menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houten terras azobehout

pieterdj

Pieterdj

Hallo,

Ik overweeg een houten terras aan te leggen met azobéhout afkomstig uit een oud binnenschip. Het hout is in zeer degelijke staat (droog, niet gekromd, effen, ...). Het diende als vloer in het ruim van het schip, dus beschikt het hout ook over een mes en groef-profiel.
Is het nodig om elke plank nog eens apart vast te hechten, of volstaat het om enkele planken (begin, midden en einde) te bevestigen aan de dwarsbalken en dan via het mes -en groefsysteem de planken tegen elkaar te schuiven? Een beetje zoals je parket in een huis zou leggen?

Als ik het goed voor heb, is azobé hout relatief robuust, en weersbestendig.

Iemand tips of ervaringen?
vrijdag 29 januari 2016 - 19:29
deHaan

DeHaan

Hou er rekening mee dat splinters van Azobe ontstekingen kunnen geven, i.v.m blote voeten.
Geef het ruimte om te kunnen werken.
Ik zou elke plank even op wat plaatsen vastzetten met r.v.s. schroeven en voorboren
vrijdag 29 januari 2016 - 21:53
jdcoster

Jdcoster

Tussen de planken ZEKER enkele millimeter speling voorzien om de uitzetting door vocht op te vangen. Ik zou alle planken ook overal vast vijzen.
vrijdag 29 januari 2016 - 23:34
paddepoel

Paddepoel

Ik heb een 15 jaar geleden azobé-blaken gebruikt om een tuinpad af te boorden (balken van 10 cm. x 10 cm.). Alle balken kwamen uit eenzelfde lot van een houthandelaar.

Een aantal van deze balken blijkt dus wel te rotten en zijn aan vervanging toe. Het gekke is dat sommige balken geen enkel teken van verrotting vertonen, terwijl andere zeer sterk beschadig zijn en zowat "verpulveren". Toch misschien wel opletten met die azobé.
zaterdag 6 februari 2016 - 08:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon