menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Betoniet onder gras bij nieuwe aanleg, verdwijnt dat terug?

Ga naar meest recente reactie

Majans

Majans

Hallo, een vraagje. 4 jaar geleden werd onze tuin heraangelegd. De bovenste meter of zo is droge zandgrond, waardoor het gras steeds verdorde, wanneer het eens een week of zo niet regende. Onder de snel uitdrogende zandgrondlaag, vind je wel een leemlaag.

We hebben veel gras weggedaan om die reden. Maar er rest toch nog een stuk, waar dan betoniet onder gemengd werd, om het water beter vast te houden in die bovenste laag. En...wij hadden het meest prachtige groene gras van de hele buurt

Maar, mijn vraag nu, na 4 jaar, zou het kunnen dat het betoniet wegspoelt?

groetjes ! Marleen
zondag 17 juli 2016 - 13:05
jdcoster

Jdcoster

Uitspoelen of verdwijnen doet beNtoniet wel niet. Als uw gras nu wat minder groen is zal het wellicht een lichte bemesting nodig hebben.
Ik heb ook al eens een stukje gras voorzien van en Bentoniet en ook Terracotem (gelkorrels). Dat werkte ook zeer goed in droge periodes. Op die plaats sterft het gras in erg droge periodes nooit meer af.
zondag 17 juli 2016 - 17:11
molleke32

Molleke32

ik heb dat hier ook vorig jaar onder mijn borders gemengd mits ik ook zandgrond heb, dat is ook volledig weg.. heeft dat zin om dat er terug over te strooien en eronder te schuppen? of totaal geen nut? in het najaar ga ik mulchen met compost...
dinsdag 19 juli 2016 - 10:36
Carib

Carib

Als je een kat hebt zou je ook geld kunnen besparen. Veel kattenbakkorrels bestaan bijna volledig uit bentoniet. Twee vliegen in een klap.
dinsdag 19 juli 2016 - 13:30
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

ik heb dat hier ook vorig jaar onder mijn borders gemengd mits ik ook zandgrond heb, dat is ook volledig weg.. heeft dat zin om dat er terug over te strooien en eronder te schuppen? of totaal geen nut? in het najaar ga ik mulchen met compost...


een beetje relativeren is op zijn plaats, de hoeveelheid bentoniet die je gaat toevoegen, is onbetekenend vergeleken met de hoeveelheid grond in je tuin...

Hou het maar bij die compost.
dinsdag 19 juli 2016 - 13:53
leerling

Leerling

@Jdcoster
Niet zeker of ik dan goed bezig ben. 't Is hier heel droge zandgrond (hoogste punt van de straat). Planten die hier al staan probeer ik wat te helpen door er rond zo goed en zo kwaad mogelijk wat bentoniet in te werken.
Maar heeft dat zin? Als ik jouw reactie goed begrijp blijft bentoniet zitten in de laag waar je hem aanbrengt.
(Nieuwe aanplant krijgt een mengeling van aarde, compost en bentoniet, dus dat zou wel goed moeten zitten.)

@Carib
Wist ik niet. We hebben plantaardige kattenbakkorrels en, na het verwijderen van de poep, gebruiken we die als mulch of gaat die de compostbak in.
Zijn zo'n betoniet kattenbakkorrels zuiver genoeg om in de tuin te gebruiken?

@Molleke32
Volgens de verpakking op de eerste doos bentonietpoeder die ik ooit gekocht heb, kan je dat door je compost mengen. Compostpieren zouden er dol op zijn.
Maar, in het verlengde van de vraag hierboven, als dat inert materiaal is dat niet in de bodem doordringt, doet dat dan aan de oppervlakte dan niet meer kwaad dan goed?
vrijdag 22 juli 2016 - 00:28
Dvr001

Dvr001

Hoeveel bentoniet heb je gebruikt per m2 en hoe diep ingewerkt?
vrijdag 23 juni 2017 - 23:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon