menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen planten in anti-onkruiddoek

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Ik heb met mijn vader in de voortuin een anti-onkruiddoek aangelegd. Nu willen wij daar graag siergras in planten op een 20 a 30 cm van elkaar. De plantjes zijn nog klein (potjes van 9 cm). De bedoeling is om de siergrasplantjes te planten door een kruis in de doek te maken en dan af te dekken met grind. Maar kan het siergras dan nog groeien in de breedte? Vormt zo siergras een grotere pol? En houdt die anti-onkruiddoek met het gewicht van de steentjes dat niet tegen zodat het niet meer in de breedte kan groeien?

Het gaat om een klein siergras festuca glauca 'intens blue'.
donderdag 24 maart 2016 - 10:49
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kijk eens naar cotoneater dammeri dit is wintergroen en bedekt na een tijd het antiworteldoek. En blijft redelijk laag. Dan kun je ook nog grasjes zetten. Pennisetum hameln is een niet te hoge maar krijgt mooie pluimen en deze staat tot het vroege voorjaar mooi. Carex soorten zijn ook mooi. Die zijn ook wintergroen en blijven laag. Zijn ook bont gestreept. Ook japans bloedgras "red baron" is in het najaar mooi. Succes.
donderdag 24 maart 2016 - 12:57
marre02

Marre02

Dank u Joukje voor de reactie maar cotoneaster groeit niet hetzelfde als siergras.. Cotoneaster maakt takken en van daaruit kruipt het verder. Mijn vraag is eerder of siergras dat gepland wordt met anti-onkruiddoek nog kan groeien in de breedte als er een kruis gemaakt is in de gronddoek en afgedekt is met grind.
donderdag 24 maart 2016 - 20:31
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik had het niet goed gelezen. Van dat bedekken met grind. Dat staat wel even beter. Siergrassen worden wel groter en of dit dan na enkele jaren nog goed gaat weet ik niet. Ik halveer de siergrassen om de drie jaar minstens. Heb ook een kleine tuin. Miscanthus sinensis...prachtriet dat zijn wel hele sterke groeiers maar er zitten heel wat mooie soorten tussen. Wie weet heeft iemand met dit doek wel ervaring. Heb er ooit aardbeien in gehad, maar uiteindelijk kwam er best wel onkruid tussen.
donderdag 24 maart 2016 - 21:52
Tuinprins

Tuinprins

Siergrassen groeien ook in de breedte als je ze plant in anti-worteldoek met daar over heen grind.

Festuca glauca 'Intense Blue' vind ik geen goede keuze. Op een tuincentrum zien ze er in pot mooi uit maar in een tuinsituatie worden ze al tamelijk snel minder mooi. Na de eerste winter zitten er veel bruine sprieten in de pollen. Als je blauw grind gebruikt is de impact een stuk minder dan bijv. bij geel grind.

Een betere keuze vind ik Pennisetum 'Little Bunny'. Een degelijk siergras dat weliswaar niet wintergroen is maar desondanks een fatsoenlijk winterbeeld heeft. In maart terugknippen is eigelijk het enige wat je bij deze plant hoeft te doen. 'Little Bunny' blijft qua afmetingen binnen de perken en is bovendien goed te delen (doe dit in het voorjaar indien gewenst).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 maart 2016 - 07:42
Volkaert Kris

Volkaert Kris

Festuca Glauca in grind is geen probleem.
Probleem is natte grond (winter) + nooit mest geven.
Na de winter de pol opkuisen door met hand(schoen) de
buitenste gerotte sprieten weg te nemen en een mooie, nieuwe pol
kan ontstaan;

gR Kris
maandag 28 maart 2016 - 19:46
wilfridhae14

Tekst aangepast

Wilfridhae14

Goeie info maar nu weet ik eigenlijk nog geen antwoord op de eigenlijke vraag.kan geplant gras nog breder worden door het doek of blijft het beperkt tot dat gaatje waar het is ingeplant
donderdag 11 oktober 2018 - 12:40
Tuinprins

Tuinprins

De pol wordt in anti-worteldoek ook breder maar natuurlijk niet zo breed als het 'vrij' wordt geplant.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 oktober 2018 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon