menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een zandduin in je tuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Stephane

Tekst aangepast

Stephane

Ik wil in mijn gazon een duin van zand en duingras aanleggen (0,5 m - 0,75 m hoog).
Voorstel werkwijze: vorm van de duin eerst in aarde, daarboven komt laag zand en duinachtig gras (Panicum Heavy Metal of een Pennisetum met wortels in de aarde).
Maar hoe fixeer ik het zand (of iets dat er op lijkt) zodat het niet zal wegspoelen door regen en wind?
donderdag 26 april 2007 - 05:44
Wimmm

Wimmm

Is er na vijf jaar nog niemand op een idee gekomen? Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag... Thx!
vrijdag 1 juni 2012 - 21:09
pplakke

Pplakke

dat zand vliegt toch weg als het droog is en wind.
dus ik denk dat je dan last krijgt met je buur tenzij daar het zandmannetje woont.
enige oplosing is dus nat houden maar zand droogt heel snel en het regent niet zo veel.
dus is elke dag natsproeien enige oplosing denk ik.
zondag 3 juni 2012 - 05:13
Wimmm

Wimmm

Bedank voor je reactie. Ja misschien heb je wel gelijk, ik vind het moeilijk inschatten wat dat zand gaat doen. Zo'n duintje is een relatief kleine hoeveelheid zand dus ik denk dat het mss nog kan meevallen, maar 't is alleszins iets om rekening mee te houden.
zondag 3 juni 2012 - 10:24
Tuinman65

Tuinman65

Waarom zou je dat laagje zand gebruiken? Daar zie je na een tijdje toch niks meer van als het er tenminste nog ligt en niet is weggespoeld of gevlogen.
De grassen hier boven genoemd groeien ook in normale grond, zelfs nog beter.
Wil je echt een duingras, neem dan Leymus arenarius (vroeger Elymus).
Woekert wel verschrikkelijk hard, dus opsluiten in een wortelbegrenzer.

Leo
zondag 3 juni 2012 - 11:41
tijs&isabelle

Tijs&isabelle

Beste Stephane, omdat wij voor onze tuin op zoek zijn naar hetzelfde onderwerp, namelijk "hoe een duin aanleggen" kwam ik bij u terecht. Heeft u deze duin intussen gerealiseerd? Hoe ben je dan tewerk gegaan? Zou u dit nu anders aanpakken?

Benieuwd naar uw reactie,

Tijs&Isabelle
donderdag 27 december 2018 - 15:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon