menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schanskorven - houtsnippers vervangen door stenen?

Ga naar meest recente reactie

anneke84

Anneke84

Ik heb een huis gekocht waarvan de omheining van de achtertuin bestaat uit schanskorven gevuld met houtsnippers. Deze houtsnippers vallen door het gaas uit de korven, waardoor de tuin steeds vol ligt met de houtsnippers die ik er weer terug in moet doen.
Ik zou graag de korven vullen met stenen, maar weet niet of ze hier geschikt voor zijn.
De mazen van het gaas zijn 4,5 x 4,5 cm. De afstand tussen de 2 gaaspanelen (waar de stenen dus tussen moeten komen) is 8,5 cm (binnenmaat).
Is het mogelijk om de houtsnippers in deze omheining te vervangen door stenen? Waar moet ik dan allemaal op letten?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 21 april 2016 - 00:04
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Je kunt er ook nog dubbeltjes gaas (kleine vierkantjes)tegen aan zetten dan blijft het snipperhout wel zitten. Dit zou ik eerst doen en daarna het grote rek er weer op zetten. Kun je er mooi iets tegenaan laten groeien. O.a. clematis enz.
donderdag 21 april 2016 - 16:51
anneke84

Anneke84

Maar stenen lijkt me mooier dan houtsnippers, vandaar dat ik graag zou willen weten of dit eventueel mogelijk is.
donderdag 21 april 2016 - 22:24
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

Dit is mogelijk. Al denk ik wel dat je meer verstevigingen er zal moeten op schroeven dan.
donderdag 21 april 2016 - 22:26
Woumen

Woumen

Met jou omheining is het vullen met stenen niet mogelijk.
Je hebt tussenschotten nodig die verhinderen dat de draad bol komt te staan onder het gewicht van de stenen. Mits wat aanpassingen aan u omheining zou het moeten lukken. De voorzijde en de achterzijde aan elkaar bevestigen om het uitzetten tegen te gaan op een derde en twee derden.
Onderschat het gewicht van de stenen vooral niet.
woensdag 27 april 2016 - 21:45
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben het met Woumen eens. Deze constructie is daar niet voor geschikt want niet zwaar genoeg. Veel mensen onderschatten het gewicht van de stenen, vooral bij een hoge schutting zoals op bovenstaande foto.

Ik zou er klimplanten tegen zetten zoals klimhortensia en sterke Clematis soorten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 april 2016 - 07:06
anneke84

Anneke84

De houtsnippers zijn echt een drama, ze vallen er steeds uit waardoor de tuin almaar vol ligt met de snippers en de korven steeds leger worden... er moet dus echt een andere oplossing voor komen.
Hoe zou ik de voor en achterzijde handig aan elkaar kunnen bevestigen?
donderdag 28 april 2016 - 09:16
krissie

Krissie

Een gaaspaneel met fijnere mazen er voor aan bevestigen ?
donderdag 28 april 2016 - 09:38
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kijk eens op het internet bij schanskorven. Daar kun je vast goede informatie vinden. Ik heb er geen ervaring mee.
donderdag 28 april 2016 - 11:51
Woumen

Woumen

Misschien gewoon opvullen met groot formaat van denneappels?
Aan elkaar maken van de achterzijde met de voorzijde wordt met metalen stukjes gedaan bestaande uit dezelfde draad als de omheining nu. Die stukjes worden ronde de twee zijden gebogen. Zal eens kijken of ik een foto kan nemen van de mijne.
vrijdag 29 april 2016 - 09:59
anneke84

Anneke84

Dat zou fijn zijn!
zaterdag 30 april 2016 - 09:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon