menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke bloemen en planten te gebruiken in een border

Ga naar meest recente reactie

maureenvdp

Tekst aangepast

Maureenvdp

hallo,

wij hebben op de gehele lengte van onze tuin een border aan de zijkant (10 m lang)
We gaan beginnen met een mini kruidentuintje (basilicum, peterselie, munt, lava, tijm)
En hierna willen we graag wat bloemen en planten
en dan op het einde een kleine (fruit)boom.
Maar omdat we absoluut niets kennen van tuinaanleg of het beheren van een tuin.
vragen wij ons af welke bloemen er dus mooi staan en waar men niet teveel werk aan heeft?
We dachten aan lavendel? lupine en vlinderstruik vinden we heel mooi (vooral witte bloemen dus)
Heeft er iemand goede tips? zodat we bloemen zaaien waar weinig onderhoud aan is?

Vele dank,
Groeten
Maureen
donderdag 31 maart 2016 - 14:17
Figo

Tekst aangepast

Figo

En welke regio (voor de temperatuur...niet alle planten kunnen even goed vorst verdragen) en welke grondsoort ??
En 10 m lang...en hoe breed is de border?
donderdag 31 maart 2016 - 14:44
maureenvdp

Maureenvdp

hey,
danku voor het snelle antwoord
de border is ongeveer 80 cm breedt
Regio vilvoorde, border staat in de zon. en van de grondsoort heb ik geen idee.
het is ons eerste hus dat we kopen dus een tuin aanleggen en de specificatie si voor ons de eerste keer
donderdag 31 maart 2016 - 14:48
maureenvdp

Maureenvdp

aan de linker kant de border

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 31 maart 2016 - 14:52
Carib

Carib

MIjn advies zou zijn om de strook met minstens een meter, liefst 2 meter dieper te maken. Dat geeft meer mogelijkheden.
Voor de huidige strook is een fruitboom veel te groot, tenzij je voor een patioboompje kiest.
De genoemde lavendel, lupine en vlinderstruik zijn niet standaard wit. Ze zijn er ook wel in wit, maar dat is dus niet de standaardkleur. Lupine zou ik zelf nooit doen in zo'n smalle border, want is kortbloeiend en na de bloei er is geen sierwaarde meer. Vlinderstruik is te groot, tenzij je voor White Ball kiest. Die wordt hier 60/70 cm breed en hoog. Lavendel is wel een relatief arbeidsintensieve plant en veroudert snel.
Waarom kopen jullie het eerste jaar niet gewoon een lading perkplanten om te zien hoe tuinieren bevalt, samen met wat kruidenplantjes? Basilicum is overigens geen tuinplant. Die verdraagt totaal geen kou en gedijt veel beter in een pot en nog liever in een kas.
donderdag 31 maart 2016 - 16:43
c j de k

C j de k

Hoi Maureenvdp
Het zou idd een goed idee zijn om de border breder te maken zeker gezien de staat van het gazon al is dat natuurlijk wel te verbeteren.
En wat planten of kleine heesters betreft is er natuurlijk een enorm aanbod.
Als ik je een goede tip mag geven kijk dan eens in de plantengids van tuinadvies.
Daar staan enorm veel planten in met bovendien tips voor verzorging.
Groetjes C j de k
donderdag 31 maart 2016 - 18:26
Polplastron

Polplastron

Een brede border is prachtig, dat kan ik alleen beamen!
Vergeet echter niet dat zo'n border ook onderhouden moet worden; om makkelijk te kunnen wieden maak je zo'n border best niet veel dieper dan 120 cm. Op deze manier kan je met de knieën op het gras toch relatief makkelijk ver in de border reiken om onkruid weg te plukken.

Mijn borders zijn een stuk dieper, maar ze zijn dan ook langs twee kanten bereikbaar.

Welke planten er in je border thuishoren hangt gewoon van je smaak af; bij mij staat een overdaad van rozen, maar andere mensen houden misschien meer van coniferen of zo...

De bovengenoemde website is interessant, maar kijk ook eens in wat tuinboeken (bibliotheek) of tuinmagazines om inspiratie op te doen!

Groeten,

Pol
donderdag 31 maart 2016 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon