Dunya

Dunya

Bij het aanplanten ga je toch de jonge plantjes moeten beschermen anders krabben ze het er zo weer uit. Eens een kat een gewoonte heeft is er bijna geen afleren meer aan. Vooral als het de kat van de buren is!
maandag 26 september 2016 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon