menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

"onkruid" tussen grindtegels

Ga naar meest recente reactie

leen3

Leen3

Dag tuinliefhebbers,

Tussen mijn grindtegels groeit onkruid wat lastig te verwijderen is. Ik denk lastiger dan gewone tegels door de kartelrandjes. Nu vind ik het niet eens lelijk als het kort is. Zijn er maaimachines/mogelijkheden het kort te houden met weinig werk (efficiëntie geen luiheid Uiteindelijk wil ik een vloer met flagstones maar moet hier nog een tijd voor sparen. (eerst een nieuwe keuken). Alvast bedank voor de tips.

Groet, Leen

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 26 augustus 2016 - 16:17
leen3

Tekst aangepast

Leen3

Oke nog een mooier stukje tuin. Het is pas mijn eerste tuinjaar hier.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 26 augustus 2016 - 16:20
deHaan

DeHaan

Ga er met een grasmaaier regelmatig overheen
vrijdag 26 augustus 2016 - 17:04
Marei

Marei

Dat is een lastig probleem Leen, in het tuincentrum zijn schrapers te koop waarmee je tamelijk "makkelijk" tussen de voegen van de tegels het onkruid/gras kunt verwijderen. Er zijn er ook met een steel, zodat je niet op de knieën hoeft......
Hier liggen dezelfde grindtegels, dus ik weet waar ik het over heb.......! Alleen bij jou is het een beetje verwaarloosd. Eén keer goed schoonmaken en daarna bij houden.
Of je moet een bosmaaier met draad gebruiken, da's ook een mogelijkheid.......
vrijdag 26 augustus 2016 - 17:06
leen3

Leen3

Die bosmaaier met draad lijkt een goed idee. Een keer goed en dan bijhouden ook maar ik ben er na 1 1/2 jaar wel achter dat ik daar niet geschikt voor ben. Dat mooi vinden als het kort is meen ik trouwens echt, niet alleen efficiëntie. Dank voor de tip.
vrijdag 26 augustus 2016 - 17:27
leen3

Leen3

@DeHaan. Gaat dat goed op zo'n ondergrond?
vrijdag 26 augustus 2016 - 17:34
zuurtje

Zuurtje

slaapkamergeluk, plantje groeit al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren.En waar het niet goed gaat transporteer ik een stukje. Soms wordt het 's winters bruin, maar komt weer terug.
Er heeft nu constant een auto opgestaan, dus alles was weg. En zie transplantatie gelukt
vrijdag 26 augustus 2016 - 17:47
zuurtje
vrijdag 26 augustus 2016 - 17:54
zuurtje

Zuurtje

foto 2

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 26 augustus 2016 - 17:57
leen3

Leen3

@zuurtje. Nu staat er al her en der dit. Is dat hetzelfde? Inderdaad mooi maar nog steeds niet superhandig.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 26 augustus 2016 - 17:59
Marei

Tekst aangepast

Marei

Nee Leen, dit is een vervelend woekerend onkruid: n.l. Oxalis; dit blijft niet tussen de tegels, maar zaait zich ook uit in je tuin en gaat als een speer! Wees daar maar heel voorzichtig mee. Uitroeien zou ik zeggen.....je krijgt het soms mee met planten die je koopt.
@Zuurtje, overigens heb jij dit met 'slaapkamergeluk' wel heel leuk opgelost!
vrijdag 26 augustus 2016 - 18:51
leen3

Leen3

@Marei. Mijn zus zei ook al dat dit slecht was. Het zit door de hele tuin en lijkt me net zo onuitroeibaar als het zevenblad in mijn vorige huisje. Waarom erf ik dit soort dingen van de vorige bewoners? Ik vind dit dan wel mooier dan 7blad maar vast minder smakelijk.
vrijdag 26 augustus 2016 - 19:06
Marei

Marei

Arme Leen.......ik heb echt met je te doen, waarom jij dit soort dingen erft?.......je vasthoudendheid moet zeker op de proef gesteld worden?
Je kunt er wel van af komen, maar je moet er wel telkens weer op tijd bij zijn om het met wortel en tak uit te roeien........de aanhouder wint!
En vooral niet in bloei laten komen........
vrijdag 26 augustus 2016 - 19:55
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Dit slaapkamergeluk verwijder je heel gemakkelijk als een matje, als je een schep(je) er onder steekt.
Oxalis is inderdaad niet geliefd

Ineke
vrijdag 26 augustus 2016 - 20:31
pplakke

Pplakke

ik doe mijn tuinpad ook met de benzine trimmer .
maar doe dat niet elke maand eerder een keer of 4 per jaar.
is eerder om ervoor te zorgen.
dat er geen bulten gras en daarna aarde komt die boven de kasseien ophoopt.
rij er wel met de zit maaier over als ik het gazon maai .
maar dan staat het gras hoger .
en zie meer gras dan kasseien maar geen gif gebruiken heeft nu eenmaal een prijs.



Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 26 augustus 2016 - 21:54
zuurtje

Zuurtje



Ineke
vrijdag 26 augustus 2016 - 22:15
LT

LT

Spuiten met azijn....Is een afbreekbaar middel...
zaterdag 27 augustus 2016 - 09:37
pplakke

Pplakke

spuiten met azijn heeft het zelfde effect als branden na een paar weken staat het er weer.

als je de azijn verdund met water bv. 4,5 liter water + 1,5 liter huishoud azijn 7% .
in een gieter van 6 liter met broes en dat dan snel uitgiet zodat het nat is maar net niet er afloopt.
dan is het onkruid dood omdat de grond in de voeg veel te zuur is.
het stinkt wel een week maar is geen gif azijn.
normaal is azijn verboden als onkruidbestrijder.
maar huishoud azijn word op basis van mais gemaakt .
vreemd dat mais uitgieten verboden is en glyfosaat wat kankerverwekkend is niet.




https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-azijn-zout-of-chloor-gebruiken-tegen-onkruid
zaterdag 27 augustus 2016 - 11:36
deHaan

DeHaan

Leen, dat gaat goed op zo,n ondergrond.
De tegels moeten natuurlijk wel redelijk gelijk liggen.
maandag 29 augustus 2016 - 22:34
leerling

Leerling

@Pplakke
re: je foto
'k Zou willen dat meer mensen zagen wat voor mooi tuinpad je kan maken als je gif achterwegen laat. Zo te lezen nog redelijk onderhoudsarm ook.
'k Zie niet in waarom je je daarvoor verontschuldigd.

@LT en Pplakke
Azijn gebruiken is niet zo'n best idee. Er zijn goede redenen waarom Nederland het verbiedt.
Je helpt er een boel bodemdiertjes (inclusief bijen) het hoekje mee om en verzuurt de grond.
Een aantal mossoorten gaan je wel dankbaar zijn.
En mensen met betontegels gaan helemaal verbijsterd zijn van het resultaat.

@Pplakke
Azijn is geen maïs, en dat weet jij ook wel. Van maïs wordt ook biodiesel gemaakt. Dat wil je ook niet over je grond uitgieten.


dinsdag 30 augustus 2016 - 22:57
pplakke

Pplakke

bij biodiesel word van alles bijgevoegd zo als bv.Kaliumhydroxide .
dat valt totaal niet te vergelijken met natuurazijn wat al duizenden jaren bestaat.
hier is een link van The University of Maryland

en dit staat er bij azijn pros .

Acetic acid products break down quickly in the environment .

https://extension.umd.edu/sites/default/files/_docs/programs/ipmnet/Vinegar-AnAlternativeToGlyphosate-UMD-Smith-Fiola-and-Gill.pdf

op pagina 5 staat zelfs een hoop merken die dat verkopen in america .


woensdag 31 augustus 2016 - 15:46
Carib

Tekst aangepast

Carib

Interessant artikel. Vooral de lijst met nadelen van azijn is opvallend lang, meer dan twee keer zo lang als de lijst met voordelen. Voor de liefhebbers van dit middel ook interessant dat het volgens dit artikel bij voorkeur in een 20%variant gebruikt moet worden voor het beste effect op volwassen onkruid. Als je weet dat schoonmaakazijn hier meestal rond de 10% zit en vaak ook nog verdund gebruikt wordt, is dat dus vrijwel zinloos.
woensdag 31 augustus 2016 - 20:31
pplakke

Pplakke

het belangrijkste is dat het afbreekt.
en niet in het grondwater terechtkomt zo als glyfosaat .
het werkt zeer goed als je de manier doet.
zo als ik in een eerdere post hier beschrijf verdund met de gieter.
en dan bedoel ik alles is echt dood.
niet zo als met sproeien met azijn of branden dat het er een week later opnieuw staat.
op aarde hak ik sowieso dit is enkel ter onderhoud van voegen.
omdat het haalbaar moet blijven .
aan de straat kant durf ik geen voegen met gras bezaaien .
omdat niemand dat doet in de buurt.
en omdat bijna iedereen dat als verwaarlozing gaat aanziet.
ik hoop nog steeds dat er volgend jaar een verbod komt op glyfosaat.
en dan als iedereen zijn klinkers vol onkruid gaan beginnen komen.
dan kan ik van voor ook traag groeiend gras in de voegen en het split zaaien.
maar het hangt dus volledig af van wat de overheid beslist daar heb ik niets in te brengen.



wel moet ik nog zeggen schoonmaak azijn is iets anders.
dat word op een andere manier nagemaakt dan voedingsazijn omdat het goedkoper is.
het grootste nadeel is misschien wel zo als leerling zegt dat beton verkleurt er door.
en ook voor diertjes in de voegen betekent het de dood.
maar dat heb je met glyfosaat ook net als met kokend water of branden.
donderdag 1 september 2016 - 15:40
leerling

Leerling

Verhitten (met een gasbrander of elektrisch) maakt het bodemleven niet kapot.
Kokend water zal wel het bodemleven in het bovenste laagje op de plaats waar je het uitgiet doden.

Azijn gaat uiteindelijk je bodem zodanig verzuren dat die gewoon kapot is.

Verder is verkleuring op kalkhoudend gesteente wel het laatste van je zorgen.

Misschien toch eens beter die nadelen nalezen.

En het is niet omdat iets afbreekbaar is, dat het geen kwaad kan. Glyfosaat breekt ook af als je lang genoeg wacht.
donderdag 1 september 2016 - 19:12
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

er staat duidelijk dat het quickly dus snel afbreekt .
er is dus totaal geen spraken dat je bodem langdurig zuur maakt.
het is wel een studie van The University of Maryland .
als je al geen universiteit van het rijkste land ter wereld zou mogen geloven zou het erg zijn.




stel dat het toch niet zo snel zou afbreken zo als je zegt.
wat dan met dingen als rolmops ik vind hier een recept.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/151793-de-rolmops-ontstaan-en-bereiding.html

staat in een halve liter azijn toevoegen .

wat gebeurt er al jaren met die azijn als de rolmops op is .
die word in de pompbak gekapt bokaal naar de glasbak.
en waar loopt die pombak in uit meestal in vlaanderen juist in de beek.
de azijn die je op eet gaat ook via de urine wc naar de beek.
ik heb nog nooit gehoord dat je die azijn naar het containerpark moet brengen .

en dat is dan nog maar enkel die van rolmops.
op de volgende link staan tips als kuisen ermee die overschot gaat ook in de pompbak.


http://voedzo.nl/praktische-tips/wat-kun-je-allemaal-doen-met-azijn-25-tips/


uiteindelijk is het een en en verhaal.
je kan niet zeggen onkruid mag je geen azijn voor gebruiken.
maar wel voor rolmops en kuisen die zelfs rechtstreeks in de beek gaan van uit huis.



nu las ik per toeval dat amazon duitsland zich ook op nederlandstaligen gaat richten.
en wat vind ik daar nu op vaten van 10 liter met 60% gehalte azijn.
en dat speciaal tegen onkruid duitsland is de eu .
als het daar goedgekeurd is zal het hier ook wel mogen .

https://www.amazon.de/20Liter-2x10Liter-ca-Essigs%C3%A4ure-versandkostenfrei/dp/B01GEUTH62/ref=sr_1_2?s=garden&ie=UTF8&qid=1472769898&sr=1-2&keywords=Essigs%C3%A4ure
donderdag 1 september 2016 - 21:30
satomi

Satomi

Kokend water helpt op de stoep redelijk goed tegen klaverzuring als je dat een paar keer per week doet. Ik loop 's morgens met het overblijfsel van het theewater naar buiten om ze te 'verrassen'.
maandag 12 september 2016 - 16:28
Carib

Carib

Verassen is hier ook een passend woord
Wij doen dat hier ook voor eventuele onkruiden net naast de keukendeur en werkt uitstekend. Werkt overigens ook goed op een pot met grond vol taxuskeverlarven. Die overleefden deze 'verassende' behandeling ook niet.
dinsdag 13 september 2016 - 16:05
Liesette77

Liesette77

Misschien volgende keer gewoon kiezen voor waterdoorlatende klinkers? Zorgt voor heel wat minder onkruid.
dinsdag 20 september 2016 - 10:49
leen3

Leen3

@Liesette. Deze tegels waren de keuze van de vorige bewoners. wanneer de portemonnee het toelaat komen er flagstones. (eerst een andere keuken) Tenzij er iemand hier heel goede argumenten tegen die dingen heeft. Het lijkt mij dat er niets door zo'n dichte vloer heen komt.
maandag 17 oktober 2016 - 16:36
tuintechniekwinsum

Tuintechniekwinsum

Hallo,

Als u een bosmaaier in huis heeft is de makkelijkste oplossing misschien wel om een onkruidborstel aan te schaffen die er op kunt bevestigen.

Hier een filmpje van een onkruidborstel op een bosmaaier:
https://www.youtube.com/watch?v=jwj_vrAYN4k

En hier de onkruidborstel die is gebruikt in de video:
https://www.tuintechniekwinsum.nl/shop/onderdelen/bosmaaier-accessoires/onkruidborstel-150mm-voor-bosmaaier-universeel/

Hier kunt u lezen of uw bosmaaier geschikt is voor gebruik met een onkruidborstel:
https://www.tuintechniekwinsum.nl/onkruidborstel-op-bosmaaier/

Ik hoop dat u er wat aan heeft!
donderdag 20 oktober 2016 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon