menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Natuurlijk vijver aanleggen?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Laatst liep ik in een bos en kwam er een prachtige natuurlijke vijver/poel tegen waar het vol zat van het leven. Libellen, kikkers, salamanders,... was echt heel mooi! Is het eigenlijk mogelijk om zo'n dergelijke vijver/poel ook in eigen tuin aan te leggen? Of is dit iets dat absoluut niet mogelijk is? Niet dat ik het direct van plan ben, maar je weet nooit... Hoe zou je zoiets het best aanpakken?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
maandag 27 juni 2016 - 10:27
Polplastron

Polplastron

Je kan een zo natuurlijk mogelijke vijver aanleggen en dat kan op heel veel manieren.

Vijvers worden tegenwoordig meestal met folie aangelegd: de beste keuze hierin is speciaal voor vijvers geschikte EPDM-folie. Hiermee kan je eender welke vorm en bijna elke afmeting van vijver creëren.

Een goede diepte voor zo'n vijver voor dieren is ongeveer een meter in het midden, maar aan de randen moeten verschillende zones zijn die minder diep zijn bijv. 60 cm, 40cm en liefst een schuine rand. Leg de rand van je vijver echter wel loodrecht d.m.v. bijvoorbeeld ecolatten waar je de folie overplooit. De schuine rand maak je vervolgens makkelijk d.m.v. grind.

Qua beplanting kan je heel gevarieerd gaan. Zorg voor planten met drijvende bladeren, ondergedoken (zuurstof-)planten en planten die met hun stengels een stuk boven het water uit zullen steken. Je hoeft je niet te beperken tot inheemse planten (al kan dat natuurlijk interessant zijn voor bepaalde dieren). In mijn ecologische vijver groeien Thalia dealbata, Pontederia cordata en andere uitheemse planten; libellenlarven gebruiken ze graag om uit het water te kruipen om te ontpoppen en volwassen libellen gebruiken ze graag als uitvalsbasis voor de jacht.

In een ecologische vijver waar je graag libellen(-larven), salamanders e.d. zou zien, zijn vissen minder aangewezen. Veel vissen lusten graag larven van allerlei diersoorten en maken de vijver hierdoor minder interessant. Een vraag die ik dan vaak krijg is of ik dan geen massa's muggenlarven heb, maar daar maken de bootsmannetjes en libellenlarven gauw komaf mee hoor met als gevolg dat ik eigenlijk dit jaar nog géén muggenlarve gezien heb!
maandag 27 juni 2016 - 15:34
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Op de uitgesproken zandgrond van Snellegem, moet een natuurlijke vijver al heel groot en heel diep zijn om zijn water te behouden. Denk maar aan de visvijver bij de molen van Snellegem ... .
Een folievijver is inderdaad DE oplossing en deze kan inderdaad ook een natuurlijk natuurlijk uitzicht krijgen, dat heb ik aan veel mensen tijdens onze open tuindagen kunnen bewijzen en ook uitleggen.

Zondag a.s. is de tuin, waar deze vijver ligt, opengesteld in Assebroek. Als je de fijne knepen wil leren, zend me dan een PM. Dan spreken we daar af.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 juni 2016 - 15:50
Roeliee

Roeliee

Bedankt beiden voor de tips en advies! Hoe groot maak je dergelijke vijver minimaal zodat er ergens een eigen mini-ecosysteem kan ontstaan? En welke bijkomende werken vergt zo'n vijver? Moest ik het ooit aanleggen, dan zou het niet in de zandgrond van Snellegem zijn We verhuizen ergens volgend jaar naar de streek van Wetteren-Zottegem. Daar zou het meer een leemgrond moeten zijn is me wijsgemaakt...

Zondag moet ik trouwens werken Jdcoster... maar toch bedankt voor het aanbod!

Groetjes
Roeliee
maandag 27 juni 2016 - 17:00
Polplastron

Polplastron

Mijn vijver is 3m x 3m met een diepste punt van 1m. Deze voldoet blijkbaar erg goed; hij ligt er nog maar sinds vorig jaar en de verscheidenheid aan waterdieren is enorm met dit voorjaar zelfs al salamanderjongen!

Leg je vijver in elk geval op een plek waar de dieren wat beschutting vinden; heel wat amfibieën kruipen wel eens uit de vijver en zijn dan kwetsbaar voor predatoren.

De meeste planten en dieren houden wel van wat zon, maar op het heetst van de dag ligt je vijver best toch ook gedeeltelijk in schaduw; anders wordt het zo een kwekerij van draadalgen.

Deze laatste kan je echter wel enigszins beperken in hun groei door planten met drijvende bladeren zoals waterlelies, Kaapse waterlelie, etc. aan te planten. Overigens zijn algen erg onsierlijk, maar mijn ervaring hier is dat heel wat diertjes er een schuilplaats in vinden en vermoedelijk ook voedsel!

Groeten,

Pol
maandag 27 juni 2016 - 21:33
Roeliee

Roeliee

Bedankt Pol! Wie weet ooit in de toekomst ligt er zo'n klein paradijs in onze tuin Mijn plan is eigenlijk om op het einde van onze lange tuin een kleine "wildernis" aan te leggen: een wilde bloemenweide, fruitbomen, dood hout, insectenhotels, een vijvertje,... Moet wel mooi zijn om zo een stukje wilde natuur in je eigen tuin te hebben!

Komen die salamanders en kikkers dan eigenlijk vanzelf in die vijver? Of plaats je er over uit naburige vijver?

Moest het er ooit van komen, laat ik het jullie zeker weten! Met bijhorende foto's natuurlijk

Groetjes
Roeliee
dinsdag 28 juni 2016 - 09:53
jdcoster

Jdcoster

Op andere dagen kunnen we ook hier in Loppem afspreken, dat is voor mij geen enkel probleem. Het is aan jou ... .
Over het aanleggen van vijvers en van natuurlijke tuinen zijn er al hele boeken geschreven. Moeilijk uit te leggen in een paar lijntjes op een forum, vandaar .... .
dinsdag 28 juni 2016 - 11:54
Polplastron

Polplastron

Over het aanleggen van vijvers en van natuurlijke tuinen zijn er al hele boeken geschreven. Moeilijk uit te leggen in een paar lijntjes op een forum, vandaar .... .


Inderdaad ...
dinsdag 28 juni 2016 - 12:57
Roeliee

Roeliee

Als ik ooit in die fase kom, dan neem ik zeker contact op met je jdcoster! Welke boeken hier rond zijn trouwens aan te raden dan?

dinsdag 28 juni 2016 - 22:41
jdcoster

Jdcoster

Ada Hofman schreef er een paar en beschrijft daarin ook een methode om met natuursteenbrokken de randen af te werken. De beste methode volgens mij.
woensdag 29 juni 2016 - 11:55
Polplastron

Polplastron

Die natuursteenbrokken vind ik niet altijd even mooi uitkomen (Dit hangt natuurlijk mee af van de stijl van je tuin).

Zelf heb ik met ecolatten een rand gemaakt (die volledig waterpas ligt) en hierover de folie geplooid. Hierdoor is het randje slechts een paar mm dik wat goed te verbergen is mits beplanting of in mijn geval grind dat tot tegen de rand gestort is en schuin afloopt: op deze manier kunnen dieren goed in en uit het water geraken.

Het voordeel van de ecolatten is dat de kans op lekken door het verzakken van folie minimaal is.

Een combinatie van latten en daartegen natuursteen is natuurlijk ook een optie.

Overigens heb ik mijn vijver tot tegen het terras aangelegd; om er echter voor te zorgen dat er geen poetsmiddel in de vijver komt ligt de vijver iets hoger. Om dit mooi af te werken heb ik zelf een rand in hypertufa gegoten en dat ziet er best goed uit (al zitten er hier en daar wat foutjes in de uitvoering).

Als het weer het een van de dagen toelaat (en ik van mijn kinderen een beetje tijd krijg) zal ik een foto nemen en hier posten.

Groeten,

Pol
donderdag 30 juni 2016 - 09:32
jdcoster

Jdcoster

Jaaa Pol, de meeste tuinaanleggers doen het inderdaad ook op die manier maaar ... . Ik zie vaak vijvers waarvan er, na een droge periode, al wat water verdampt is en die dan een folierandje laten zien en in geval van een meer schuin aflopende rand, een foliestrandje ... .
Wanneer de natuurstenen reeds van op een diepte van minimum 20 cm van in het water worden gestapeld, ziet men nog steeds geen folie, ook al zakt het water met 20 cm.
Niet iedere tuinier heeft de discipline om de vijver steeds mooi op peil te houden namelijk.
Die stenen geraken op termijn ook begroeid met algen, mossen en oeverplantjes zodat ze zelfs nauwelijks nog opvallen zoals op mijn foto.
Ik plaats ook de stenen wanneer de vijver al gevuld is. Dan heb ik zelfs geen waterpas nodig, het water dient als waterpas.
Als je de folie achter de stenen op een diepte van 20 cm, nog een eindje door trekt, weer omhoog plooit en die ruimte met aarde opvult, heb je ook een prima moeraszone voor natte oeverplanten.
Ik zorg ook altijd dat er regenwater van een dak kan in lopen, dat spaart al heel veel werk en water voor het bijvullen van de vijvers, zeker in zomers zoals we er nu een hebben.
En zo zijn we hier toch cursus aan het geven hé.
donderdag 30 juni 2016 - 11:37
jdcoster

Jdcoster

Nog een voorbeeldje:

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 30 juni 2016 - 11:51
Polplastron

Polplastron

De folie is bij mij ook niet zichtbaar hoor (tenzij tegen het terras omdat ik mijn hypertufa een beetje fout gegoten heb daar) omdat ik grind schuin omhoog heb laten lopen tot tegen de rand; eigenlijk doe ik dus met grind hetzelfde als wat jij doet met natuursteen alleen vind ik het resultaat met grind iets zachter als de vijver niet volledig door planten omringd is.
In jouw groene wildernis (in de allermooiste betekenis van het woord!!! ) is natuursteen iets wat opgenomen wordt in de beplanting. Bij mij echter ligt de vijver in het gazon en zouden zo'n stenen een element op zich worden.
Overigens heb ik het grind gemengd: fijne kiezel, grover grind en daarbij een aantal zakken grote keien.

En inderdaad ... nu zijn we toch cursus aan het geven ... en ik heb dan nog wel verlof!

Groeten,

Pol
donderdag 30 juni 2016 - 18:42
Roeliee

Roeliee

Ik vind het niet erg dat jullie toch al ietwat een cursus geven Kan ik dit ook al wat doornemen, want het is eigenlijk zeer interessant! Bedankt alvast! Nu ik weet wat allemaal mogelijk is, zal ik het even in de koelkast steken... eerst onze bouwplannen laten uitvoeren, dan kunnen we met de tuin aan de slag

Bedankt Pol en Jdcoster!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 5 juli 2016 - 08:23
leerling

Leerling

Nog een kleine, praktische bedenking.
Een vriend heeft een vijver in zijn tuin. Elk voorjaar probeert hij wanhopig de kikkers die het daar wel fijn vinden weg te vangen, omdat hij niet kan slapen van hun gekwaak. ('t Is gelukkig een groene jongen die de gevangen kikkers terug uitzet aan een vijver in een natuurgebied.)

Ik heb me laten wijsmaken dat Keizer Karel een stel mensen in dienst had om met stokken op het water in de slotgracht te slaan in de hoop zo kikkers het zwijgen op te leggen.

Hier ligt er een poel op een kleine 100 m van ons huis. Ik vind de kikkerconcerten rustgevend, maar die zijn dan wel al gedempt door de afstand.
zondag 10 juli 2016 - 00:47
Polplastron

Polplastron

Elk voorjaar probeert hij wanhopig de kikkers die het daar wel fijn vinden weg te vangen, omdat hij niet kan slapen van hun gekwaak. ('t Is gelukkig een groene jongen die de gevangen kikkers terug uitzet aan een vijver in een natuurgebied.)


Hierover zijn al ettelijke discussies gevoerd op verschillende fora.
In principe denk ik echter dat je er vanuit moet gaan dat er een kans is dat er op enig bepaald moment kikkers in je vijver kunnen komen als je er een aanlegt. Wil je dus géén kikkers, dan leg je best geen vijver aan of zorg je dat je vijver verhoogt aangelegd wordt zodat kikkers en andere amfibieën er niet in of uit kunnen.

Een "groene jongen" die kikkers vangt en uitzet in een natuurgebied vind ik eerlijk gezegd nogal een contradictie. Wie enigszins ecologisch en diervriendelijk wil tuinieren laat dieren zoveel mogelijk op de plek waar ze zitten. Zeulen met amfibieën (of andere dieren) zorgt voor nodeloze stress en kan de dieren verzwakken. Verder is het ook zo dat het uitzetten van dieren in andere omgevingen kan zorgen voor verspreiding van ziektes. Voor natuuronderzoekers geldt nu al dat ze maatregelen moeten treffen als ze gebieden met amfibieën betreden en vervolgens naar een ander gebied gaan om onderzoek te doen.

Hiermee wil ik echter niet oordelen over je vriend of met het vingertje wijzen; ik vrees echter dat mensen maar al te vaak te weinig stil staan bij de gevolgen van hun handelingen m.b.t. andere levende wezens.

Groeten,

Pol
maandag 11 juli 2016 - 11:47
Roeliee

Roeliee

Ik vind het trouwens heerlijk om het gekwaak te horen, puur natuur De vijver zou normaal, als hij er komt, ook niet direct aan het huis liggen. We hebben een redelijk diepe tuin, en zou meer op het einde liggen. Dus zo'n groot probleem zou dat ook niet zijn!
maandag 11 juli 2016 - 12:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon