menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid tussen dwergmispel

Ga naar meest recente reactie

Fortwachter5

Fortwachter5

Dag allemaal ,

Ik heb vraagje,iemand waar ik regelmatig in haar tuin ga helpen zit met een probleem.
Heel haar voortuin is aangeplant met de bodembedekker dwergmispel en dit is toch een heel groot stuk,te groot om elke week met de hand te wieden.
Tussen de dwergmispel komt overal gras piepen,in het begin hebben we geprobeerd dit uit te wieden maar dit was onbegonnen werk.
Nu weet ik dat je daar vroeger een product genaamd aramo genoemd kon voor gebruiken,dit deed het gras kapot maar deed niks aan de bodembedekker.
Maar dit word blijkbaar niet meer verkocht,nu is mijn vraag weten jullie een ander product dat evengoed werkt als aramo?
maandag 11 april 2016 - 23:12
Dunya

Dunya

Ik heb alleen paardenbloem tussen de dwergmispel en het is niet zo aangenaam om die eruit te plukken.
Iemand komt wel met een passend antwoord hoop ik.
dinsdag 12 april 2016 - 08:25
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Toch eens gekeken bij Aramo:
Irriterend voor de huid. Carcinogene effecten zijn niet uit-
gesloten. Giftig voor in het water levende organismen;
kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke
effecten veroorzaken. Mogelijk gevaar voor beschadiging
van het ongeboren kind. Schadelijk: kan longschade ver-
oorzaken na verslikken.

Best dus dat het niet meer gebruikt wordt. Ik denk dat al dergelijke producten een gevaar voor de volksgezondheid inhouden.
In mijn tuin wordt enkel gewied en geschoffeld, maar wel tijdig, voor het uit de hand loopt. De grond goed voorbereiden, voor het aanplanten is noodzakelijk.
dinsdag 12 april 2016 - 09:52
Fortwachter5

Fortwachter5

Ja dat is inderdaad altijd het beste dat je dit van bij den begin bijhoud,maar wat als het te laat is en het onkruid er toch doorkomt?

Dunya,paardebloemen komen er ook door maar deze zijn nog met de hand uit te wieden,maar dat gras niet meer,daar dwergmispel zich probeert vast te zetten op de bodem.
En voor je aan het onkruid kan komen moet je de dwergmispel bijna lostrekken en dan nog kom je er zo maar niet bij.
Ik hoop dat er hier mensen zitten die hun oplossing met mij willen delen.
dinsdag 12 april 2016 - 12:28
Polplastron

Polplastron

Blijven wieden en anders ... alle planten eruithalen, schoonmaken (dus gras-en onkruidvrij) en terugplanten. Drastisch is het wel, maar het werkt (Been there, done that!).
dinsdag 12 april 2016 - 16:00
Fortwachter5

Tekst aangepast

Fortwachter5

Polplastron,er moet toch een andere oplossing zijn voor dit probleem,want blijkbaar hebben wel meer mensen hier last mee.
Er moet toch een soort van selectieve herbicide bestaan voor dit probleem?
Ook als er een product zoals als aramo verdwijnt moet er waarschijnlijk toch een vervanger voor zijn ?
dinsdag 12 april 2016 - 18:09
Polplastron

Polplastron

Er moet toch een soort van selectieve herbicide bestaan voor dit probleem?


Ongetwijfeld bestaat er wel zoiets, maar mijn filosofie is dat herbiciden en pesticiden niet thuishoren op een plek waar men zich wil ontspannen en genieten. Het is al erg genoeg dat die zaken (blijkbaar) onmisbaar zijn voor de teelt van ons voedsel. (Maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die mijn filosofie niet delen en daar heb ik alle begrip en respect voor hoor!)

"Problemen" bestaan overigens niet in de tuin: als tuinieren problemen geeft, geeft het stress en daar hebben de meeste mensen een baan voor i.p.v. een hobby.

Doe beetje bij beetje en pak zo het euvel rustig aan aan en je zal zien dat je binnen de kortste keren veel klaar krijgt en trots op jezelf gaat zijn dat het gebeurd is en dat je dat op die manier hebt kunnen doen.

Kant-en-klare oplossingen zijn er in het tuingebeuren meestal niet en wanneer die zaken zich toch aanbieden lijken ze ofwel niet te voldoen aan de eisen die de tuinier stelt of hebben ze nare bijwerkingen.

Hopelijk heb ik je toch een beetje geholpen en ben je niet te erg teleurgesteld door mijn antwoord.

Groeten,

Pol
dinsdag 12 april 2016 - 18:40
Dunya

Dunya

Een paar goeie tuinhandschoenen en beetje bij beetje alles eruit plukken is de enige gezonde oplossing. Ik weet dat het tussen dwergmispel niet zo evident is.
dinsdag 12 april 2016 - 20:29
Tuinman65

Tuinman65

Eloge is terug te koop en heel doeltreffend
Leo
dinsdag 12 april 2016 - 23:12
Fortwachter5

Fortwachter5

Leo,super bedankt man je bent mijn reddende engel,dit product kan geen kwaad voor de dwergmispel zelf?
woensdag 13 april 2016 - 10:55
Fortwachter5

Fortwachter5

Blijkbaar iets te vroeg gejuicht eloge is blijkbaar niet verkrijgbaar zonder spuitlisensie.
Moest er iemand nog andere producten kennen dan hoor ik dat graag.
woensdag 13 april 2016 - 17:04
Tuinman65

Tuinman65

Eloge is veilig voor dwergmispel en je kan nog altijd iemand met een spuitlicentie laten komen hé.
woensdag 13 april 2016 - 21:13
Marei

Marei

Het advies van Pol opvolgen is wellicht ook een optie, planten er uit halen, daarna alle onkruid verwijderen, maar voordat je de Cotoneaster terugzet eerst anti-worteldoek aanbrengen.
Daarna sneetjes maken in het doek, hier doorheen de planten terug in de grond zetten.
Hierna heb je geen last meer van onkruid, zo hebben wij zelf honderden Cotoneasterplanten in de dijkhelling gezet.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 14 april 2016 - 00:30
Fortwachter5

Fortwachter5

Leo,ik denk dat het dat gaat worden,heb je enige idee wat zo iemand per uur of per vierkante meter vraagt?
donderdag 14 april 2016 - 17:37
Tuinman65

Tuinman65

Dat wordt even rondbellen.
Er zijn er die aan 15 euro per uur werken en dan vraag je je af of die hun kost wel verdienen en er zijn er ook die tot 50 euro gaan en dat vind ik dan weer overdreven.
Een grote firma is altijd duurder dan een kleine.
Leo
vrijdag 15 april 2016 - 23:01
Fortwachter5

Fortwachter5

OK bedankt alvast voor de moeite,vanaf één behandeling zal dat gras dan wel weg zijn en kan ik het vanaf dan zelf met wieden bij houden.
zaterdag 16 april 2016 - 10:09
deHaan

DeHaan

1 behandeling is vaak toch te weinig
zaterdag 16 april 2016 - 17:59
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Of één of meerdere behandelingen nodig zijn hangt af van het soort gras.
Eenjarige grassen sneuvelen meestal na één beurt, grassen als pemen hebben misschien (maar dat is niet zeker) een beurt meer nodig.
Ik vraag me wel af of De Haan het product wel kent en of hij het ooit gebruikt heeft.
Leo
zaterdag 16 april 2016 - 22:30
deHaan

DeHaan

Ik ken het product niet.
Maar ik heb in het verleden tegen grassen in beplanting gespoten, of heb het de jongens laten doen.
Meestal moest het toch wel 2 keer
Welk middel ik toen gebruikte weet ik niet meer.
zaterdag 16 april 2016 - 22:43
Fortwachter5

Fortwachter5

Het zijn merendeel éénjarige grassen dus één à twee beurten zouden moeten volstaan,wat ik me ook afvroeg is moet je dwergmispel ook mestoffen geven? En zo ja welke?
Ik vraag dit omdat er stukken zijn die goed begroeit zijn en op andere plekken veel minder.
zaterdag 16 april 2016 - 23:02
Dunya

Dunya

Ik zou dat ook wel eens willen weten. Ik geef namelijk niks. De mijne zijn dan ook meer dan 10 jaar oud.
zondag 17 april 2016 - 08:12
Fortwachter5

Fortwachter5

Hier zijn ze ongeveer een jaar of 5,maar je kan een duidelijk versschil zien sommige stukken zijn al mooi dicht aan het groeien en op andere plaatsen wil hij bijna niet groeien .
zondag 17 april 2016 - 11:47
Dunya

Dunya

Misschien doen koemest korrels hen goed. Ik strooi een paar emmers rakelings door de tuin in het voorjaar.
Mijn moeder gaf aan alles blauwe korrels. Die kocht geen aparte meststoffen voor de planten en heesters. Blauwe korrels en kalk stond er op de plank in het tuinhuis. Verder niets.
zondag 17 april 2016 - 14:34
jdcoster

Jdcoster

Hier is het niet anders Dunya. Blauwe korrels voor het gras en koemestkorrels en de mest van de neerhofdieren voor al mijn groenten en fruit.
Als je de fabrikanten zou moeten geloven, heb je voor iedere soort planten een ander soort meststofje en een ander soort grond nodig.
De tijd is niet veraf meer dat men in tuincentra geschikt water voor vijvers zal verkopen
zondag 17 april 2016 - 14:45
Polplastron

Polplastron

De tijd is niet veraf meer dat men in tuincentra geschikt water voor vijvers zal verkopen


Een gat in de markt!!!!!
maandag 18 april 2016 - 08:23
Dunya

Tekst aangepast

Dunya

Het is inderdaad al 'commerce'! Mijn grootmoeder gooide gewoon iedere morgen de pispot op het gazon en het gras kon niet groener.
Nu zitten we te mesten en te kalken en anti mos te strooien en het trekt nog op niks.
Voor de planten naar de boer om wat koemest en paarden mest in het najaar. Alles gratis en voor niets.
maandag 18 april 2016 - 08:28
Fortwachter5

Fortwachter5

Dus als ik het zo hoor kan ik met koemest of blauwe korrel zeker geen kwaad doen?
Is het nu nog de ideale periode om dit te doen of speelt dat geen rol?
woensdag 20 april 2016 - 15:46
Dunya

Dunya

Het is zeker nog tijd. De lente is nog maar in aantocht.
Ik heb vandaag ook wat tussen de dwergmispel zitten krabben. Veel paardenbloemen zoals gewoonlijk maar ook ander onkruid waar er wat lucht tussen zit. Geen ontkomen aan.
woensdag 20 april 2016 - 20:44
Fortwachter5

Fortwachter5

Ja ik kan er ook over meespreken ,als ik bij die vrouw ga helpen ben ik een halve dag op mijn knieën aan het kruipen voor alles een beetje eruit te halen......
Zeg dunya,die andere tip die jij gaf van die urine op het gazon,werd dit dan aangelengd met water?
Want zo pure urine op het gazon dat moet toch het gras verbranden?
Ik heb zelf honden en als die op het gazon een plasje maken heb ik toch een bruine blek in het gazon hoor.
donderdag 21 april 2016 - 09:15
Dunya

Dunya

Inderdaad veel water gebruiken bij urine. Een halve emmer vullen en een plasje erin.
Mijn grootmoeder had een grote nachtemmer. Zo hoog als een wc. Die deed ze dan halfvol met water en 's morgens gooide ze alles op het gras. Iedere dag op een andere zone.
vrijdag 22 april 2016 - 08:36
Fortwachter5

Fortwachter5

Ga ik ook toch eens proberen,kost niks en het is puur natuur
zaterdag 23 april 2016 - 11:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon