menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tuin voorbereiden mbv groenbemesters

TuinMarije

Tekst aangepast

TuinMarije

Hallo,

Wij hebben onlangs een huis gekocht en hebben nog weinig ervaring met zelf tuinieren (hoewel we beiden af en toe hebben geholpen in de tuinen van onze ouders). Over een week of 6 krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis, en we zijn van plan de tuin flink aan te pakken.

Op dit moment is hij op een paar kleine borders na betegeld. We willen ca 40m2 tegels eruit halen en vervangen door gazon en planten. We weten niet precies wat er onder de tegels ligt, maar wonen in ieder geval is een gebied met zandgrond. We hebben wat gelezen over groenbemesters en zijn wel enthousiast over het idee hiervan, dus we hebben het volgende plannetje gemaakt:

Eind juni: tegels eruit, eventueel een deel van het zand weggraven, mix groenbemesters zaaien
Eind augustus: groenbemesters onderspitten
Eind september: grond aanvullen met tuinaarde tot oude niveau (ik schat dat de tegels 7cm dik zijn) egaliseren en gras zaaien

Omdat we nog weinig ervaring met tuinieren hebben, heb ik hier een aantal vragen over:
- Gaat dit werken?
- Is het nodig/verstandig om het zand onder de tegels af te graven en zo ja, hoe diep?
- is twee maanden genoeg voor de groenbemesters?
- is het te doen om zelf de grond te egaliseren?

Alvast bedankt!!
dinsdag 19 april 2016 - 17:32
Polplastron

Polplastron

Wat groenbemesters betreft: een sneller resultaat bereik je volgens mij door het aanbrengen van goede compost, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Het zand onder de tegels zou ik wel weghalen gezien het hier om stabilisé gaat wat niet bevorderlijk is voor veel planten.

Grond egaliseren vraagt enige vakkennis. Een investering in een goede tuinaannemer loont echt wel en bespaart je achteraf veel ergernis!

Groeten,

Pol
dinsdag 19 april 2016 - 20:11
zuurtje

Zuurtje

Citaat:
We willen ca 40m2 tegels eruit halen en vervangen door gazon en planten. Hoera hoera !!
dinsdag 19 april 2016 - 22:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon