menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies tuininrichting gezocht

Ga naar meest recente reactie

Jena13

Tekst aangepast

Jena13

Wij willen graag onze tuin onder handen gaan nemen, maar hebben nog niet echt een idee over de precieze inrichting.
Ik hoop eigenlijk via forums op een aantal leuke ideeën qua inrichting te komen, misschien vinden mensen het hier leuk om mee te denken.

Daarom onderstaand een globale plattegrond van de huidige tuin.

Onze voornaamste wens is dat het een fijne tuin wordt voor een jong gezin, dus veel speelruimte.
Daarnaast willen we er niet teveel onderhoud aan, sterker nog, zo onderhoudsvrij mogelijk. Dus bijv. veel gras, zodat ons zoontje
van nu anderhalf zijn voetbalskills kan ontwikkelen .

Verder:
- Alle terrastegels gaan er sowieso uit
- We willen graag ergens een lounge-/tuinset kwijt, waar we in de zomer veel buiten kunnen zijn
- Daarnaast misschien ook ergens een picknicktafel
- In het hoekje bij het huidige terras hebben we 2 deuren naar buiten toe, met name die vanuit de keuken zal veel gebruikt worden
- We willen iig ergens een leuke zandbak, en daarnaast natuurlijk nog iets van een klimtoestel, schommel etc.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 6 maart 2016 - 14:10
SandraS

SandraS

Wat leuk!....even een uitdaging de komende tijd
Ik zou de lounge lekker dicht bij huis houden, op het terras langs de heg bij de keukendeur. Wel met tegels of mooie houten vlonders oid. Ik denk een fijne plek betreft zon/schaduw in de zomer. En daar misschien een mooie mogelijkheid een mooi zonnescherm/doek op te hangen boven het terras.
En de zandbak in de hoek achter de garage, zodat je zo min mogelijk zand inloop hebt.
Verder kunnen de speeltoestellen lekker midden op het gras, of wat naar achteren...plek zat
Als je de beplanting ivm onderhoud en kind simpel wilt houden, zou ik kiezen voor een leuke L vormige border zoals op jullie voorbeeld, met vooral veel bodembedekkers zoals bv Cotoneaster dammeri, Phlox, of Thymus. De plantjes bloeien leuk, blijven groen in de winter en er is zelfs overheen te lopen.
Als je ook evt wat moois en makkelijks langs de schutting/omheining wilt, denk dan aan de Clematis montana soorten. In diverse kleuren en soorten, en hoeven niet gesnoeid...dus lekker laten groeien.
Ik zou zeggen succes!!
zondag 6 maart 2016 - 17:04
Jena13

Jena13

De zandbak rechts achterin dat is inderdaad wel een hele goede, niet aan gedacht! Dan is het misschien ook leuk om daar een speelhuisje oid neer te zetten. En dan een tafel met wat stoeltjes zodat papa en mama er ook gezellig bij kunnen komen zitten, want het is natuurlijk wel een beetje achteraf. (En ook uit het zicht, dat is wel jammer)

Wat de speeltoestellen betreft, moeten we daar ook niet een beetje over nadenken over waar je die plaatst? Zomaar midden op het gras staat denk ik ook maar raar. Bovendien moet er wel een veldje om te voetballen overblijven .

Hoe zie je dat zonnescherm/doek voor je? Heb je daar voorbeelden van?

Voor de begroeiings-suggesties, bedankt! De namen zeggen me niks, ben geen kenner, maar zijn goede opties!

Ik heb wat foto's toegevoegd om te laten zien hoe het er nu uitziet bij ons, misschien verduidelijkt het dat nog meer..
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Oh, nog iets anders: de speelhoek binnen zit nu bij de openslaande deuren aan het terras. Daarom dachten we in eerste instantie, in de zomer lekker die deuren open en dan die speelhoek min of meer verlengen is leuk. Maar rotzooi-technisch inderdaad niet handig?!
maandag 7 maart 2016 - 15:54
SandraS

SandraS

Goh...wat een mooie grote tuin! Ik zou dat paadje met de kleine koppelstones erin houden, wat een leuk patroon! Even de hogedrukspuit erover, en wat opvullen met splitzand of speelzand voor de kieren.
De schuttingen en zelfs de haag mooi laten begroeien met mooie bloeiende klimplanten, zoals wat ik zei Clematis (kijk anders even bij mijn tuinplanten) De meeste Clematissen zijn dankbare groeiers en bloeiers....je hebt ze in allerlei kleuren! Zijn geregeld in de aanbieding bij Intratuin.
En wat dan leuk zou zijn; kien dan de bloei data goed uit, zodat er elke maand 1 of meer bloeien, van maart/april tot sept/okt.
Ja de speelhoek is even uitproberen. Handig is wel om bv binnen goede opbergruimte neer te zetten, zoals bv van Ikea...grote plastic bakken in leuke kleurtjes in schuifrek,,,en hup opgeruimd, makkelijk en snel. En tja,...niet met 10 dingen tegelijk laten spelen..hihi. En als het echt warm is, zijn ze toch lekker IN de tuin. Dat klimrek, glijbaan oid zou ik dan achterin zetten idd in de buurt van de zandbak. Dan is er nog genoeg plek om te voetballen. Je heb tegenwoordig ook mooie spullen die verplaatsbaar zijn zoals deze; ...zie foto
De zithoek op de plek bij de openslaande deuren geeft toch aardig wat overzicht lijkt het om de zandbak + kids in de gaten te houden
Wat ik bedoel met overkapping zie foto's...diverse mogelijkheden.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 10 maart 2016 - 15:53
SandraS

SandraS

Deze...

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 10 maart 2016 - 15:54
SandraS

SandraS

Of zoiets...

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 10 maart 2016 - 17:08
Tuinprins

Tuinprins

Vergeet niet even de prijs van de overkapping te vermelden
donderdag 10 maart 2016 - 20:28
SandraS

SandraS

Het zijn maar ideetjes....lekker even googlen of naar Intratuin bv. Ik weet geen maten, en zeker geen prijzen natuurlijk.
Succes met de tuin!
vrijdag 11 maart 2016 - 16:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon