menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in het gazon

Ga naar meest recente reactie

claastim

Claastim

Vorig jaar in september hebben wij gras gezaaid.

Begin dit jaar hebben we de zuurtegraad gecontroleerd en dan nog kalk bijgegeven zodat de zuurtegraad rond 6.5PH is.

Nu heb ik toch wel redelijk veel onkruid in het gazon, ik denk dat het kruipende boterbloem is.

Oppervlakte is ongeveer 600m² , heb deze al 1 x volledig met de hand geharkt en wel wat kruiwagens uit gehaald maar er staat nog zeker dezelfde hoeveelheid op.

Is het misschien mogelijk om dit in september met een verticuteermachine te doen , ik wil zowieso gras bij inzaaien omdat het nog te dun staat ook. ( Dun gras geeft ook meer kans aan onkruiden)

Hoe kan ik dit het best aanpakken? Hoe krijg ik dit onkruid het beste weg?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 augustus 2016 - 09:26
jdcoster

Jdcoster

Mijn bedenkingen:
Ik zie nergens boterbloemen, wel klaver.
Ik lees niets over een tweemalige bemesting van het gras in de lente en in de zomer, wat zou maken dat het gras een dichte mat vormt.
Is het geen utopie, of op zijn minst toch ver gezocht om op een oppervlakte van 600 m2, enkel gras te willen zonder ook maar enige andere soort planten? Dreigt u geen slaaf te worden van dat gazon zonder dat dit nodig is.
vrijdag 26 augustus 2016 - 09:44
claastim

Claastim

Ik bemest het zowel in het voorjaar als in het najaar.

Dat er onkruid in het gras staat vindt ik zeker niet erg maar dit is geen gras meer maar onkruid.

Als ik er met de hark doorga krijg ik niet anders als deze klaver uit.

Ik zou liever nu zoveel mogelijk klaver eruit hebben om dan het gras bij te zaaien en dan zal er ook minder onkruid inkomen.

Voor een idee te geven, op 600m² heb ik 17 kruiwagens van deze klaver weggehaald door 1x te harken en dat vindt ik geen gazon meer.
vrijdag 26 augustus 2016 - 10:09
pplakke

Pplakke

kan het niet zijn dat er klaver zaad bij je graszaad mengeling zat.
want dat bestaat en het idee er achter is.
dat het zorgt voor stikstof en ziet ook groener als het lang droog is.

want 17 kruiwagens klaver is wel heel veel en heel eentonig onkruid op een nieuwe gazon
meestal groeit klaver in een nieuw gazon uit enkele plantjes die steeds verder uitbreiden.
vrijdag 26 augustus 2016 - 14:04
Dunya

Dunya

Als je twee keer bemest met een goed product heb je normaal weinig klaver en mos. Maar er komt toch wel een beetje onkruid dat is niet te vermijden.
Toen ik het gazon erfde was er maat 30% gras en door goed te bemesten met meststof anti mos inbegrepen heb ik nu ongeveer 90% grasmat.
vrijdag 26 augustus 2016 - 14:19
jdcoster

Jdcoster

Zo zijn er veel verschillende meningen over hoe een open ruimte in een tuin best wordt opgevuld.

https://www.natuurpunt.be/pagina/hoe-krijg-je-een-waardevol-gazon
vrijdag 26 augustus 2016 - 14:32
claastim

Claastim

Dit is de verhouding van het gras :
45% Engels raaigras Dickens 1/Conrad 1/Esquire
15% Veldbeemdgras Miracle/Evora
10% Gewoon roodzwenkgras Trophy/Casanova
10% Roodzwenkgras met fijne uitlopers Smirna/Samanta
20% Roodzwenkgras met forse uitlopers Rossinante/Corail

Ik heb toch met goede producten bemest en vindt het ook niet erg om met wat onkruid in de gazon te zitten maar dit is te veel.

Zou dit door te verticuteren ook eruit gehaald kunnen worden want met "de hand" is het toch wel veel werk.
vrijdag 26 augustus 2016 - 14:45
Dunya

Dunya

Ja bij natuurpunt maken ze er natuurlijk een wildernis van maar in een woonwijk gaat dat niet. Dan gaan de buren lelijk kijken als je de tuin niet verzorgd.
zaterdag 27 augustus 2016 - 08:19
leerling

Leerling

@Claastim
Niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien helpt het wel om de oorzaak van al die klaver te vinden: wat was de toestand van de bodem voor je zaaide?

Best is om eerst de bodem zoveel mogelijk onkruidvrij te maken. Dan een paar weken wachten. Het nieuwe onkruid verwijderen. Als het veel is, het proces nog een paar keer herhalen en dan pas zaaien.
dinsdag 30 augustus 2016 - 23:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon