menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin op zandgrond kan dat?

Ga naar meest recente reactie

Vinnyolsen

Tekst aangepast

Vinnyolsen

Hallo allemaal,

Via de bekende zoekmachine ben ik op dit forum terecht gekomen, aangezien ik mijn vraag niet kon vinden tussen de rest van de forum berichten plaats ik er dus zelf maar even 1.
Mijn vraag luidt: is het mogelijk een tuin te maken op zandgrond?
Voorheen hadden wij dit stuk grond als paardenbak, deze is inmiddels verplaatst naar een ander stuk op het erf ivm herinrichting van ons erf.
Nu is er in het zand wel wat paardenmest aanwezig, maar verder is het gewoon zand.
Zijn er planten en struiken die hierop prima kunnen groeien? Of zullen we het zand aan moeten mengen met bijv koeien mest en compost? Voor er ook maar iets op gaat groeien?
Het probleem is een beetje dat het weg halen van het zand en aanvullen met tuinaarde een hele dure hobby gaat worden.
Er is verder nog geen ontwerp voor de toekomstige tuin dus alles is nog mogelijk.
We zouden er wel graag wat gras in willen hebben.

Graag hoor ik van jullie,

Groet en alvast bedankt v.olsen

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 juni 2016 - 19:34
Tuinprins

Tuinprins

"Zandgrond" zegt op zich niet zoveel ... Ik tuinier op zandgrond maar die is zwart van kleur en humusrijk.

De bijgevoegde foto maakt ook niet zo veel duidelijk. In een paardenbak ligt vaak gele grond i.v.m. met drainage. Jouw "zand" lijkt op een mengeling van zwarte en gele grond. Als dat zo is dan zul je rijkelijk compost moeten toevoegen aleer je dit stuk grond wilt omtoveren tot tuin.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 juni 2016 - 05:45
Carib

Carib

We hebben een stuk tuin, dat vroeger een paardenbak was, als tuin ingericht. Voor de paardenbak was er een laag grof zand opgebracht, die echter met de ondergrond vermengd was geraakt en niet al te dik was, ik schat 10 cm. We hebben er voor gekozen dit zand te laten ploegen en mengen met de ondergrond van rivierklei. Er ligt nu gras met een aantal bomen en deels border. In principe groeit alles goed, maar het blijft een droogtegevoelig stuk tuin. Als de ondergrond geen klei was geweest, zou ik er zeker voor gekozen hebben het zand af te voeren.
vrijdag 24 juni 2016 - 13:40
leerling

Leerling

Tuinieren op zandgrond kan prima. Er zijn zelfs groenten die je best teelt in zandgrond (zoals asperges) en die een hekel hebben aan mest (zoals bonen).
Er zijn massa's sierplanten die zandgrond verkiezen en bloemenweides doen het meestal best op niet-verrijkte grond.

Zandgrond heeft voordelen en nadelen.
voordelen:
- gemakkelijker te bewerken
- warmt rapper op in het voorjaar
- gemakkelijker te wieden (vind ik)

nadelen:
- water dringt er snel door, dus is het dikwijls droge grond (tenzij laag gelegen t.o.v. het grondwater)
- met het water spoelen ook mineralen weg

De tuin van mijn moeder is zandgrond. Mijn vader heeft het gedeelte dat gebruikt wordt als groententuin ruim 50 jaar verzorgd door er om de paar jaar stalmest op te doen (van paarden en kippen) en elk jaar te composteren. Die tuin is een droom. Ik kan me geen groenten herinneren die het daar niet naar hun hadden.

Wij zijn een paar jaar geleden verhuisd van leemgrond naar zandgrond en dat was best wennen. We zitten op het hoogste punt van de straat en de grond is hier droog. Wanneer ik nieuwe struiken plant meng ik flink wat compost en dikwijls ook wat bentoniet door de aarde. Aan de voet van struiken, bomen, hagen strooien we het kattenzand en grasmaaisel uit. (Het kattenzand is een organisch materiaal. We scheppen er wel eerst de vaste uitwerpselen uit.) Dat brengt extra voeding in de bodem, onderdrukt het onkruid en houdt verdamping tegen, terwijl de regen toch vlot de grond in kan.

In de bijlage van http://www.provincieantwerpen.be/content/dam/provant/dlm/dmn/natuur-en-landschap/biodiversiteit/tips-voor-je-tuin/Tuin-Wijzer_tg_tcm7-174870.pdf vind je per gronsoort en standplaats een opsomming van planten die het daar goed doen. Misschien helpt dat je mee op weg?
vrijdag 24 juni 2016 - 21:57
Vinnyolsen

Vinnyolsen

Kijk daar kan ik wat mee super! Ik ga me eens verdiepen in de link.
Nu eerst weekend
zaterdag 25 juni 2016 - 14:36
Carib

Carib

Let er wel op dat waar over tuinieren op zandgrond wordt gesproken de normale, natuurlijke tuinzandgrond wordt bedoeld. Ik had de indruk, ook gezien de foto, dat het hier om speciaal voor de paardenbak opgebracht zand betrof en dat is totaal niet vergelijkbaar met zandgrond in de tuin. Dat is veel grover en nog veel waterdoorlatender dan tuinzandgrond.
zaterdag 25 juni 2016 - 14:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik ben het helemaal met Carib eens. De grond op de foto lijkt mij niet gewone tuinzandgrond maar super drainerende (zand)grond die je vaak in zo'n paardenbak tegenkomt. De grond waar "Leerling" het over heeft lijkt mij normale tuinzandgrond en die is in de regel totaal niet te vergelijken met de grond die je in een paardenbak tegenkomt. Alleen al de lichte kleur van de grond op de foto lijkt er op te wijzen dat er weinig humus in zit.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 juni 2016 - 17:11
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Is zo'n grond dan goed te maken door er een flinke lading compost en bentoniet door te laten mengen?
zaterdag 25 juni 2016 - 20:12
Tuinprins

Tuinprins

Het kan in ieder geval geen kwaad en het spectrum aan planten die op met compost verrijkte ex-paardenbakgrond willen groeien is een stuk groter dan als je deze grond niet verbeterd met compost. Zoals de grond nu is lijkt mij deze vooral geschikt voor de aanplant van bosplantsoen (els, wilg, Gelderse roos, enkele wilde rozensoorten, Europese kardinaalsmuts etc.). Als je een kwalitief meer hoogstaande beplanting wilt hebben zul je toch met de grond aan de slag moeten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 26 juni 2016 - 06:25
Carib

Carib

Je kunt je ook afvragen wat duurder is. Deze grond steeds maar weer van compost blijven voorzien (één keer is echt niet genoeg) of nu in een keer afvoeren. De grond op de foto lijkt ook erg opgehoogd. Als je daar nog compost en bentoniet bij moet doen, dan wordt het niveauverschil nog groter.
maandag 27 juni 2016 - 21:14
leerling

Leerling

Nog altijd nieuwsgierig: waar komt dit type grond dan vandaan? Wat is daar de samenstelling van?

Ik bedoel maar, tot nog toe had ik gehoord van zand-, leem- en kleigronden. Jullie schijnen te beweren dat er zic nog een categorie links van zandgrond bevind?
dinsdag 28 juni 2016 - 01:11
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Leerling,

zo'n aangelegde paardenbak kan je niet meer vergelijken met een natuurlijke bodem, en als het toch moet ligt het nog het dichtst bij... het strand . In de paardenbak zit wellicht één of ander ontgonnen rivierzand, de bouwhandel durft zelfs zeezand verkopen.

Strand en duin ligt dus in uw rangschikking links van zandgrond, met 'zandgrond' bedoelen we dan bvb de kempische bodem, en volgens uw rangschikking worden de bodemdeeltjes van links naar rechts steeds kleiner.
dinsdag 28 juni 2016 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon